Kennisrijk Kansrijk - Naar een onderwijscurriculum voor diepe denkers - Tim Surma, Claudio Vanhees, Michiel Wils, Jasper Nijlunsing, Nuno Crato, John Hattie, Daniel Muijs, Elizabeth Rata, Dylan Wiliam, Paul A. kirschner
Het boek Kennisrijk kansrijk is het resultaat van een wereldwijde samenwerking door experts uit zeven verschillende landen. Iedereen die in het onderwijs werkt, streeft een gemeenschappelijk doel na. We leren de leerlingen:
Vooral het hoofdstuk 'Het belang van kennis vanuit een leerperspectief met betrekking op begrijpend lezen' is enorm interessant. Hoe kunnen leerlingen tot diep tekstbegrip komen? Geen evidente vraag en een nog minder evident antwoord. Het is geen skill die je in 1 2 3 verwerft. Er moeten immers heel wat denk- en leerprocessen aan vooraf gaan. E.D. Hirsch vat het als volgt samen: ‘Kennis van woorden faciliteert de woordherkenning en daarmee het leesproces, terwijl kennis van de wereld het leesbegrip verhoogt door een basis te bieden voor het maken van interferenties.’ Het is die achtergrondkennis die de basis legt om diepgaand leesbegrip te bevorderen.
Kennisrijk kansrijk gaat uiteraard verder dan het onderdeel begrijpend lezen. Het belang vanuit sociologisch en democratisch perspectief wordt mee opgenomen. Aansluitend wordt het belang én de kennis van het curriculum als hoofdbrok gezien om een kennisrijke kentering in het onderwijs te zien. Neem als onderzoeksvraag de volgende: "Waarom (en hoe) is een kennisrijk curriculum de optimale manier om zowel kennis als complexe denkvaardigheden zo effectief mogelijk aan te leren op school?"
Als je hierop een gefundeerd en volledig wetenschappelijk antwoord op wilt verkrijgen, nodig ik je graag uit om het boek te lezen. Het antwoord laat zich echter niet samenvatten in een beknopte recensie.