Pre-teaching betekent dat je leerlingen voorafgaand aan een les of leeractiviteit al kort en gericht laat kennismaken met de kernbegrippen, vaardigheden of context van het onderwerp vóórdat ze die uitgebreid in de les leren. Je reikt hen essentiële bouwstenen aan zodat ze in de les zelf beter kunnen focussen op de diepgang en de verbanden die je aanbiedt en met meer zelfvertrouwen deelnemen aan de eigenlijke les. Uit onderzoek blijkt dat pre-teaching een gelijkaardig effect heeft als remediëring maar daarnaast een positief effect heeft op de betrokkenheid van de leerling.
Basisoptie Moderne talen en wetenschappen - wetenschappen - 1ste graad - A-stroom
Biologie-chemie - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische en chemische wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische wetenschappen B+S
Biologie - 2de graad - D-finaliteit
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie-chemie - 2de graad - D-finaliteit
Biotechnologische STEM-wetenschappen B+S
Fysica - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B' - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen 1ste graad - A-stroom
Fysica - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Fysica - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Biologie - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
Chemie - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Biologie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S' - 2de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen 1ste graad - B-stroom
Natuurwetenschappen - 7de leerjaar
Natuurwetenschappen S - 7de leerjaar
Het vakgebied natuurwetenschappen bevat veel nieuwe begrippen, abstracte concepten en complexe verbanden. Leerlingen met verschillende voorkennisniveaus starten hier vaak met grote verschillen. Pre-teaching helpt om deze kloof te verkleinen én verhoogt de betrokkenheid. Het is een doelgerichte en geplande stap bij je lesvoorbereiding.
Voordelen
Leerlingen maken verbinding met wat ze al weten — of ontdekken lacunes in hun kennis.
Leerlingen met minder voorkennis of taalvaardigheid krijgen een extra opstapje.
Wanneer leerlingen vooraf kennismaken met kernbegrippen of context, begrijpen ze tijdens de les sneller waar het over gaat.
Leerlingen die al ‘iets kennen’ over een onderwerp voelen zich meer competent en durven actiever deel te nemen.
Doordat de ‘eerste kennismaking’ al gebeurd is, kan de les zelf meer inzetten op toepassing, discussie en verdieping.
Een effectieve pre-teaching-activiteit bevat meestal:
Dit is een opwarmer, geen volledige les. Tien tot twintig minuten maximaal. Geen lange of moeilijke taak. Zorg dat de opdracht voor elke leerling haalbaar is, ook zonder hulp van ouders.
Niet alle leerstof leent zich voor pre-teaching.
Bv. kijkvragen bij een video, stappenplan bij een simulatie.
Gebruik duidelijke taal, visuele ondersteuning en eventueel ondertiteling.
Begin je les met een verwijzing naar de thuisopdracht. "Wie heeft de video bekeken? Wat viel je op?" of "Laten we de begrippen die in het voorfilmpje aan bod zijn gekomen eens overlopen." Zo toon je aan dat hun voorbereiding zinvol en gewaardeerd was.
Koppel er geen punten aan. Het doel is voorbereiding, niet evaluatie. Beloon de uitvoering, niet de correctheid. Dit haalt de druk weg en maximaliseert de deelname.
Gebruik de resultaten van de pre-teaching om je lesaanpak aan te passen.
Stel jezelf deze vragen:
Berg, J. L., & Wehby, J. (2016). Preteaching strategies to improve student learning in content-area classes. Intervention in School and Clinic, 49(1), 14–20. https://doi.org/10.1177/1053451214532340
De Smet, M., Bultheel, M. & Verachtert, P. (2024). Leidraad differentiatie: Samen naar de meet. Stichting Leerpunt. Vlaamse hertaling van Bosker, R., Durgut, F., Edzes, H., Jol, M., van Tuijl, C. & Van der Vegt, A. L. (2021). Leidraad differentiatie als sleutel voor gelijke kansen. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
Eureka Leuven. (z.d.). Preteaching | Hoe doet Eureka het? Geraadpleegd op 17 september 2025 via https://eurekaleuven.be/pre-teaching-hoe-doet-eureka-het/
Katholiek Onderwijs Vlaanderen. (z.d.). Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – activeren van voorkennis. Geraadpleegd op 17 september 2025 via https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/effectieve-didactiek-lessen-met-effect-activeren-van-voorkennis
Kirschner, P. A. (2019). Voorkennis maakt het verschil. Didactief. Geraadpleegd op 17 september 2025 via https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/voorkennis-maakt-het-verschil
Proev. (z.d.). Preteaching. Geraadpleegd op 17 september 2025 via https://proev.be/5-stappen-van-het-model/welke-vervolgacties-onderneem-ik/methodiek/preteaching
Rosenshine, B. (2012). Principles of instruction: Research-based strategies that all teachers should know. American Educator, 36(1), 12–19
Van de Bovenkamp, E. (2022). Pre‑teaching en verlengde instructie bij rekenen: Onderzoek naar de invloed van pre‑teaching en verlengde instructie op de leerlingbetrokkenheid en rekenresultaten van zwakke rekenaars [Bacheloronderzoek], Universitaire Pabo van Amsterdam.
Vanhoek, R. (Host). (2023). Activeer relevante voorkennis (S1 No. 2) [Audio podcast episode]. Wijze lessen podcast. https://wijzelessen.transistor.fm/episodes/2-activeer-relevante-voorkennis
Willems, J., Bastiaenssens, P., & De Schepper, A. (2025). Leidraad Wetenschappen voor het secundair onderwijs. Stichting Leerpunt. Vlaamse hertaling van Holman, J. & Yeomans, E. (2018). Improving Secondary Science. Education Endowment Foundation.