Voor basisonderwijs, buitengewoon onderwijs en secundair onderwijs, in het verlengde van de ‘Opdrachtsverklaring van het katholiek onderwijs in Vlaanderen’ en gesitueerd in de huidige maatschappelijke context.
De doelstelling van de school is onderwijs te verstrekken en via scholing te werken aan de opvoeding of totale vorming (hoofd, hart en handen) van de leerlingen en aan hun integratie in de maatschappij.
Voor de katholieke school zijn Jezus Christus, zijn boodschap en de katholieke geloofstraditie haar inspiratiebronnen. Ze bepalen het mensbeeld dat de school voorstaat en kenmerken haar identiteit.
Vanuit die inspiratiebronnen en dat mensbeeld omschrijft de katholieke school haar eigen doelstellingen in haar pedagogisch project of opvoedingsproject.
Dit vraagt een open houding die vertrekt van wat aanwezig is aan authentieke geloofskennis en -ervaringen om in dialoog deze ervaringen en kennis te verdiepen binnen het kader van de opdrachtsverklaring van het katholiek onderwijs.
Dit vraagt vorming die kansen biedt om te groeien in geloof: herbronning, reflectie, verdieping, dialoog en gebed
Dit vraagt ruimte, doorheen het leven en werken van elke dag en op bijzondere momenten, die een bewuste innerlijke ervaring mogelijk maakt.
De pastoraal op school richt zich naar iedereen: volwassenen en leerlingen.
Onderwijs en waardebewuste opvoeding geven, met daarin aandacht voor het verlangen en het zoeken naar zin, de openheid voor wat de mens overstijgt en de spiritualiteit als integrerend onderdeel;
In een klimaat van openheid en vertrouwen met elkaar de eigen “binnenkant” delen, zoeken naar kansen om te groeien in een levenshouding naar het voorbeeld en de inspiratie van Jezus en elkaar daarin bemoedigen; als christen(en) getuigen van wat je inspireert en je engageren.
Wezenlijk voor de pastoraal op school is een gedifferentieerd aanbod in vier domeinen
Het aanbod houdt rekening met: