GLF-doelen rond leren leren bereiken én leerplandoelen geschiedenis, sla 2 vliegen in één klap met de leerfiches! Deze fiches bieden een ideaal ondersteuningsmiddel voor jou als leraar om in te zetten op de GFL-doelen rond leren leren in jouw geschiedenisles.
In vorige nieuwsbrieven concretiseerden we ‘oriënteren en plannen’ en ‘structureren’ voor de drie graden, telkens met een inhoudelijk voorbeeld. Nu hanteren we dezelfde werkwijze voor ‘verklaren’. De voorbeelden die aan bod komen kunnen ook in meerdere graden en finaliteiten ingezet worden. Varieer dus in leerstrategieën om het leren te bevorderen. Het is weinig efficiënt om steeds dezelfde leerstrategie toe te passen. Wil je hier een stap verder gaan? Spreek dan mogelijke strategieën af binnen de vakgroep en dit op basis van moeilijkheden die je zelf vaststelt bij jouw leerlingengroep(en).
Voorbeeld graad 1: een les over de Griekse bouwkunst Fiche 22: Exit-ticket
Op het einde van deze les kan het waardevol zijn om na te gaan of de leerlingen kenmerken van de Griekse bouwkunst onder de knie hebben. Dit kan belangrijk zijn naar aanloop van komende lessen over de Romeinse bouwkunst, waar beide vormen met elkaar vergeleken kunnen worden.
Via digitale platformen kunnen er flashcards (link fiche 9) aangemaakt worden voor de leerlingen. Een andere optie is het maken van een werkblaadje, dat als start kan dienen voor een volgende les. Mogelijke vragen op de flashcards/het werkblaadje binnen de context van deze les zijn:
Bewaar hier zeker en vast de link met de geziene leerinhouden uit jouw leermiddel en denk ook aan de leerplandoelen bij het opstellen van de vragen voor dit exit-ticket. Eventueel kan je hier ook al linken leggen met een geplande evaluatie. Op deze manier weten de leerlingen wat de verwachtingen zijn. Bewaak dus een duidelijke lijn tussen leerplan, leerinhoud en evaluatie.
Voorbeeld graad 2: een les over interculturele contacten ten tijde van de kruistochten Fiche 23: Herhaal
Wanneer leraren het woord ‘herhalen’ in de mond nemen, dan heeft dit meestal betrekking op herhalen na de lesuren. Leerlingen worden geacht dit zelfstandig te doen en dit omdat de lestijd veelal als té kort ervaren wordt. In het kader van een groeiende zelfstandigheid is het belangrijk dat er ook tijdens de lessen tijd voorzien wordt om te herhalen. Naar mate het schooljaar vordert, kan dit wel gereduceerd worden wanneer je vaststelt dat leerlingen hier sterker in worden. Het voorzien van een structureel herhalingsmoment is ontzettend waardevol, zeker omdat het langetermijngeheugen aangesproken wordt.
Op het einde van de les kan je bijvoorbeeld samen met de leerlingen een samenvatting opstellen, al dan niet via de Cornell-methode (fiche 8). Doe dit eerst samen met de leerlingen, zodanig dat ze weten wat essentieel opgenomen moet worden:
Zorg hier ook voor een expliciete link met het leerplan: situering in tijd en ruimte, kenmerken van samenleving, beeldvorming. Noteer bijvoorbeeld ook in de agenda dat de leerlingen dit moeten herhalen tegen de volgende les, op deze manier wordt het iets minder vrijblijvend. Een volgende les kan je dit dan bijvoorbeeld mondeling toetsen bij enkele leerlingen. Het toekennen van een bonuspunt kan motiverend werken. Laat dit niet bij een keer, maar pas deze methodiek op een structurele manier toe, zodanig dat de leerlingen hier een goede leerattitude ontwikkelen die door jou als leraar gestimuleerd wordt.
Voorbeeld graad 3: een les over de impact van de sociale bewegingen op onze samenleving. Fiche 24: reflecteer
Reflecteren zou je bijvoorbeeld kunnen doen na een evaluatie over dit thema. Traditioneel overlopen leraren snel de correcte antwoorden van toetsvragen, maar of het effect hiervan op lange termijn iets betekent, valt te betwijfelen. Waardevol kan zijn om na een toets de leerlingen in duo even te laten uitwisselen hoe ze gestudeerd hebben. Zo inspireren ze elkaar. Als aanvulling hierop kan je de volgende les klassikaal de 3 grootste werkpunten formuleren; welke 3 zaken verliepen moeilijk, of welke 3 toetsvragen waren het minst. Zet dit ook zichtbaar op het digitale platform, zodanig dat leerlingen dit steeds kunnen raadplegen. Formuleer ook suggesties voor leerlingen. Pik hier op een volgende toets wederom op in, weliswaar binnen een andere historische context. Op deze manier blijft het geen open verhaal.
Wil je de GFL-doelen rond leren leren nog eens nalezen? Klik dan op de volgende link Gemeenschappelijk funderend leerplan - 1ste, 2de en 3de graad (katholiekonderwijs.vlaanderen)
Wil je de leerfiches bestellen of downloaden? Klik dan op volgende link Leerfiches: leren, hoe doe je dat? Op school, thuis en op de werkplek (katholiekonderwijs.vlaanderen)