Wat is de meerwaarde van luidop voorlezen? Plan een voorleesmoment tijdens de voorleesweek van 16 – 24 november.

zo 20 oktober 2024

Disclaimer: waarom lees ik in mijn nieuwsbrief Frans een voorbeeld in het Engels?

sla link op in klembord

Kopieer

In onderstaand artikel vind je een uitgewerkt voorbeeld in het Engels, maar vermits onze leerplannen MVT vertrekken vanuit dezelfde pedagogisch-didactische visie en ook onze leerplandoelen vaak identiek of zeer gelijkaardig zijn, kun je als leraar mogelijk de transfer maken naar een andere taal.

Wat is de meerwaarde van luidop voorlezen? Plan een voorleesmoment tijdens de voorleesweek van 16 – 24 november.

sla link op in klembord

Kopieer

Opmerking: dit artikel suggereert het lezen van een zelf gekozen literair fragment door de leerling, denk eraan dat je literaire tekst heel ruim mag opvatten. Afhankelijk van de leeftijd en het niveau van de groep kun je werken met een romanfragment maar ook een gedicht of kinderverhaal zijn geschikt. 
 
Voorlezen associëren we nog vaak met de gezellige warmte van een bedtime story. In het kader van de voorleesweek van 16 tot 24 november bekijken we luidop voorlezen vanuit de leerplandoelen literaire beleving en creatief omgaan met het Engels. Doelgericht lezen om bijvoorbeeld relevante informatie te selecteren uit een tekst (LPD1+2), doe je best in stilte, dat is de meest authentieke en efficiënte manier van lezen voor dit doel. Voorlezen op een manier die je taal en woordenschat verrijkt en er samen over reflecteren vergt een andere aanpak. Voor de leerlingen van de derde graad linken we dit aan meer academische artikels zodat ze doelgericht op zoek gaan naar wetenschappelijke inzichten rond de meerwaarde van auditieve input en die nadien met elkaar mondeling of schriftelijk delen. Dankzij artificiële intelligentie is het bovendien mogelijk om alle teksten te laten voorlezen en dat brengt ons weer bij een volgend leerplandoel ‘Kritisch omgaan met taaltechnologische hulpmiddelen’- dit is enkel voor de derde graad specifieke vorming moderne talen, maar zeker de moeite waard om over na te denken.
 
Plan een eerste les waarbij leerlingen in groep bespreken wat luidop (voor)lezen voor hen betekent en of dit een meerwaarde kan zijn bij het leren van een vreemde taal. 
 
Preparation questions in groups

  • When was the last time you read something in English? What was it and why did you read it?
  • When you read something in English or your first language, do you usually read silently in your head or out loud? Why?
  • Can you remember a time when somebody read out loud to you? What was the situation? How did that make you feel?
  • What do you think is better for your English? Reading texts silently in your head, reading out loud or listening to other people reading out loud to you? Why?

Voor leerlingen in de derde graad kan je dit koppelen aan een oefening doelgericht lezen.
Het is mogelijk om hen allemaal dezelfde semi-wetenschappelijke tekst te laten lezen met enkele leidende vragen; waarom luidop voorlezen minder vaak voorkomt dan vroeger, wat de meerwaarde is van een tekst ook te beluisteren of zelf voor te lezen, hoe je dit best aanpakt etc. Je kunt ook verschillende teksten verdelen over de groep, waarbij leerlingen kort aanduiden of noteren wat de belangrijktse inzichten zijn en nadien hun bevindingen met elkaar delen. 
 
Voor de leerlingen in de tweede graad vind je onderaan dit artikel in de bijlage een aangepaste versie van het BBC-artikel, bevattelijker en korter gemaakt met behulp van A.I. door de tekst te laten herschrijven naar een B1 niveau. 
 
Dit zijn mogelijke informatieve teksten in het Engels: 

Dit zijn mogelijke informatieve teksten in het Frans:  

Als opdracht voor de volgende les vraag je de leerlingen een literair fragment (ongeveer 1 pagina) mee te brengen dat ze mooi, uitdagend, avontuurlijk, spannend... vonden om te lezen. De leerlingen moeten het luidop voorlezen thuis inoefenen. 
 
Something to consider while preparing your text (at home)

  • Where are the pauses?
  • Which word in each line should be stressed?
  • Where does the voice go up and where does it go down?
  • How should I read this out loud? Try out different styles; like a TV presenter, like a parent who reads for a child, like a teacher to the class… 
Om comfortabel voor te lezen aan elkaar, maak je groepjes van 3, maximum 4 leerlingen. Enkele reflectievragen om nadien terug te koppelen naar het leerplandoel rond literaire beleving: ‘De leerlingen verwoorden de eigen beleving en interpretatie van literaire teksten in het Frans/Engels’.
 
  • Did you enjoy listening to this part of the book? Why or why not? (could refer to the reading out loud skills and the content of the fragment)
  • What was your favourite part? (characterization, setting, word choice,…) Can you explain why?
  • Does this scenario relate in any way to your own life? Can you recognize yourself?
  • Was there anything in this fragment that you found confusing or difficult to understand? Ask the reader to explain.
  • The group discusses what they think might happen next in a story or why a character acted a certain way.
  • Without spoiling: Have students hypothesize about outcomes based on the information given, the reader can respond to these predictions without giving away the real story.
  • Would you consider reading this book yourself? Why (not)?
 
Hopelijk hebben de vraagjes en artikels kunnen inspireren om vaker een warm voorleesmoment in te lassen in de klas. Wil je meer weten over de uitgewerkte voorbeelden? Aarzel niet om contact met ons op te nemen met je pedagogische begeleider. 

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio