Veelgestelde vragen

sla link op in klembord

Kopieer
Ja, de IPD blijven bestaan. We zullen ons aanbod complementair maken aan de Vlaamse toetsen. We zullen in IDP dus niet aanbieden wat ook al door de Vlaamse toetsen wordt aangeboden. We zetten ook in op instrumenten om moeilijk te evalueren vaardigheden te meten. Meer hierover lees je in dit nieuwsbericht. Alles over IDP vind je terug op de evaluatiebox.

sla link op in klembord

Kopieer
Ja, dat kan. Daarvoor log je in op je Schoolloket.

sla link op in klembord

Kopieer
Ja. Het Decreet betreffende Vlaamse toetsen bepaalt dat schoolbesturen recht hebben op de resultaten van de Vlaamse toetsen. Schoolbesturen kunnen zelf de data raadplegen via Mijn Onderwijs, maar uiteraard mag je het feedbackdashboard ook vanuit de school zelf doorsturen.

sla link op in klembord

Kopieer
Ja. Het zou moeilijk zijn om met de resultaten aan de slag te gaan zonder dat je schoolteam de resultaten kent. Maar wanneer je dit doet, zeg er dan altijd heel duidelijk bij dat deze resultaten ENKEL voor intern gebruik zijn.

sla link op in klembord

Kopieer
Het Decreet betreffende de Vlaamse toetsen schrijft expliciet een verbod in op het bekend maken van de resultaten op schoolniveau. Je mag de resultaten dus niet bezorgen aan ouders, aan leerlingen of aan externen.
De reden hiervoor is dat dit zou leiden tot rankings waarbij uitspraken worden gedaan over de kwaliteit van scholen enkel en alleen gebaseerd op die ene toetsafname. Uiteraard is de kwaliteit van je school veel breder dan enkel die in ene toets in twee leerdomeinen, in één enkel schooljaar dan nog. Bovendien weten we uit landen waar er wel ‘rankings’ bestaan op basis van gestandaardiseerde toetsen, dat de onderwijskwaliteit hier eerder van daalt dan stijgt. Het zou je er immers toe kunnen aanzetten om je onderwijsaanbod enkel te richten op de getoetste leerdomeinen.

sla link op in klembord

Kopieer
Volgens een strikte wetenschappelijke methode, met een grote afname bij bijna 20.000 leerlingen, werd van elk item de moeilijkheidsgraad exact bepaald. Zo is er een meetschaal gemaakt van het makkelijkste item in elke toets, tot het moeilijkste item.
Op die meetschaal hebben enkele experts van elke toets in het secundair onderwijs de cesuren bepaald waar de eindtermen liggen: de eindterm A-stroom, de eindterm B-stroom, en de eindterm basisgeletterdheid. Dat is een zeer moeilijke oefening.
Wij menen dat de manier waarop dit cesuurbepaling – zeker voor de toetsen wiskunde – is gebeurd, niet tegemoet komt aan de vereisten voor een wetenschappelijke cesuurbepaling. Dit leidt ertoe dat er cesuren zijn bepaald die volgens ons niet tegemoet komen aan de realiteit.
Wij hebben dit vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen ook kenbaar gemaakt bij het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs en zullen blijven ijveren om de cesuurbepaling op een andere manier te hernemen.

sla link op in klembord

Kopieer
Deze resultaten bevatten informatie over de resultaten van de leerlingen in jouw school in een aantal leerdomeinen. Het is dus zeker belangrijk om daar eens grondig naar te kijken. Vooral de vergelijking met ‘vergelijkbare scholen’ is nieuw.
Tegelijk blijft het besef dat dit het resultaat is van één meting van één van de vele aspecten van onderwijskwaliteit. Behoed je dus voor al te doorgedreven analyse of overmatige reactie. Bekijk de resultaten in het geheel van andere databronnen, zoals de datawijzer, Dataloep, (voor basisscholen) IDP en KOALA, eigen evaluaties en toetsen, bevragingen …
×
Kijkt als...
Niveau
Regio