Dit schooljaar biedt de overheid nog wel paralleltoetsen aan. Vanaf het schooljaar 2025-2026 verdwijnen de paralleltoetsen. IDP blijven we wel aanbieden.
Ja, dat lijkt ons zeker zinvol. Uiteraard niet alle IDP, maar wel die toetsen waar jij (naast leesbegrip en wiskunde) betrouwbare feedback wil krijgen op school- en leerlingniveau. Dat kan vanaf dit schooljaar vanuit ons vernieuwde kwaliteitsplatform.
Ja, dat klopt inderdaad. De meeste toetsvragen uit zone D hebben ze juist beantwoord. Van de vragen uit zone C hebben ze minder dan 50 % juist beantwoord.
Dat hangt uiteraard af van de prioriteiten van de nieuwe Minister van Onderwijs, mevrouw Demir. In het regeerakkoord wordt de mogelijkheid beschreven voor een uitbreiding (naar bijvoorbeeld het vierde leerjaar secundair onderwijs), maar het is niet zeker of dit ook zal opgenomen worden in de beleidsplanning.
Er wordt rekening gehouden met volgende factoren:
- Geslacht
- Leeftijd
- Studietoelage
- Opleidingsniveau van de moeder
- Thuistaal
- Anderstalige nieuwkomer
- Onderwijsniveau eerste inschrijving
- Schoolmobiliteit
- Zittenblijver
- (gemotiveerd) verslag
- Individueel aangepast curriculum
- Buitengewoon onderwijs
- Getuigschrift basisonderwijs (enkel voor leerlingen secundair onderwijs)
- Basisopties (enkel voor leerlingen secundair onderwijs)
Op de tabbladen ‘eindtermen’ en ‘vaardigheidsniveaus’ kun je een vergelijking met heel Vlaanderen zien. Op het tabblad ‘vergelijking’ zie je ook het gemiddelde van alle scholen (het vierkantje) en daarnaast een driehoekje: dit driehoekje is niet het resultaat van één of meerdere bestaande scholen, maar wel een score die statistici zouden voorspellen voor jouw school op basis van de leerlingkenmerken van de leerlingen die aan de toets deelnamen.
Ja, de IPD blijven bestaan. We zullen ons aanbod complementair maken aan de Vlaamse toetsen. We zullen in IDP dus niet aanbieden wat ook al door de Vlaamse toetsen wordt aangeboden. We zetten ook in op instrumenten om moeilijk te evalueren vaardigheden te meten. Meer hierover lees je in dit nieuwsbericht. Alles over IDP vind je terug op de evaluatiebox.
Ja, dat kan. Daarvoor log je in op je Schoolloket.
Ja. Het Decreet betreffende Vlaamse toetsen bepaalt dat schoolbesturen recht hebben op de resultaten van de Vlaamse toetsen. Schoolbesturen kunnen zelf de data raadplegen via Mijn Onderwijs, maar uiteraard mag je het feedbackdashboard ook vanuit de school zelf doorsturen.
Ja. Het zou moeilijk zijn om met de resultaten aan de slag te gaan zonder dat je schoolteam de resultaten kent. Maar wanneer je dit doet, zeg er dan altijd heel duidelijk bij dat deze resultaten ENKEL voor intern gebruik zijn.
Het Decreet betreffende de Vlaamse toetsen schrijft expliciet een verbod in op het bekend maken van de resultaten op schoolniveau. Je mag de resultaten dus niet bezorgen aan ouders, aan leerlingen of aan externen.
De reden hiervoor is dat dit zou leiden tot rankings waarbij uitspraken worden gedaan over de kwaliteit van scholen enkel en alleen gebaseerd op die ene toetsafname. Uiteraard is de kwaliteit van je school veel breder dan enkel die in ene toets in twee leerdomeinen, in één enkel schooljaar dan nog. Bovendien weten we uit landen waar er wel ‘rankings’ bestaan op basis van gestandaardiseerde toetsen, dat de onderwijskwaliteit hier eerder van daalt dan stijgt. Het zou je er immers toe kunnen aanzetten om je onderwijsaanbod enkel te richten op de getoetste leerdomeinen.
De reden hiervoor is dat dit zou leiden tot rankings waarbij uitspraken worden gedaan over de kwaliteit van scholen enkel en alleen gebaseerd op die ene toetsafname. Uiteraard is de kwaliteit van je school veel breder dan enkel die in ene toets in twee leerdomeinen, in één enkel schooljaar dan nog. Bovendien weten we uit landen waar er wel ‘rankings’ bestaan op basis van gestandaardiseerde toetsen, dat de onderwijskwaliteit hier eerder van daalt dan stijgt. Het zou je er immers toe kunnen aanzetten om je onderwijsaanbod enkel te richten op de getoetste leerdomeinen.
Volgens een strikte wetenschappelijke methode, met een grote afname bij bijna 20.000 leerlingen, werd van elk item de moeilijkheidsgraad exact bepaald. Zo is er een meetschaal gemaakt van het makkelijkste item in elke toets, tot het moeilijkste item.
Op die meetschaal hebben enkele experts van elke toets in het secundair onderwijs de cesuren bepaald waar de eindtermen liggen: de eindterm A-stroom, de eindterm B-stroom, en de eindterm basisgeletterdheid. Dat is een zeer moeilijke oefening.
Wij menen dat de manier waarop dit cesuurbepaling – zeker voor de toetsen wiskunde – is gebeurd, niet tegemoet komt aan de vereisten voor een wetenschappelijke cesuurbepaling. Dit leidt ertoe dat er cesuren zijn bepaald die volgens ons niet tegemoet komen aan de realiteit.
Wij hebben dit vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen ook kenbaar gemaakt bij het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs en zullen blijven ijveren om de cesuurbepaling op een andere manier te hernemen.
Op die meetschaal hebben enkele experts van elke toets in het secundair onderwijs de cesuren bepaald waar de eindtermen liggen: de eindterm A-stroom, de eindterm B-stroom, en de eindterm basisgeletterdheid. Dat is een zeer moeilijke oefening.
Wij menen dat de manier waarop dit cesuurbepaling – zeker voor de toetsen wiskunde – is gebeurd, niet tegemoet komt aan de vereisten voor een wetenschappelijke cesuurbepaling. Dit leidt ertoe dat er cesuren zijn bepaald die volgens ons niet tegemoet komen aan de realiteit.
Wij hebben dit vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen ook kenbaar gemaakt bij het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs en zullen blijven ijveren om de cesuurbepaling op een andere manier te hernemen.
Deze resultaten bevatten informatie over de resultaten van de leerlingen in jouw school in een aantal leerdomeinen. Het is dus zeker belangrijk om daar eens grondig naar te kijken. Vooral de vergelijking met ‘vergelijkbare scholen’ is nieuw.
Tegelijk blijft het besef dat dit het resultaat is van één meting van één van de vele aspecten van onderwijskwaliteit. Behoed je dus voor al te doorgedreven analyse of overmatige reactie. Bekijk de resultaten in het geheel van andere databronnen, zoals de datawijzer, Dataloep, (voor basisscholen) IDP en KOALA, eigen evaluaties en toetsen, bevragingen …
Tegelijk blijft het besef dat dit het resultaat is van één meting van één van de vele aspecten van onderwijskwaliteit. Behoed je dus voor al te doorgedreven analyse of overmatige reactie. Bekijk de resultaten in het geheel van andere databronnen, zoals de datawijzer, Dataloep, (voor basisscholen) IDP en KOALA, eigen evaluaties en toetsen, bevragingen …