Basisinformatie

Op deze themapagina kunnen leraren en beleidsteams kennismaken met het Gemeenschappelijk funderend leerplan voor het 7de leerjaar gericht op hoger onderwijs (VII – GFL). Terwijl het leerplan in de zes jaar secundair onderwijs werkt vanuit zeven krachtlijnen, wordt in het 7de jaar bewust gekozen om op twee krachtlijnen verder in te zetten. Het gaat over de krachtlijnen ‘zinrijk en geïnspireerd’ en ‘betekenisvol leren en kiezen’ en de doelen blijven precies dezelfde. Deze krachtlijnen werden weerhouden omdat ze doelen bevatten die de leerlingen uit de A-finaliteit voorbereiden op het hoger onderwijs.

Als leraar kun je kennismaken met deze krachtlijnen via filmpjes en vind je bij inspirerend materiaal concrete suggesties voor je lespraktijk. Voor beleidsteams is vooral de informatie over strategische aanpak, professionele dialoog en de vinger aan de pols houden interessant. Je vindt die iets lager op deze pagina.

Krachtlijn 'Zinrijk en geïnspireerd'

sla link op in klembord

Kopieer

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Krachtlijn 'Betekenisvol leren en kiezen'

sla link op in klembord

Kopieer

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Strategische aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

Het Gemeenschappelijk funderend leerplan is een leerplan van het volledige schoolteam. Het wordt dus gerealiseerd door alle leraren over de verschillende vakken heen. Dit betekent dat elke leraar mee verantwoordelijk is voor de realisatie van het geheel. Je maakt met het schoolteam afspraken over hoe dit wordt aangepakt (geïntegreerd in vakken, vakoverschrijdend, projectmatig, ...) en welke leraren instaan voor het aanleren, inoefenen en evalueren van de leerplandoelen. Het succesvol implementeren van het GFL vraagt van het schoolbeleid een strategische aanpak die best aansluit bij hoe het GFL in de voorgaande jaren van het secundair onderwijs geïmplementeerd werd. Dit zorgt voor herkenbaarheid en continuïteit zowel bij leraren als bij leerlingen.

Bij de keuze voor een strategische aanpak blijven deze stapstenen belangrijk: 

  • Werken aan urgentie om het schoolteam te overtuigen van de meerwaarde en de noodzaak van het GFL; 
  • Een kernteam samenbrengen dat collega’s kan inspireren en nieuwe initiatieven rond GFL-doelen alle kansen geeft; 
  • Visie en strategie ontwikkelen door zowel een professionele dialoog over GFL-doelen op te starten als door planmatig initiatieven uit te rollen. Ontdek welk type actieplanning het meest geschikt is voor je school;  
  • Communiceren over geplande acties via bv. interne nieuwsbrieven, in de lerarenkamer, op personeelsvergaderingen of tijdens pedagogische studiedagen; 
  • Draagvlak creëren door het GFL inhoudelijk te duiden, de planlast minimaal te houden, successen kleurrijk te vieren en te behouden wat goed loopt; 
  • Korte termijn acties realiseren om als schoolteam ook uit kleinere behapbare initiatieven te leren en grotere kansen te zien;
  • Structureel wat goed loopt verankeren in de schoolwerking. Een mogelijke tool hiervoor vind je hier.  

Met deze nulmeting kun je in kaart brengen welke randvoorwaarden voor een succesvol implementatieproces van het GFL reeds aanwezig zijn op je school en welke stappen je verder kan zetten om het GFL VII duurzaam te implementeren.

Samen aan de slag via professionele dialoog

sla link op in klembord

Kopieer

Vooral om de gemeenschappelijkheid op schoolniveau te realiseren is het belangrijk dat het schoolteam zich samen verdiept in het GFL op personeelsvergaderingen, tijdens vakoverleg, in projectgroepen of op pedagogische studiedagen …  Om tot goede werkafspraken te komen met het team is het van belang om ook de wenken bij de doelen goed te verkennen. Verlies hierbij de aanpak niet uit het oog die werd gebruikt in de voorgaande jaren van het secundair onderwijs.

Je kunt volgende vragen gebruiken om in gesprek te gaan met het team: 

  • Wat is de link/de gelijkenis tussen ons schooleigen pedagogisch project en het GFL? 
  • Welke schoolbrede projecten kunnen helpen om de doelen uit het GFL te implementeren?  
  • Welke initiatieven (lessen, lessenreeksen, projecten, themadagen …) realiseren welke leerplandoelen uit het GFL? Een beginsituatie kun je maken aan de hand van dit document
  • Waar kunnen we elkaar over de vakken heen vinden om in overleg doelen uit het GFL te realiseren?
  • Welk verband zien we met de aanpak van het GFL in de voorgaande jaren?
  • Hoe kunnen we verder bouwen op initiatieven die daar al werden opgestart?

De vinger aan de pols houden

sla link op in klembord

Kopieer

Als schoolteam je weg vinden in een nieuw graad- en vakoverschrijdend leerplan vraagt tijd. Al is natuurlijk niet alles nieuw. In alle scholen lopen ook nu initiatieven in lessen, lessenreeksen, vakoverschrijdende projecten, themadagen enzovoort die heel gericht inzetten op het bereiken van doelen uit het GFL. 
Net daarom is het belangrijk de vinger goed aan de pols te houden en af en toe tijd te maken voor een kwaliteitstoets. Samen met het schoolteam, of met een beperktere groep de kwaliteitsvragen leggen op bepaalde initiatieven, hoeft niet lang te duren en kan relevante info opleveren. Neem bijvoorbeeld even het traject rond onderwijsloopbaanbegeleiding (betekenisvol kiezen) voor ogen en vraag je af:  

  • Doen we de goede dingen? 
  • Doen we de goede dingen op de goede manier? 
  • Hoe weten we dat (zo zeker)? 
  • Vinden anderen dat ook? 
  • En dus: wat kunnen we behouden, waar kunnen we aanpassen? 

×
Kijkt als...
Niveau
Regio