7
Inspiratie krachtlijn Zinrijk en geïnspireerd
Laat je via bronnen en voorbeelden inspireren om met de leerplandoelen uit deze krachtlijn (LPD 1+ en 2+) aan de slag te gaan.
Krachtlijn 'Betekenisvol leren en kiezen'
Het schoolteam speelt een cruciale rol in het begeleiden van leerlingen naar zelfbewust en betekenisvol leren en kiezen. Deze pagina biedt u als leerkracht, directie of lid van het middenkader de nodige inzichten en materialen om samen met uw leerlingen hun leer- en keuzeproces actief in handen te nemen. Wij begeleiden je bij het implementeren van het gemeenschappelijk funderend leerplan, met bijzondere aandacht voor de krachtlijn rond betekenisvol leren en kiezen.
Krachtlijn 'Zinrijk en geïnspireerd'
Laat je via voorbeelden en bronnen inspireren om met de leerplandoelen uit deze krachtlijn aan de slag te gaan.
VII-GFL in een oogopslag
Het Gemeenschappelijk funderend leerplan zevende leerjaar hoger onderwijs bestaat uit twee krachtlijnen. Dit document geeft je op één pagina een overzicht van die krachtlijnen en de bijhorende leerplandoelen.
Groeien naar kritisch en zelfstandig bronnen beoordelen
Om leerlingen te helpen informatie doelgericht te beoordelen (GFL LPD 22), introduceren we een rubric per graad. Deze helpt de leerlingen om een inschatting te maken over de betrouwbaarheid, bruikbaarheid en correctheid van de bron. Het instrument is vakoverschrijdend inzetbaar en biedt ruimte om stap voor stap met je leerlingen te groeien naar zelfstandig kritisch denken.
Onderwijsloopbaan - leren kiezen
Een keuzeproces doorlopen behelst een aantal taken. Niet de volgorde waarin die taken worden opgenomen is essentieel, wel dat ze zo goed mogelijk worden uitgevoerd door de leerling zelf. Hier vind je hoe je de leerlingen kan helpen bij het leren kiezen.