Uit de basisinzichten weten we dat leerlingen met een verstandelijke beperking problemen hebben met:
Communicatie
Socio-emotionele ontwikkeling
Leren leren - executief functioneren
Senso-motorische
Vrije tijd
Het leerplan basisonderwijs zin in leren! zin in leven! (Zill) geeft zicht op ontwikkeling en kan inspirerend zijn om zicht te krijgen op de specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften en de daaraan gekoppelde doelen. Ook als je niet met Zill werkt (buitengewoon onderwijs en IAC in secundair onderwijs), kunnen de leerlijnen met ontwikkelstappen inspirerend zijn om je eigen (ontwikkelings-)doelen te verfijnen tot smarti-doelen.
In het gemeenschappelijk funderend leerplan Llinkid of de ontwikkelingsdoelen van de overheid vind je gerelateerde doelen die je kunt selecteren.
Tips van en voor collega's. Haal uit de tips de ideeën die passen in jouw context en bij het ontwikkelingsniveau en de kalenderleeftijd van je leerling(en). Dit is een verzameling tips en voorbeelden uit alle niveaus van onderwijs: gewoon, buitengewoon, kleuter, lager en secundair onderwijs.
Heb je zelf een tip die werkt in jouw praktijk, stuur die door, we nemen hem hier op.
Als hij binnen de hechting nog geen object-of persoonspermanentie heeft, werk dan eerst aan deze socio-emotionele stap. (IVzv2 uitbreiding)
zelfstandig werken met taakdozen
voorbeeld: Leerling leert pictogrammen benoemen en betekenis geven, maar voor de overgangen gebruiken we voorlopig een voorwerp dat kan gematcht worden op de plaats waar de activiteit doorgaat.
Mogelijkheden voor ondersteunende communicatie op maat
Tip van een peuterleidster:
Ik gebruik belletjes om mijn peuters terug naar de kring uit te nodigen. Ik zet een lied op, bel met handbelletjes. De meeste peuters komen spontaan naar de kring en nemen daar een eigen belletje om mee te doen. De peuters die die routine nog niet kennen, ga ik zelf een belletje in de hand geven en nodig ik zo uit om naar de kring te komen.
(sensatieniveau - overgang in het hier en nu)
Leespraat is een methode waarbij de ontwikkeling van praten en lezen hand in hand gaat. De
leesdoelen zijn steeds gekoppeld aan de communicatiedoelen.
Artikel over de vijf fasen van leesontwikkeling in leespraat
De Rekenlijn bevat een speciaal stappenprogramma, waardoor de begeleider de weg van ‘buiten naar binnen’ bij het kind uitlokt en ondersteunt.