Doelgericht digitalisering inzetten kan onze lessen Nederlands effectiever maken. In deze rubriek zal je elke nieuwsbrief een tool in de kijker vinden die jou kan helpen. We zullen daarbij telkens starten van een (didactisch) doel waar de tool ons of onze leerlingen bij kan ondersteunen. Wil je een van deze tools gebruiken? Toets dan altijd af of dit past binnen het ICT-beleid van je school (bv. aankoop van accounts, gebruik met leerlingen binnen de GDPR-regels).
We hebben het in deze rubriek al vaak gehad over AI, maar de mogelijkheden voor leraren zijn dan ook erg uitgebreid. Deze keer tonen we je graag twee concrete voorbeelden van studybuddies of AI-coaches die je zelf kan ontwerpen voor je leerlingen.
Je kan deze coaches via verschillende wegen maken. Als je een betalend account hebt, kan je bv. zelf GPT’s bouwen in ChatGPT die je dan helemaal aanpast aan de noden van jouw leerlingen. Klinkt dat als een uitdaging die je nog even aan jou voorbij wil laten gaan? Dan beschrijven we hieronder twee meer laagdrempelige alternatieven.
Het eerste voorbeeld hebben we zelf gemaakt via Schoolai. Daarin hebben we een Sidekick gemaakt die we gevoed hebben met tekstonafhankelijke vragen die de leerlingen ondersteunen bij het lezen van een tekst. De sidekick kan de tekst zelf niet lezen, maar loodst de leerling door vragen te stellen doorheen de tekst. Als leraar zie je welke interacties je leerlingen hebben met de sidekick en krijg je ook suggesties van de sidekick over welke leerlingen jouw extra aandacht misschien nodig hebben. Test het hier zelf uit als leerling.
Een ander voorbeeld maakten we via Brisk Teaching. Deze tool kan je als extensie toevoegen aan je Chrome- of Edgebrowser. We gebruiken in deze versie de functie ‘boost student activity’ en kiezen voor de AI-tutor. Als bron gebruiken we een gedicht dat we vonden op rijketeksten.org. We stellen de AI-tutor zo in dat leerlingen bij de hand worden genomen om het gedicht te lezen en om hun onderbouwde mening hierover te formuleren. We formuleren zelf de leerdoelen die de leerlingen moeten behalen. Deze leerdoelen krijgen de leerlingen ook te zien tijdens het gebruik van tutor. De tool stelt zelf al voor op welke manier hij (zij? die?) in interactie zal gaan met de leerlingen én stelt zelf ook al scaffolding voor. Dit kan je als leraar zelf nog volledig aanpassen aan de noden van je leerlingen. Opnieuw krijg je als leraar zicht op wat de leerlingen vragen of zeggen tegen de chatbot. Je kan dus het proces heel goed mee bewaken. Test het hier zelf uit als leerling.
Ben je geïnspireerd geraakt en heb je zelf een mooi voorbeeld om te delen? Laat het dan zeker weten! Mailen mag altijd naar kaat.rykaert@katholiekonderwijs.vlaanderen.