Voor een schenking van onroerende goederen is de tussenkomst van een notaris verplicht. De notaris is verplicht om de schenking van onroerende goederen te laten registreren. De tarieven van de schenkbelasting verschillen naargelang het gewest en naargelang het soort schenker en begunstigde.
Voor schoolbesturen zijn de volgende tarieven van toepassing:
Voor de schenking van roerende goederen is het niet verplicht beroep te doen op een notaris als je gebruikt maakt van de techniek van de handgift of bankgift.
Een schenking die uitsluitend bestaat uitroerende goederen, zoals juwelen, kunstvoorwerpen,… en geld, kun je regelen door middel van een handgift.
Een bankgift is een bijzondere vorm van handgift die je kunt gebruiken voor de schenking van geld. Bij een bankgift wordt geld overgeschreven van de bankrekening van de schenker naar de bankrekening van de begunstigde.
Het is niet verplicht om de schenking van geld en/of roerende goederen te registreren. Kies je ervoor om een schenking te laten registreren, dan moet je schenkbelasting betalen. Als je een schenking niet laat registreren, dan is het soms aangewezen om voor een ander schriftelijk bewijs te zorgen.
Het opstellen van een schriftelijk bewijs biedt volgende voordelen:
Ook als de schenker een vzw is, kan het nuttig zijn een schriftelijk bewijs op te stellen van de handgift. Zo kan er achteraf geen discussie zijn over de bedoeling van de overdracht van de goederen: was het de bedoeling van de schenkende vzw een gift te doen of was het een lening?
Het schriftelijk bewijs kun je op twee manieren opstellen:
Hier vind je een model van een pacte adjoint voor een handgift door een particulier en een model van een pacte adjoint voor een handgift door een vzw. Je kunt best het document zonder omslag aangetekend versturen van schenker naar begiftigde of omgekeerd, zodat je een bewijs hebt van de datum.
Je kunt hier ook werken met aangetekende brieven. Uit de briefwisseling moet blijken dat de schenker de bedoeling heeft te schenken en dat de begiftigde de schenking aanvaardt.
Meer en meer wordt er nu overgestapt naar één bewijsdocument dat ondertekend is door de schenker én de begiftigde, een ‘pacte adjoint’ genoemd. Dit document maak je op ná de overschrijving. Een onbetwistbare datum blijft belangrijk. Net als de klassieke aangetekende brieven kun je daarom een pacte adjoint in vier vouwen en aangetekend versturen. Maar je kunt de datum ook bewijzen via het bankuittreksel waarop de overschrijving is vermeld. Bewaar dat samen met het pacte adjoint om een onweerlegbaar bewijs te creëren.
De overschrijving moet een 'neutrale' verrichting zijn waaruit niet blijkt dat het om een gift gaat. Dit betekent dat de schenker in de mededeling niet mag vermelden dat het over een schenking of gift gaat.
Registratie van een schenking via handgift of bankgift is niet verplicht.
Soms brengt de registratie een aantal voordelen met zich mee:
De registratie van een hand- of bankgift gebeurt via eender welk kantoor Rechtszekerheid.
De registratieprocedure vind je op de webpagina Registratie | FOD Financiën (belgium.be).
In dringende gevallen kun je de pacte adjoint neerleggen onder de minuten bij een Belgische notaris. Van zodra deze neerlegging voor het overlijden plaatsvindt, wordt er schenkbelasting geheven over de schenking en geen erfbelasting