Reeks 2

Sessies van 12.10 tot 13 uur

Aan de slag met AI

sla link op in klembord

Kopieer

Kaat Rykaert - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
Het inzetten van AI biedt heel wat kansen, maar er zijn natuurlijk ook valkuilen. In deze sessie ontdek je hoe je AI kan gebruiken in de klas, je verkent een overzichtelijke manier om leerlingen te leren prompten en je krijgt een aantal voorbeelden van hoe AI jouw werk als leraar en het leren van de leerlingen kan ondersteunen.

DigX: Digitale dilemma's: vind je weg in de onderwijs(r)evolutie en maak jouw school klaar voor de toekomst

sla link op in klembord

Kopieer

Nico Vankerckhoven - Vrije Sint-Lambertusscholen Westerlo (SILA) - sessie van '50
Ontdek hoe het DigX-project onder leiding van Kathleen Rymen de Vrije Sint-Lambertusscholen in Westerlo (SILA) de afgelopen jaren digitaal heeft doen groeien en nog steeds digitaal laat excelleren. We geven je tijdens deze workshop een kijk op het ICT-paspoort dat we tijdens de DigX-sessies ontwikkeld hebben voor onze personeelsleden en hoe we hiermee achteraf aan de slag zijn gegaan, zowel individueel als in de vakleergroepen.
 
We willen laten zien hoe we onze leraren blijvend en gericht proberen te professionaliseren en hoe we onze vakgroepen naar een hoger digitaal niveau proberen te tillen, zodat ook onze leerlingen er op langere termijn beter van worden.
 
In deze sessie stellen we ook ons pilootproject van verschillende klasopstellingen in combinatie met smart-TV’s, touchTV’s, draadloze verbindingsmogelijkheden voor de laptops (Barco, Screenbeam en Hagibis) en gsm-hotels voor:

  • Wat waren voor onze vakleergroepen de ideale klasopstellingen?
  • Aan welke apparatuur gaven zij de voorkeur?
  • Konden we tot een standaardopstelling komen?
We hebben in SILA een kader proberen te scheppen hoe we best omgaan met artificiële intelligentie. Dit hebben we gedaan aan de hand van een AI-schaal. De verschillende vakgroepen zijn gaan experimenteren met deze schaal waarin aangegeven wordt in welke mate AI een rol mag spelen bij taken en opdrachten. Goede afspraken maken immers goede vrienden. Op deze manier hebben we de vrees voor artificiële intelligentie bij leraren grotendeels kunnen wegnemen en ze hebben ingezien wat AI voor hen kan betekenen.

Buitengewoon Digitaal Inclusief

sla link op in klembord

Kopieer

Joost Dendooven - Styrka Secundair Onderwijs - sessie van '50
Een digisprong maken in een school voor buitengewoon onderwijs, is onlosmakelijk verbonden met digitale inclusie. In deze sessie krijg je als deelnemer een aantal handvatten aangereikt om als school, ict-coördinator, directeur, leerlingbegeleider of GOK-leraar doordacht op jouw school een beleid rond digitale inclusie te ontwikkelen.

XR in het technisch en beroepsonderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

Louise Paepe - RTC Antwerpen - sessie van '50
Dankzij de XR-uitleendienst van de RTC’s – een initiatief binnen het XR-actieplan – kunnen Vlaamse secundaire scholen met een technisch of beroepsgericht onderwijsaanbod gratis gebruikmaken van XR-koffers en een uitgebreide softwarebibliotheek. Dit unieke aanbod stelt scholen in staat om innovatieve technologieën zoals virtual reality (VR) en augmented reality (AR) op een toegankelijke manier te integreren in hun lessen.

Tijdens deze inspirerende workshop krijg je niet alleen een volledig overzicht van de mogelijkheden van XR-technologie in het klaslokaal, maar ook de kans om zelf een XR-bril te testen. Ontdek hoe je VR en AR kunt inzetten om leerinhouden tot leven te brengen, de betrokkenheid van leerlingen te vergroten en hen voor te bereiden op de digitale wereld van morgen.

Van technische toepassingen tot creatieve lesoplossingen: XR biedt ongekende mogelijkheden voor onderwijsinnovatie. Kom zelf ervaren hoe XR-technologie het verschil kan maken in jouw lessen en laat je inspireren door de toekomst van leren!

Hoe zet ik PowerShell in om Intune te automatiseren? - Deel 2

sla link op in klembord

Kopieer

Vincent Cogen - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen. 
Via enkele casussen gaan we aan de slag met Powershell binnen Intune. Hoe kan je scripts op een bepaald tijdstip laten uitvoeren? Hoe kan je aan de hand van een detectiescript, een remediationscript uitvoeren? Enkele voorbeelden: De gezondheid van een laptopbatterij controleren. Controleren hoe lang het geleden is dat een leerling zijn laptop heeft herstart en op basis daarvan een melding tonen dat de laptop om een bepaald tijdstip uit zichzelf zal herstarten. Automatisch koppelen van Sharepointbibliotheken zonder de standaard wachttijd vanuit Intune …

Khan Academy: Samen wiskunde leren!

sla link op in klembord

Kopieer

Tineke D'Haeseleer - Bibliotheken Zonder Grenzen vzw - sessie van '50
Khan Academy is een gratis leerplatform voor wiskunde met duizenden video's, artikels en oefeningen. In deze sessie maak je kennis met de basisfuncties van het platform. Je kruipt ook in de rol van leerling en ervaart hoe je met differentiatie binnen de groep toch kan samenwerken aan wiskundekennis.

Monitoren van succesvolle leerlingenstromen

sla link op in klembord

Kopieer

Conny Witters & Bart Debbaut - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
Als leerlingen op de juiste schoolbank zitten, zien we veel positieve effecten bij zowel leraren als leerlingen. Het monitoren van leerlingenstromen is bijgevolg onmisbaar binnen een krachtig onderwijskundig beleid. Via een voorgestructureerd praktijkonderzoek aan de hand van 1 dataset in Excel kunnen we het antwoord op de verschillende onderzoeksvragen van Databistro met betrekking tot leerlingstromen beantwoorden. Deze sessie reikt je via de dataset handvaten aan hoe je met leraren via een datageïnformeerde reflectie mikt op succes voor élke leerling.

Game- en schermverslaving: hoe ga je ermee om? - Deel 2

sla link op in klembord

Kopieer

Gaëtan Bourguignon -  Thomas More Kempen - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
Games, social media, YouTube, series … ze zijn enorm populair bij jongeren en maken deel uit van hun dagelijkse bezigheden. Hoewel er kennis te halen valt uit deze kanalen en jongeren er dingen uit leren zoals het verbeteren van hun coördinatie en probleemoplossend denken ... kunnen ze voor sommigen verslavend werken met alle gevolgen van dien. Hun studies, concentratie, gezondheid en sociale leven gaan zienderogen achteruit. Tegelijkertijd halen deze jongeren er veel voldoening uit en geeft het hen een goed gevoel. Het is net dat goed gevoel dat verslavend kan werken.
 
In deze interactieve vorming kom je te weten:

  • Wanneer social media en gamen problematisch wordt en er sprake is van een verslaving?
  • Hoe je het probleemgedrag kan herkennen in een vroeg stadium en wie er extra vatbaar voor is?
  • Hoe kunnen ouders en leraren samenwerken om bij een vermoeden van 'verslaving' de gepaste hulp te bieden?
Doorspekt met verhalen uit eerste hand krijg je in deze sessie inzicht in deze uiterst actuele problematiek.

Leer micro:bit programmeren met Python - Deel 2

sla link op in klembord

Kopieer

Tim Louagie - Brightlab - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
Ontdek én ontwikkel het programmeertalent van je leerlingen met de krachtige micro:bit! Deze kleine microcontroller opent de deuren naar eindeloze mogelijkheden. Python is een ideale taal voor beginners die willen leren programmeren met tekst. De structuur en opdrachten lijken sterk op gewone taal, waardoor het eenvoudig is om de code te doorzien, begrijpen en wijzigen. Python is populair in het onderwijs, maar wordt ook veel ingezet in de professionele wereld.
 
Je start je ontdekkingsreis samen met de opleider die je wegwijs maakt in de Python-programmeeromgeving en de basisprincipes van het tekstueel programmeren bijbrengt. Daarna ga je zelf aan de slag met praktische opdrachten die kant-en-klaar zijn om in de klas te gebruiken. Ga naar huis met een goedgevulde rugzak vol lesmateriaal, een gezonde portie zelfvertrouwen en ... jouw eerste ontwerp van een algoritme om een probleem op te lossen!

Minelabs: leer wetenschap met Minecraft

sla link op in klembord

Kopieer

Bert Jorissen - Minelabs- sessie van '50
Minelabs is een digitale leeromgeving in de vertrouwde game Minecraft, ontworpen om meer intuïtie te geven aan de lessen fysica en chemie. In deze sessie leggen we uit hoe je Minelabs kan gebruiken in de 2de en 3de graad van het Vlaams secundair onderwijs.
 
Minelabs is beschikbaar in twee versies: de volledige versie 'Minelabs' is gebaseerd op Minecraft Java, en 'Minelabs Essentials' die als basis Minecraft Eduction heeft. We bespreken de verschillen tussen beide versies en leggen uit hoe je snel aan de slag kan. Hierna overlopen we de werkbladen die horen bij de verschillende lessen, die in lijn zijn met de leerdoelen van het Vlaams onderwijs voor de vakken fysica en chemie.
 
We geven een live demo waar we enkele kleine moleculen maken (Minelabs), op ontdekking gaan in de kwantumdimensie en de Coulombkracht bestuderen (Minelabs Essentials). We sluiten af met de resultaten van testlessen in het secundair onderwijs en de leerrendementen die met Minelabs behaald werden.Minelabs is gratis te spelen en te downloaden via minelabs.be.
 
Als jouw school gebruik maakt van office 365, heb je reeds een Minecraft Education licentie en kan je direct aan de slag met Minelabs Essentials. De volledige Minelabs omgeving heeft een licentie voor Minecraft Java nodig. Minelabs is een samenwerking tussen de Universiteit Antwerpen, PITO Stabroek en KLA Antwerpen met steun van Smart Education@Schools van imec en de Vlaamse overheid, Departement onderwijs. De verdere ontwikkeling en onderhoud van Minelabs gebeurt door een team van enthousiaste vrijwilligers.

Aan de slag met SEB-configuratiebestanden - Deel 2

sla link op in klembord

Kopieer

Frederik Vanhoo - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
Tijdens deze nascholing leer je hoe je Safe Exam Browser (SEB) configureert voor veilige online examens. We behandelen de technische aspecten van het maken en beheren van SEB-configuratiebestanden, inclusief het instellen van toegangsrechten, beveiligingsopties en netwerkconfiguraties. Deze sessie biedt praktische tips en best practices om ervoor te zorgen dat je examens veilig en betrouwbaar verlopen.

Bedrijfssessies: The Rent Company & The Network Factory

sla link op in klembord

Kopieer

Security in de klas: Bescherm leerlingen en data in het digitale tijdperk 
Niel Van Meeuwen - The Rent Company - Sessie van '25
In deze sessie duiken we in de essentiële rol van digitale beveiliging in het onderwijs. Samen met onze partner Edu-Tech bespreken we de grootste beveiligingsuitdagingen voor scholen en hoe je leerlingen en gevoelige data kunt beschermen tegen cyberdreigingen. The Rent Company Belgium biedt inzicht in hoe onze laptops met ingebouwde beveiligingsoplossingen bijdragen aan een veilige leeromgeving. Kom ontdekken hoe je een robuuste en veilige digitale infrastructuur opzet voor jouw school!

Whalebone - DNS Immunity
Paul Van der Cruyssen -  The Network Factory - Sessie van '25
Whalebone - DNS Immunity, biedt een ICT-beveiligingsoplossing die ontworpen is om scholen, organisaties, enz... te beschermen tegen online bedreigingen zoals malware, ransomware en phishing-aanvallen. Whalebone beschermt tegen cyberbedreigingen met DNS Immunity, blokkeert schadelijke domeinen en verwijdert ongewenst verkeer, beschermt alle apparaten zonder software te hoeven installeren, en dit inclusief identiteitsbescherming en off-net bescherming. Hoe je netwerk veilig(er) maken?, zelfs zonder firewall, én zonder enige configuratie aan de client kant?, dat doet Whalebone voor jou. 

Bedrijfssessie Signpost: ICT-coördinator als spil in een toekomstgericht onderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

Joelle Robberecht & Roeland van Rooy - Signpost - sessie van '50
Deze sessie zoomt in op het begeleiden van leraren bij de integratie van digitale tools, met voorbeelden van innovatieve samenwerkingsvormen en duurzame professionaliseringstrajecten. Hoe kan een ICT-coördinator niet alleen technisch ondersteunen, maar ook een pedagogische meerwaarde creëren binnen een school? De rol van de ICT-coördinator is cruciaal in de digitale transformatie van scholen.
 
Deze sessie richt zich op hoe je een duurzame digitale leeromgeving opbouwt die niet alleen technisch, maar ook pedagogisch effectief is. Via concrete voorbeelden uit de praktijk belichten we de uitdagingen en kansen die educatieve technologieën bieden. We delen inzichten over hoe ICT-coördinatoren leraren kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van digitale competenties en hoe een gezamenlijke visie binnen een schoolteam bijdraagt aan succes.
 
Focus:

  • praktische en strategische ondersteuning voor het creëren van een breed gedragen digitale onderwijsstrategie
  • het uitpakken met inspirerende successtories die aansluiten bij hun uitdagingen en hen warm maken voor ons breder aanbod

Contact

Pieter De Clercq
stafmedewerker
      +474284129
      Kathleen Rymen
      pedagogisch begeleider
          +499245943
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio