Sessies van 11.10 tot 12 uur
Tim Van Aken - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI) en hoe je dit kan integreren in jouw organisatie of schoolomgeving? Tijdens de inspirerende workshop Start to AI nemen we je mee op een boeiende reis achter de schermen bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ontdek hoe wij als organisatie onze eerste stappen hebben gezet in de wereld van AI en leer van onze ervaringen.
We duiken in de aanpak waarmee we een duidelijk kader hebben gecreëerd om AI op een doordachte en duurzame manier te omarmen. Via concrete voorbeelden delen we experimenten die we hebben opgestart, zoals hoe AI ons helpt om scholen beter te ondersteunen, administratieve taken efficiënter te maken en innovatieve leermaterialen te ontwikkelen.
Tijdens deze workshop ontdek je:
Laat je inspireren, stel al je vragen en ga naar huis met frisse ideeën om zelf aan de slag te gaan. Of je nu al een AI-enthousiasteling bent of nog aan het begin van je ontdekkingstocht staat, deze workshop biedt een toegankelijke en praktische introductie.
Alberik Hubin - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
In deze sessie leer je wat er bij de ICT-doelen van het Gemeenschappelijk funderend leerplan verwacht wordt. Je krijgt handvatten aangereikt om de implementatie van deze doelen verder vorm te geven met het lerarenteam in jouw school.
Gino De Meester - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
Korte inhoud volgt nog
Greet Vanderbiesen - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
Sinds het schooljaar 2023-2024 staat er een nieuw vak op de lessentabel in de 3de graad namelijk Informaticawetenschappen. In dit vak wordt Informatica als wetenschap benadert en ligt de focus op het creëren van inzicht in één of meerdere aspecten van Informatica.
Er bestaan meerdere leerplannen Informaticawetenschappen in meerdere studierichtingen en Informaticawetenschappen maakt deel uit van enkele studierichtingsleerplannen. Elk leerplan benadert verschillende aspecten van Informaticawetenschappen. In deze sessie gaan we dieper in op de verschillen tussen de leerplannen en geven we meer inzicht in de verschillende onderdelen die in dit vak aan bod kunnen komen.
Vincent Cogen - Connected - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen. Via enkele casussen gaan we aan de slag met Powershell binnen Intune. Hoe kan je scripts op een bepaald tijdstip laten uitvoeren? Hoe kan je aan de hand van een detectiescript, een remediationscript uitvoeren? Enkele voorbeelden: De gezondheid van een laptopbatterij controleren. Controleren hoelang het geleden is dat een leerling zijn laptop heeft herstart en op basis daarvan een melding tonen dat de laptop om een bepaald tijdstip uit zichzelf zal herstarten. Automatisch koppelen van Sharepointbibliotheken zonder de standaard wachttijd vanuit Intune,…
Het DigiQ Leerlingenrapport - Een overzichtelijke gids voor ICT-vaardigheden in de Klas - DigX school Campus Lievegem
Tine Van de Vijver - Campus Lievegem - sessie van '25
Wil je weten hoe je digitale geletterdheid overzichtelijk en effectief kunt monitoren? In deze sessie over het DigiQ Leerlingenrapport duiken we in een krachtig instrument dat ICT-leerdoelen overzichtelijk verdeelt over zes leerjaren en per vakgroep aangeeft welke vaardigheden worden aangeleerd, geoefend en geëvalueerd. Ontdek hoe het rapport niet alleen helder inzicht biedt in de vaardigheden van leerlingen via kleurcodes, maar ook leraren ondersteunt met gerichte professionaliseringsmogelijkheden. Deze sessie geeft je praktische handvatten om digitale vaardigheden in elke les te integreren, zodat alle betrokkenen optimaal inzicht hebben in de digitale competenties van elke leerling.
Breng de ICT visie tot leven in jouw vakgroep - DigX school Sint-Janscollege Gent
Frank Verstraeten - Sint-Janscollege Gent - sessie van '25
Wil jij de ICT-visie van je school verder uitwerken en omzetten in concrete en inspirerende praktijkvoorbeelden? Tijdens deze sessie krijg je zicht op hoe de ICT-visie op onze school gemoderniseerd werd en krijg je een werkvorm aangereikt om de ICT-visie van de school tastbaar en toepasbaar te maken binnen jouw vakgroep. Met de placemat-methode werken deelnemers samen om de visie te vertalen naar dagelijkse praktijkvoorbeelden, met als doel de ICT-geletterdheid van leerlingen, leraren én ouders te versterken. Deze sessie richt zich volledig op het ontwikkelen en verduurzamen van de ICT-visie binnen jouw team en vakgroep.
Henk de Baene - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
Leer de basis van LLinkid, dé digitale leerplantool die niet alleen inzicht geeft in alle leerplannen, maar je ook ondersteunt om deze aan te passen aan jouw klas en vakgroep.Wat biedt de leerplantool jou? Eerst en vooral kan je in LLinkid jouw leerplan raadplegen en personaliseren. Je maakt deze eigen door de gemeenschappelijke leerplandoelen toe te voegen en keuzedoelen op te nemen. Ook wenken kan je opnemen om je lesvoorbereidingen nog beter op maat te maken. Daarnaast beschikt LLinkid ook over een tool om vorderingsplannen te maken: al of niet samen met jouw vakgroep kan je gestructureerd en planmatig aan de slag met je leerplan. In deze sessie komen niet alleen alle functionaliteiten aan bod, maar worden ook de mogelijke struikelstenen besproken.
Gaëtan Bourguignon - Thomas More Kempen - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
Games, social media, YouTube, series … ze zijn enorm populair bij jongeren en maken deel uit van hun dagelijkse bezigheden. Hoewel er kennis te halen valt uit deze kanalen en jongeren er dingen uit leren zoals het verbeteren van hun coördinatie en probleemoplossend denken ... kunnen ze voor sommigen verslavend werken met alle gevolgen van dien. Hun studies, concentratie, gezondheid en sociale leven gaan zienderogen achteruit. Tegelijkertijd halen deze jongeren er veel voldoening uit en geeft het hen een goed gevoel. Het is net dat goed gevoel dat verslavend kan werken.
In deze interactieve vorming kom je te weten:
Doorspekt met verhalen uit eerste hand krijg je in deze sessie inzicht in deze uiterst actuele problematiek.
Tim Louagie - Brightlab - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
Ontdek én ontwikkel het programmeertalent van je leerlingen met de krachtige micro:bit! Deze kleine microcontroller opent de deuren naar eindeloze mogelijkheden. Python is een ideale taal voor beginners die willen leren programmeren met tekst. De structuur en opdrachten lijken sterk op gewone taal, waardoor het eenvoudig is om de code te doorzien, begrijpen en wijzigen. Python is populair in het onderwijs, maar wordt ook veel ingezet in de professionele wereld.
Je start je ontdekkingsreis samen met de opleider die je wegwijs maakt in de Python-programmeeromgeving en de basisprincipes van het tekstueel programmeren bijbrengt. Daarna ga je zelf aan de slag met praktische opdrachten die kant-en-klaar zijn om in de klas te gebruiken. Ga naar huis met een goedgevulde rugzak vol lesmateriaal, een gezonde portie zelfvertrouwen en ... jouw eerste ontwerp van een algoritme om een probleem op te lossen!
75 000 euro voor jouw wild idee? Onderwijsinnovatie voor en door leraren
Astrid Monteyne - imec - sessie van '50
Smart Education at Schools is een imec-innovatieprogramma met steun van de Vlaamse Overheid waarin (wilde) ideeën van leraren (basis, secundair, volwassenen) de kans krijgen om uit te groeien tot een educatieve tool. Concreet kan elke Vlaamse leraar een projectidee indienen, zolang dat innovatief is én een meerwaarde kan betekenen voor ons onderwijs. Indienen doe je uiteraard niet alleen: je gaat op zoek naar partners (andere leraren, bedrijven, vzw’s) die hun schouders onder het idee willen zetten.
Geselecteerde projecten krijgen een budget van 75 000 euro en 1 jaar de tijd om een proof of concept te ontwikkelen. Tijdens deze sessie kom je alles te weten over de werking van ons programma en hoe je zelf een idee kunt indienen. Daarnaast maak je ook kennis met enkele inzetbare tools die via onze oproep werden ontwikkeld. Een AR-applicatie die atomen en magnetische velden via 3D-beelden verduidelijkt, een tool die het klankbewustzijn van kleuters versterkt of een lespakket dat AI op laagdrempelige manier uitlegt aan je leerlingen: voor elk wat wils!
Frederik Vanhoo - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
Tijdens deze nascholing leer je hoe je Safe Exam Browser (SEB) configureert voor veilige online examens. We behandelen de technische aspecten van het maken en beheren van SEB-configuratiebestanden, inclusief het instellen van toegangsrechten, beveiligingsopties en netwerkconfiguraties. Deze sessie biedt praktische tips en best practices om ervoor te zorgen dat je examens veilig en betrouwbaar verlopen.
Blind leren typen voor élk kind met de Typ10-methode
Christiaan Giudice - Typ10 - sessie van '25
Tijdens deze sessie krijg je inzicht in:
Titel volgt nog
Sara Lemaire - HP - sessie van '25
Korte inhoud volgt nog
Touchscreens van de toekomst
Jasper Van Oort - Didakta BV - sessie van '25
Laat je meenemen in de nieuwste ontwikkelingen in EdTech. Ontdek hoe duurzaamheid, gebruiksgemak en veiligheid toegepast wordt op de nieuwste generatie touchscreens.
Jouw Telefoniepartner voor het Onderwijs
Gaétan Maegerman - Telavox - sessie van '25
Tijdens deze workshop ontdek je hoe Telavox de communicatie binnen jouw school efficiënter maakt, administratieve taken vereenvoudigt en helpt om de focus te behouden op wat echt belangrijk is: het onderwijs. Ontdek samen met ons team hoe ons gebruiksvriendelijk platform en professionele ondersteuning jouw onderwijsinstelling kunnen versterken.