Sessies van 15.20 tot 16.10 uur
Luigi Iannuzzi - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
Tijdens deze sessie focussen we op hoe AI leraren kan ondersteunen bij hun werk (voor en na de les, dus niet in de eerste plaats tijdens) vanuit het perspectief van de ICT-coördinator (ondersteunen van leraren).
Liesbeth Bleys - WICO Pelt - sessie van '50
Wil je de ICT-vaardigheden van zowel leerlingen als leraren naar een hoger niveau tillen? Kom dan naar de sessie Een schoolbrede ICT-integratie. Je ontdekt hoe je als team gezamenlijk de doelen van het GFL 'mediawijsheid en digitaal vaardig' kan implementeren, realiseren én evalueren met behulp van smartschool. Na afloop van de sessie heb je een helder plan in handen om de ICT-integratie schoolbreed te verankeren.
Future proof schoolnetwerk met EAP-TLS, Microsoft Entra Internet Access en Microsoft Entra Private Access - Deel 2
David Vermonden - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
In de snel evoluerende digitale wereld is een robuust en veilig schoolnetwerk essentieel. Scholen staan voor uitdagingen zoals hybride werken, de groei van mobiele apparaten en de noodzaak om studenten en medewerkers overal en altijd toegang te geven tot veilige IT-diensten. Hoe blijft je netwerk schaalbaar, veilig en toekomstbestendig?
Tijdens deze sessie vol met demo's ontdek je:
Of je nu verantwoordelijk bent voor het beheer van een klein schoolnetwerk of een uitgebreide scholengroep, deze sessie biedt inzichten en praktische oplossingen die je meteen kan toepassen.
Take Control! Afstandsleren in secundair onderwijs: een checklist - Deel 2
Vincent Vanrusselt - Centrum Digitaal Leren | Hogeschool PXL - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
Een inclusief krachtige leeromgeving organiseren voor performant afstandsleren vraagt om een aantal 'evidence informed' interventies die veel verder gaan dan schier eindeloos voor een camera orakelen of simpelweg een opdracht in de cloud zetten.
In deze sessie wordt aan de hand van vier grote thema's een checklist meegegeven aan de deelnemers om afstandsonderwijs goed te organiseren voor leerlingen. Bij afstandsonderwijs verleen je zeker heel wat autonomie maar wat met de verbondenheid tussen leerlingen onderling en met de leraar? En kan je je expertise als leraar voldoende etaleren? En is zelfregulatie als evidentie beschouwen een valkuil? Je komt het allemaal te weten in deze lezing.
Steven Mertens - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
Wat kan IoT betekenen in je school. Het is een containerbegrip, maar er zitten ook een paar verborgen pareltjes in. Een simpele temperatuursafhankelijke regeling maken die je van op het internet kan monitoren. Een toestel vanop afstand bedienen (switch, lamp ...).
Erwin Meyers - Smartschool - sessie van '50
Ontdek praktische tips om de Planner efficiënt te gebruiken en beter samen te werken met je collega's bij het opstellen en delen van duurzame lesfiches. Leer hoe je samen uitdagende en relevante lessenreeksen creëert die naadloos aansluiten op je leerdoelen en eenvoudig te plannen zijn in de Planner. Ontdek bovendien hoe dit alles bijdraagt aan een concrete vermindering van de planlast voor leerkrachten.
Kim Expeels en Jonathan Delmeire - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
Bijna dagelijks lezen we via de media over de wonderlijke wereld van artificiële intelligentie en taaltechnologie. De mogelijkheden lijken bijna eindeloos en doen ons vaak verstommen. In deze boeiende sessie ontmoet je onder meer (beroemde) chatpartners, AI-schrijfassistenten en songwriters. We bezoeken Magic School, leren ook over AI als beeldgenerator, tolk en woordkunstenaar. We staan stil bij de manier waarop al deze nieuwe ontwikkelingen het leven van een leraar of schoolmedewerker gemakkelijker kunnen maken, maar wijzen ook op de maatschappelijke implicaties.
Koen Kempeneers - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '100
Deze sessie bestaat uit twee delen van '50 en moet je samen volgen.
Hoe leer je leerlingen programmeren met een hogere, gestructureerde en objectgeoriënteerde programmeertaal in minder dan 25 lestijden? Kom het ontdekken in slecht twee lestijden ...Tijdens deze doe-sessie maak je kennis met Python, module Turtle en leer je door figuren te tekenen de efficiënte sequenties op te bouwen, beslissingen te nemen en herhalingen te implementeren.
Katrien Bernaerts - Kenniscentrum Digispong - Sessie van '50
Kenniscentrum Digisprong ontwikkelde op basis van SELFIEforTEACHERS, een gratis zelfreflectietool. De tool peilt naar de ICT-competenties van elke leraar en is geënt op het DigCompEdu Framework. De vragen zijn eenduidig, in duidelijke taal opgesteld en afgestemd op het Vlaamse onderwijs, aangevuld met praktijkvoorbeelden. Elke reflectievraag vertrekt vanuit een competentie en bevraagt de mate van toepassing door de leraar.
In deze sessie gaan we tevens aan de slag met het interpreteren van je eigen leersuggestie en het schoolrapport. Na deze workshop heeft Digisnap geen geheimen meer voor je en vind je in een mum van tijd info over professionaliseringsmogelijkheden.
Frederik Vanhoo - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - sessie van '50
Tijdens deze sessie leer je essentiële tips en strategieën om je Microsoft 365-tenant te beveiligen. We behandelen onderwerpen zoals Role Based Access Control (RBAC) voor het beheren van toegangsrechten, het gebruik van beheereenheden voor gestructureerd beheer, en een kort overzicht van de beveiligingsfuncties op security.microsoft.com. Daarnaast bespreken we het instellen van Conditional Access om toegang tot je tenant te beschermen. Deze sessie biedt praktische inzichten voor IT-beheerders die de beveiliging van hun Microsoft 365-omgeving willen versterken.
Dimitri Bongers - BookWidgets - sessie van '50
Je leert hoe je een sterk BookWidgets-beleid kan uitwerken in je (volledige) school met een focus op vier luiken:
Aan het einde van de sessie is er tijd voor vragen (of bezoek onze beursstand).
Reageren op (cyber)pesten - een stappenplan voor de school
Cedric Oosterlynck - Bibliotheken Zonder Grenzen - sessie van '25
Via een uitgebreid stappenplan worden de verschillende stappen overlopen die een school kan nemen om zo goed mogelijk te reageren op een geval van (cyber)pesten. Vervolgens wordt er met het stappenplan geoefend aan de hand van enkele casussen. Basiskennis over (cyber)pesten is niet vereist maar wel een plus.
Doel sessie : Het schoolpersoneel een tool aanreiken en oefenen met deze tool om te leren zo goed mogelijk te reageren en te reflecteren in het geval van (cyber)pesten.
Bednet ICT-materiaal voor online afstandsonderwijs: nog relevant in tijden van Digisprong?!
Ruth Gees - vzw Bednet - sessie van '25
Ruim 80 % van onze gebruikers op scholen geeft aan dat werken met Bednet meer mogelijkheden biedt dan andere platformen. Schrijf snel in en ontdek waarom kiezen voor Bednet een wereld van verschil kan maken.