Wanneer je als school, directie, leerkracht, wil gaan depolariseren moet je dus de bestaande dynamiek doorbreken om een andere te laten ontstaan. Dat doe je door de aandacht te verplaatsen van de uiterste polen (de pushers) naar een andere groep betrokkenen (het stille midden). Het heeft geen zin om je te concentreren op de pushers. Zij willen net die aandacht, een forum om hun ideeën te verspreiden.
Depolariseren doe je door jouw aandacht te richten op het stille midden omdat zij nog geen positie hebben gekozen. Creëer met deze groep een verbindende sfeer. Hierbij is het belangrijk om de redenen en voedingsbodem van polarisatie goed te begrijpen. Ga op zoek naar wat iedereen op school verbindt.
Wees je hierbij bewust van je eigen rol en identiteit. Gebruik je identiteit als kompas: wie ben ik, wie ben ik als professional wie zijn we als school/organisatie en hoe biedt dit richting aan je handelen? De identiteitsdriehoek kan hierbij helpend zijn.
Dat is geen gemakkelijke oefening. Je houdt het best rekening met de volgende aandachtspunten in het omgaan met polarisatie:
Polarisatie kan uitzonderlijk en in extreme gevallen uitmonden in radicalisering.
Als je een concreet geval van polarisatie wil bespreken of ondersteuning wenst bij de aanpak ervan kun je contact opnemen met je pedagogisch begeleider.