De Nederlands filosoof Bart Brandsma formuleert vier strategieën of ‘gamechangers’.
Bij polarisatie kunnen mensen verschillende rollen opnemen: pusher, joiner, stille midden, bruggenbouwer en zondebok. De pushers en de joiners staan aan de uiteinden van de polen en zijn duidelijk herkenbaar. Zij leveren brandstof aan de polarisatie. Bij het stille midden horen alle mensen die onzichtbaar zijn, die niet meedoen aan de polarisatie. Richt je aandacht op die mensen in het midden, weg van de extreme geluiden aan de polen. Zorg dat het midden niet hoeft te kiezen. Vorm netwerken van echte bondgenoten en bouw die preventief uit, wanneer er nog geen sprake is van polarisatie. Zet in op een verbindend schoolklimaat.
Ga op zoek naar wat mensen gemeenschappelijk hebben. Waarin komen ze overeen? Hoe kunnen ze hun gemeenschappelijke doelen halen? Kijk naar het ‘waarom’. Bijvoorbeeld: Waarom kiezen we voor deze school, wat vinden we belangrijk in de opleiding van onze kinderen?
Vanuit onze pedagogisch rol hebben we vaak de neiging om te modereren, de situatie te proberen overzien en oplossingen te genereren. Het is echter belangrijk om niet ‘boven’ de partijen te gaan staan. Ga mee in het midden staan en luister. Elke goede dialoog begint met luisteren. Hou het belang van het midden voor ogen en schort je eigen oordeel, oplossing of idee op.