Inhoudelijk zeker wel belangrijk, dit punt, maar au fond kwam de bespreking van deze vraag om uitleg erop neer dat wat al publieke informatie was nogmaals publiek herhaald werd. Niet meer, maar ook niet minder. Maar net vóór ik plande dit stukje te schrijven, kwam ik nog een interessante verrassing tegen in mijn krant: de column van Charlotte Zwemmer (voor abonnees)… alweer! Ik kan hem je alleen maar heel warm aanbevelen, ook als kanttekening bij de euforie van sommigen over de Vlaamse toetsen. Die column maakt de zaak op slag interessanter, inhoudelijk én politiek, en lijkt mij nog een staartje te kunnen krijgen. Maar de parlementaire vraag zelf dus van Koen Daniëls: waarover ging die?
Zoals ik al bedoelde, ging het over een beslissing van de Vlaamse regering op 17 januari 2025 (voorontwerp van decreet en memorie van toelichting), waarbij het voorwerp van de (toekomstige) Vlaamse toetsen voor het 6de leerjaar secundair onderwijs aangepast werd en wel als gevolg van de verschuiving van bepaalde eindtermen naar zgn. specifieke eindtermen, zoals die tot stand gekomen was na de vernietiging door het Grondwettelijk Hof van de toen bestaande eindtermen tweede en derde graad secundair onderwijs. Op die manier zouden dus ook zulke specifieke eindtermen voorwerp kunnen zijn van de Vlaamse toetsen. Een niet onlogische ingreep overigens.
De antwoorden van minister Demir leerden vooral dat het voor nog andere mogelijke uitbreidingen (extra leergebieden, extra leerjaren) waarnaar gevraagd werd nu nog te vroeg was. Dat kon (eventueel) pas na de geplande evaluatie, zoals vermeld in het regeerakkoord (p.141).
Hoe boeiend dit hele verhaal van de Vlaamse toetsen ook is, ik zou er toch eerst maar eens voor zorgen dat wat al gepland is zorgvuldig uitgevoerd wordt (N.B. Ik heb destijds meermaals geschreven over diverse complicaties inzake leerwinst op individueel leerlingniveau, inzake schrijfvaardigheid en inzake de toch wel complexe andere situatie van het 6de leerjaar secundair onderwijs in vergelijking met de andere toetsmomenten). En Charlotte Zwemmer heeft daaraan alvast nóg een complicatie toegevoegd.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de aanpassing van de Vlaamse toetsen die peilen naar de kennis van wiskunde van Koen Daniëls” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen