6 februari 2025 – Forse toename van kinderen in Vlaamse Rand door inwijking uit Brussel

Oprecht excuus, beste lezer, omdat mijn verhaal deze week wat eentonig wordt, maar ook hier klonk het thema erg bekend in de oren, met name wat de algemene houding van vragensteller Jan Laeremans én de kern van het antwoord van minister Demir betrof. Van interveniënt Koen Daniëls vernam ik dan weer wel iets dat ik nog niet wist (cf. infra).

Van de vragensteller kenden we al langer zijn interesse voor de Vlaamse Rand en de relatie ervan met Brussel. Over onderwijs in de Vlaamse Rand leze men deze informatie, zoals ook onderzoeker Pieter Moens kon rapporteren op Ring-tv. In het antwoord van de minister herkenden we allerlei maatregelen van vorige legislatuur, plus daarbij wat nu “volle bak bezig” was, zoals de minister pleegt te zeggen deze legislatuur, rond Nederlands (taalbeleid) en de eindtermen basisonderwijs om de onderwijskwaliteit te verhogen. Stilletjes hoop ik dat de onderwijscommissarissen het geduld gaan kunnen oefenen om geen vragen daarover meer te gaan stellen totdat dat belangrijke werk concretere resultaten oplevert die de minister dan als echt informatief antwoord kan meedelen.

Traditioneel voegt vragensteller Laeremans in dit debat de voor hem fundamentelere oorzaak van de (onderwijs)problemen toe, namelijk de “massamigratie”, waarvoor ook het geplande striktere federale beleid inzake asiel en migratie onvoldoende is volgens Laeremans.

Interveniënt Koen Daniëls expliciteerde een relevant punt rond huisvesting, wat Laeremans slechts heel impliciet vermeld had, — tenminste, zo meende ik dat punt te verstaan —, namelijk: de regeling in het zgn. Decreet Wonen in eigen streek (WIES), waartegen twee annulatieberoepen bij het Grondwettelijk Hof liepen. Afwachten hoe dat afloopt.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio