12 november 2025 – Aandacht voor taalarme kleuters

Een nieuwe aflevering in het dossier van Nederlands in/vanaf het kleuteronderwijs… zonder veel nieuws eigenlijk. Onderwijscommissaris Griet Vanryckegem stelde haar actuele vraag nu wel naar aanleiding van nieuw onderzoek (voor abonnees), met name het Tacos-project (voor het precieze doel ervan, lees hier), maar ook dat was allemaal niet zo nieuw. Ook op 20 februari 2019 stelden meerdere Vlaams Parlementsleden actuele vragen over eerder onderzoek in dat verband aan toenmalig Onderwijsminister Hilde Crevits.

Inderdaad, de bespreking liet een herhaling zien van een aantal intussen erg bekende ingrediënten/concepten, zoals daar zijn: dat Plan Nederlands zelf uiteraard, waarover minister Demir nu “volle bak” in gesprek was met het onderwijsveld met het oog op de concrete uitvoering ervan, extra taaluren, actualisering van de KOALA-toets, de nieuwe functie van “onderwijsassistent”, zelfs de “liberale evergreen” van de verdere verlaging van de leerplichtleeftijd, lerarenloopbaanpact, lerarentekort, klasgrootte… tot en met het nog recentere Actieplan Goed Gedragen toe. Jij herinnert je dat, beste lezer, ongetwijfeld nog zeer goed, ondanks het mogelijk verlengde Wapenstilstandweekend dat er overheen gegaan was… Gewoon terzijde: zelf genoot ik niet zo’n verlengd weekend in kwestie, maar heb op 11 november wel genoten van een fysiek bezoek aan de locatie van de zgn. Slag van de Zilveren Helmen (aan het begin van Wereldoorlog I, op 12 augustus 1914) in Halen, zijnde het laatste ruiterijgevecht ooit op divisieniveau in West-Europa, en aan het dito lokale, prachtige museum. Het ruiterijgevecht werd overigens gewonnen door de … Belgen (en wel, zonder geallieerde steun). Misschien ook iets voor het kennisrijk curriculum…?

Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de aandacht voor taalarme kleuters van Griet Vanryckegem” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?