Gelet op de aard van deze vragen kan ik het in afwachting van echt bijkomend nieuws (na de begrotingsbespreking, een actuele vraag van 22 januari 2025 en een vraag om uitleg van 23 januari 2025 + het gekende verhaal van de (te) hoge schoolfactuur, zeker in bepaalde arbeidsmarktgerichte opleidingen) ook hier relatief beknopt houden. Maar gewoon graag punctueel toch het volgende:- In het eerste antwoord van minister Demir hoorde ik een oplijsting van diverse bestaande of geplande zaken die al gekend waren (N.B. Voor de bewuste 55 miljoen euro om de schoolfactuur te verlagen moesten de precieze modaliteiten voor de besteding daarvan nog bepaald worden);
- In de eerste repliek van vragensteller Hannelore Goeman viel mij haar, overigens heel terecht pleidooi voor groepsaankopen op, maar ze was er dus duidelijk niet van op de hoogte dat wij van Katholiek Onderwijs Vlaanderen bijvoorbeeld wel degelijk actief zijn in dat verband;
- Interveniënt Loes Vandromme herinnerde eraan dat de Codex secundair onderwijs (art.47 en 48) voor dit thema al heel wat mogelijk maakte en was ook geïnteresseerd in de leerlingencijfers per finaliteit (N.B. Het valt me op dat sommigen in de Onderwijscommissie systematisch in termen van (oude) onderwijsvormen spreken eerder dan in die van de (nieuwere) finaliteiten, maar toegegeven, destijds heeft men ervoor geopteerd dat beide terminologieën decretaal gebruikt worden, terwijl net een vereenvoudiging toen meer opportuun zou geweest zijn, het zij zo);
- Van de staten-generaal, zoals de Commissie-Brinckman voorstelde, zou net als bij haar voorganger Ben Weyts niets in huis komen bij minister Demir; maar uiteraard zou ze wel input vragen van allerlei actoren; en passant voegde de minister toe dat anderzijds ook voor klassieke talen iets gedaan moest worden;
- Interveniënt-gelegenheidsvoorzitter Koen Daniëls vond tot slot dat ten behoeve van stagebegeleiding door leraren secundair onderwijs ook iets gedaan moest worden in de lerarenopleiding; voor een initiële lerarenopleiding, die nota bene al zoveel dient te doen in 180 resp. 120 resp. 60 studiepunten, leek mij dat nu toch geen prioriteit.