6 december 2023 – Actualiteitsdebat over de PISA 2022-resultaten en de dalende onderwijskwaliteit: een heel korte, persoonlijke impressie

Vermoeiend hoor… deze kwestie, hoe belangrijk ze ook is. Maar na de heel talrijke voorgaande parlementaire activiteiten over onderwijskwaliteit met haar véle deelaspecten (in de Onderwijscommissie en de plenaire vergadering) deze legislatuur vergeeft de lezer het mij hopelijk dat ik het vandaag wel héél kort houd. En al zeker na het omvangrijke mediageweld gisteren, direct na de publicatie van de nieuwe PISA-resultaten, en opnieuw vandaag in de kranten én dus ook nu… in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement.

Gewoon illustratief verwijs ik hier naar het actualiteitsdebat van 18 januari 2023 in diezelfde plenaire vergadering en aan wie wil, bezorg ik later heel graag mijn commentaar op het actualiteitsdebat over PISA 2018 (de voorgaande editie dus, waarnaar minister Weyts later in het debat ook verwees, maar zijn uitspraak over de zgn. “schuchtere communicatie van koepels” over PISA 2022… sorry hoor, soit) op 4 december 2019. Maar beste lezer, typ gerust zelf nog eens een geschikt zoekwoord in mijn twee archieven in: archief A (iets ouder) en archief B (recent).

Overigens idem over de aparte actuele vragen over schoolmaaltijden en de vraag naar de spoedbehandeling van een voorstel van resolutie over die schoolmaaltijden. En tot slot: toen ik het toontje van “onafhankelijke” Els Ampe en de inhoud van haar tussenkomst hoorde, wist ik het wel héél zeker: vandaag zou ik hier heel kort van stof zijn…

Lees het verslag van het “Actualiteitsdebat over PISA 2022 en de dalende onderwijskwaliteit” met minister Ben Weyts. Daar is, zoals gebruikelijk, ook de video-opname te bekijken.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio