11 december tot en met 19 december 2025 - Schriftelijke vragen
- Zijinstromers - Lerarenbonus
- Zijinstromers onderwijs - Stand van zaken
- Titularissen hoger onderwijs - Taalvereiste
- Secundair volwassenenonderwijs - Cursisten, personeel en middelen
- Onderwijspersoneel - Gemiddelde anciënniteit
- Basis- en secundair onderwijs - Vervangend directeur
- Toeleiding leersteun - Onderwijsonderzoek
- Volwassenenonderwijs - Rationalisering
- Ouderschapsverlof onderwijspersoneel - Administratieve problemen
- Leersteuncentra - Personeelsbestand
- Zomerscholen 2025 - Evaluatie aanvragen
- Onderwijs - Inzetten gepensioneerde leerkrachten
- Overstap van buitengewoon naar gewoon onderwijs - Inschrijving met ontbindende voorwaarden
- Studeren met leefloon - Stand van zaken
- Buitengewoon onderwijs - Budget voor leerlingenvervoer
vr 19 december 2025
17 december 2025 – Verbod op religieuze symbolen in Oost-Vlaams provinciaal onderwijs
Deze actuele vragen gingen over een nieuwe fase in een dossier van enige tijd geleden. Op 5 juni 2025 werden er al vragen om uitleg over gesteld in de Onderwijscommissie. Een belendend perceel van het thema werd besproken in de plenaire vergadering van 22 oktober 2025. Nu was er een uitspraak van de zgn. geschillenkamer van het Vlaams Mensenrechteninstituut én het thema was wel erg actueel wegens een vervolg op deze zelfde dag in de provincieraad van Oost-Vlaanderen (cf. ook een stuk van Filip Michiels op Doorbraak, inclusief enkele interessante politieke elementen). Waar stonden de Vlaamse ministers Caroline Gennez en Zuhal Demir in dit dossier? Aan hen waren namelijk de vragen in eerste instantie gesteld, maar het was minister-president Matthias Diependaele die concreet antwoordde.
wo 17 december 2025
17 december 2025 – Toelatingsexamen arts, tandarts en dierenarts
Na de Mededeling over dit thema op de Vlaamse regering van 12 december 2025 vroeg ik me vooraf af wat daarover precies gevraagd en geantwoord zou worden. Dat er deels een herhaling zou volgen van de drie eerdere besprekingen (tweemaal in de Onderwijscommissie, eenmaal nog recenter in de plenaire vergadering) viel sowieso te verwachten. Maar vragensteller Freija Van den Driessche wilde in eerste instantie weten wat de resultaten van de audits na het vorige artsenexamen (Deloitte en risicoanalyse van de onderwijsadministratie) waren en of minister Demir wel of niet afgeweken was van die resultaten.
wo 17 december 2025
11 december 2025 – Digiplan
Op 25 september 2025 was Roosmarijn Beckers hierover ook al van de partij geweest, maar na de column van Charlotte Zwemmer in De Standaard (voor abonnees) van 1 december 2025 ging ze nu over tot een interpellatie. Beckers had een waslijst van financiële en andere onduidelijkheden.
ma 15 december 2025
11 december 2025 – Schoolgebouwenmonitor 2024
Bij dit tweede thema van de namiddagvergadering, de schoolgebouwenmonitor 2024, was er vooral enige commotie bij vragenstellers Kim Buyst en Stephanie D’Hose, die te maken had met de manier waarop het communicatieproces van minister Demir verlopen was. Communicatie, en zeker politieke communicatie is een vak waarin weleens allerlei zaken een rol spelen, soms willens en wetens, soms ongewild. Dat laat ik voor dit concrete geval voorts in het midden. Veel belangrijker trouwens is de inhoud en het is algemeen geweten dat de toestand van het schoolgebouwenpatrimonium wel wat problemen vertoont. Zo bleek ook uit deze schoolgebouwenmonitor.
ma 15 december 2025
11 december 2025 – Verdiepende UGent-studie van PISA
Een al ouder, maar nog altijd interessant verhaal, met alvast wel één opmerkelijke vaststelling. Terwijl bijvoorbeeld de krantenkop (“Sociale achtergrond en thuistaal alleen verklaren onderwijskloof niet”) hierover in “mijn” krant (voor abonnees) mijn eigen aandacht getrokken had, wegens herkenbaar…, en de beide vragenstellers de invalshoek in kwestie vermeld hadden, — Kim Buyst weliswaar heel kort en Koen Daniëls veel gerichter maar gelijk ook voorzichtig wijzend op de delicaatheid ervan —, kwam het punt niet aan bod in het antwoord van minister Demir. Bewust of onbewust? Dat durfde ik niet zeggen. Het zij zo. Waarover ging dit en wat antwoordde de minister dan wel?
ma 15 december 2025
11 december 2025 – Motivatiemonitor en burn-outrisico bij leraren
Vijf vragenstellers over nog een totaal ander en niet minder complex probleem. Het mocht dan wel gaan over de eerste zgn. Motivatiemonitor (cf. ook Warme Scholen en Impetus Academy), de bespreking van die resultaten bracht ons heel snel op héél bekend terrein: TALIS, lerarentekort, lerarenloopbaandebat/pact, nieuwe minimumdoelen en leerplannen, gedrag en het Actieplan Goed Gedragen, keurmerk leermiddelen, aanvangsbegeleiding, eindeloopbaan, klasmanagement, Vlaanderenbrede directeursopleiding en nog enkele federale eindjes van dit personeelsthema.
ma 15 december 2025
11 december 2025 – TALIS Starting Strong en graduaatsopleiding voor begeleiding van jonge kinderen
Terwijl bij de voorafgaande vraag (over de zgn. Motivatiemonitor) het TALIS-onderzoek al vermeld werd in het antwoord van minister Demir, gingen de laatste twee vragen van de commissievergadering expliciet over TALIS, en wel specifiek over TALIS Starting Strong, waaraan Vlaanderen voor de eerste keer deelnam (cf. ook nieuwsbericht, 2 december 2025). Via de twee vragenstellers uit de oppositie, Kim Buyst en Ilona Vandenberghe, kwam ook dit debat heel snel op bekend terrein: de klasgrootte in het kleuteronderwijs. De vragensteller uit de meerderheid, Hannelore Goeman, nam een andere insteek, met name de beroepskwalificatie “educatief begeleider van jonge kinderen” (cf. Vlaamse regering, 18 juli 2025) en de daarop te baseren graduaatsopleiding.
ma 15 december 2025
11 december 2025 - Gedachtewisseling over het 'Actieplan Goed Gedragen. Van ongewenst gedrag naar leerondersteunend gedrag': een persoonlijk commentaar
Minister Demir had in haar intro gelijk: dit was niet de eerste keer dat haar Actieplan Goed Gedragen ter sprake kwam in het Vlaams Parlement (nwvr: voor de precedenten verwijs ik graag naar 19 november 2025, 3 december 2025 en 4 december 2025). Maar goed, er was afgesproken om aan dit thema nog een wat diepgaandere, aparte gedachtewisseling te wijden. En eerlijk? Ik vond dat het debat bewees dat daaraan toch wel enige behoefte bestond. Hopelijk blijkt dat ook uit het onderstaande commentaarstukje.
vr 12 december 2025
10 december 2025 – Arrest Grondwettelijk Hof inzake erkenning van scholen
Vragensteller Manu Diericx had die ochtend vóór deze plenaire vergadering al opgetreden in een inhoudelijk en politiek belangrijke en boeiende hoorzitting (in een reeks van twee; en had zelfs geduurd tot 12.40 u) in de Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, die ik iedereen kan aanbevelen. Maar hier in de plenaire vergadering ging het over iets anders: een recent arrest van het Grondwettelijk Hof, ook inhoudelijk én politiek belangrijk. Eigenlijk ging het daarbij om een zgn. prejudiciële vraag van de Raad van State aan het Grondwettelijk Hof over een interpretatie van bepaalde artikelen in de Codex secundair onderwijs en of die interpretatie artikel 24, §1, eerste lid, van de Grondwet zou schenden. Het antwoord op die vraag was negatief. Dat was alvast helder.
do 11 december 2025
10 van 551