Haast exact een jaar geleden (6 december 2023) hadden we in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement een heel verwante activiteit als die van vandaag, namelijk: een actualiteitsdebat over de PISA 2022-resultaten en de dalende onderwijskwaliteit. Voor nog enkele andere, relevante precedenten verwijs ik bovendien graag naar een nog iets ouder deel van mijn archief. De “harde” gegevens zelf die vandaag gepubliceerd werden (10.00 u West-Europese wintertijd) en waarover dit actualiteitsdebat handelde, staan netjes bij elkaar (samen met alle historische data) op de website van het Departement Onderwijs en Vorming. De websites van de diverse media hadden het er uitvoerig over in de loop van de ochtend, inclusief de reacties van zo goed als álle relevante betrokkenen, ook dus van de politici die die namiddag dit actualiteitsdebat voerden. Later ook in de televisie- en radiobulletins. De extra nieuwsbrief van Katholiek Onderwijs Vlaanderen over de zaak bereikte mijn mailbox om 10.09 u. Zulks krijg je uiteraard in de 24/7-media/communicatiemaatschappij waarin wij leven…het zij zo.
Vooraf nog twee algemene, persoonlijke bedenkingen die in mijn hoofd kwamen tijdens de voorbereiding van dit stukje:
Maar over dan naar de orde van de dag. Wat bracht het parlementaire debat nog aan extra’s (lees: bovenop die bovenvermelde lawine aan informatie)? Het zal jou niet verbazen, beste lezer, dat net gelet op die omstandige voorafgaande informatie en de talrijke precedenten, dit deel van mijn commentaarstukje kort kan zijn. Na 1 uur en 54 minuten debat kan ik niet zeggen iets gehoord te hebben dat ik nog niet vooraf wist. En inderdaad: eigenlijk mocht die vaststelling niet verbazen. Het is zelfs geen kritiek, wel gewoon een vaststelling. Ik wil alleen wel nog kritisch zijn voor enkele zaken die mijn aandacht trokken tijdens het debat:
Lees het verslag van het “Actualiteitsdebat over de resultaten van het recente TIMSS-onderzoek” met minister Zuhal Demir. Daar is, zoals gebruikelijk, ook de video-opname te bekijken.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen