Tijdens de laatste vraag om uitleg van de voormiddagvergadering, over de wachtrijen voor scholen van het buitengewoon onderwijs, had minister Demir al kort verwezen naar deze gedachtewisseling in de namiddagvergadering, wat de doorverwijspraktijk naar het buitengewoon onderwijs betrof, die zij samen met collega-minister van Welzijn Caroline Gennez zou bekijken.
Aanvankelijk was ik wat in de war over het zgn. “(netoverschrijdende) jaarverslag 2023-2024 van de CLB-sector”, maar oké, bij nader toezien bleek dat om deze tekst te gaan. Apart was er ook wel online o.a. het (wat uitgebreidere) jaarverslag 2023-2024 van het Vrij CLB Netwerk. Op 14 november 2024 en op 16 januari 2025 werden ook al aspecten van CLB-acties besproken in de Commissie voor Onderwijs.
In de namiddagvergadering ging het nu om een vergadering van de verenigde commissies van Onderwijs en Welzijn, met naast de twee ministers, Demir en Gennez, ook deze externe sprekers: Lotte Meulewater (directeur permanente ondersteuningscel CLB, GO!), Marjolein Petit (pedagogisch begeleider CLB, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen), Karen Dobbelaere (stafmedewerker Beleid OVSG) en Stefan Grielens (algemeen directeur Vrij CLB Netwerk).
Die laatste begon met de toelichting ook namens zijn collega’s van de andere netten, niet van het jaarverslag in strikte zin, maar eerder als een soort overzicht van allerlei belangrijke CLB-activiteiten en -instrumenten, waarbij hij ook verwees naar de samenwerking Onderwijs-Welzijn tot en met de samenwerking met het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO). De twee ministers sloten daar vervolgens op aan met diverse, intussen al in zekere mate gekende thema’s. Ter illustratie daarvan noem ik kort: het actieplan rond gedrag (i.k.v. de visienota over minimumdoelen basisonderwijs), het verschil tussen probleemgedrag en gedragsstoornis, Masterplan Jeugdhulp, “Eén gezin, één plan”, antipestbeleid, het Project “Doorgaande Lijn”, “Vroeg en nabij”, het advies van de Commissie Inclusief Onderwijs, de prioritaire taken van de CLB’s, verslaggeving, de problematiek van het databeleid, GDPR, het eengemaakt leerlingendossier.
De Vlaams Parlementsleden hadden blijkbaar niet alleen vooraf al een massa vragen schriftelijk ingediend, waarop Stefan Grielens met zijn toelichting al gedeeltelijk een antwoord gaf, maar ze voegden daar, staande de vergadering, nog een uur en een kwart vragen aan toe. Zo gingen de diverse sprekers tijdens de antwoordronde erg gedetailleerd in op een ganse serie concrete zaken. Alles samen goed voor ongeveer 3,5 uur bespreking.
Samengevat: heel wat mooie maar soms ook complexe ambities, dus afwachten wat daarvan wél en niet gerealiseerd wordt tegen, zeg maar einde van de legislatuur voorjaar 2029.
Ik verwijs tot slot nog heel graag naar de video [vanaf 19:31] van de bespreking op de website van het Vlaams Parlement in afwachting van het formele, parlementaire verslag.
Reageren op dit commentaar kan bij Wilfried Van Rompaey wifried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen.