15 mei 2025 – Nieuwe beleidsplan van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

We konden uiteraard niet anders dan vereerd zijn met deze aandacht in de Onderwijscommissie voor ons eigenste nieuwe beleids(- en begeleidings)plan. Het was trouwens niet onlogisch dat allerlei elementen in het beleidsplan verbonden waren met diverse elementen in het Vlaamse regeerakkoord en de beleidsnota van minister Demir. Vooral daarover gingen dan ook de vragen van Loes Vandromme en Karolien Grosemans.

Misschien vooraf toch nog even zeggen dat het concept katholieke dialoogschool dan wel niet meer expliciet vermeld wordt in het beleidsplan, maar dat het daarmee toch niet verdwenen is uit het katholieke onderwijsveld en dat het zgn. 3x4-model in het secundair onderwijs (lees: mét tienerscholen), dat onze directeur-generaal Bruno Vanobbbergen ter sprake bracht in de pers, op zich geen expliciete doelstelling in het beleidsplan is. Zoals later in de bespreking bleek, waren tienerscholen nu al mogelijk en voor schoolbesturen die dat wensten en een nuttige piste vonden, kon dat model nu al.

Minister Demir herhaalde alvast dat zij nu voor een echte, algemene invoering van zo’n 3x4-model geen tijd had: zulks zou inderdaad een ontzaglijke hoeveelheid decretaal werk vergen en er waren nu andere katten te geselen. Het punt stond evenmin in het regeerakkoord. Haar discours over schoolgrootte en schaalgrootte van schoolbesturen was ook herkenbaar: zeker basisscholen moesten voldoende ingebed in de lokale gemeenschap kunnen blijven, dus voorzichtig blijven wat de primaire processen betrof, was de boodschap; wat de secundaire processen betrof (lees: ontzorging van directeurs, ook in het basisonderwijs), konden schaalvoordelen wel tot efficiëntiewinst leiden; in het secundair onderwijs zou, conform het regeerakkoord, naar een voldoende studieaanbod gekeken worden in elke zgn. onderwijszone (cf. keuzevrijheid in elke onderwijszone). Er zal nog wel een substantiële hoeveelheid water naar de zee stromen vooraleer dat allemaal in kannen en kruiken zal zijn, vermoed ik.

Nog vermeldenswaard voor mij:

  • de samenwerking met diverse externe partners (ook tussen verschillende onderwijsniveaus), waarbij de minister vooral inging op de samenwerking met de bedrijfswereld en naar haar aankomende ontwerpdecreet lerenden verwees;
  • vragensteller Vandromme benadrukte het belang van de (volledige) persoonsvorming, waarvan voor haar ook levensbeschouwing een belangrijk deel vormde;
  • van schaalvergroting was vragensteller Grosemans geen fan, behalve voor bestuurlijke organisatie en dan mocht het voor haar zelfs netoverstijgend georganiseerd worden; bij fusies (van scholen) was overleg voor Grosemans cruciaal (cf. het Participatiedecreet); ik weet niet of ze aan bepaalde Limburgse casussen dacht, toen ze zei dat zo’n overleg soms ontbrak;
  • interveniënt Kim Buyst herinnerde ons aan de klassieke denkpiste van haar partij over early tracking in het secundair onderwijs via OESO-onderzoek van Andrews et al. (2025).

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio