Dit is een uitgewerkt voorbeeld waarbij de leerplandoelstellingen rond de "Onderzoekscompetentie" concreet gemaakt worden. Je kunt dit als inspiratie gebruiken om eigen thema's uit te werken. Meer informatie over het werken volgens de onderzoekcyclus vind je hier.
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektronicatechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Informatica- en communicatiewetenschappen B + S - 3de graad - D-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Mechatronica B+S - 3de graad - D-finaliteit
Mechanische vormgevingstechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
Samenhang met specifieke inhouden van het leerplan:
Je kunt de leerlingen:
Motivatie: elk jaar zijn er verschillende doden en gewonden aan bewaakte spoorwegovergangen door het negeren van de signalisatie. De NMBS heeft al meerdere campagnes opgezet om de weggebruiker te sensibiliseren. Toch blijven er filmpjes opduiken van voetgangers, fietsers, voertuigen, ... die tussen de gesloten slagbomen slalommen en zo zichzelf en anderen in groot gevaar brengen. Het volledig afsluiten van een spoorwegovergang bij een naderende trein is omwille van veiligheidsredenen niet mogelijk, men moet immers ten allen tijde de spoorwegovergang kunnen evacueren.
Oriëntatie
Je kunt aan de leerlingen:
Probleem(stelling) of onderzoeksvraag
Je kunt vertrekken van een specifiek probleem:
Je kunt vertrekken vanuit een onderzoeksvraag:
Laat de leerlingen een mogelijke hypothese formuleren.
Onderzoeksmethodes verkennen en onderzoeksplan opstellen
Je kunt met de leerlingen verschillende relevante onderzoeksmethodes bij dit thema verkennen:
Je kunt een onderzoeksplan opstellen:
Gegevensverzameling en analyse
Je kunt aandacht hebben voor het betrouwbaar verzamelen van gegevens:
Je kunt met de leerlingen de verzamelde gegevens analyseren:
Je kunt de leerlingen de resultaten tussentijds aan elkaar laten voorstellen
Conclusie en rapportering