Krachtlijn 'Geëngageerd en verantwoordelijk': een voorbeeld rond duurzaamheid

Dit voorbeeld geeft je inspiratie om over alle graden en finaliteiten heen aan de slag te gaan met doelen uit de krachtlijn geëngageerd en verantwoordelijkheid vanuit het thema duurzaamheid.

Goed om te weten

sla link op in klembord

Kopieer

Het is aangewezen een leerlijn uit te werken voor de doelen binnen de krachtlijn ‘geëngageerd en verantwoordelijk.’
Je kan een leerlijn hanteren over de graden en finaliteiten heen en dit in:

  • het werken met eenvoudige voorbeelden/thema’s naar meer complexere thema’s
  • het werken met eenvoudige bronnen/aangereikte informatie naar meer complexere bronnen/aangereikte informatie
  • het werken met thema’s dicht bij de leefwereld van de leerling naar meer globale maatschappelijke thema’s (micro-, meso-, macroniveau)
  • de gehanteerde werkvormen (vb. van meningen vergelijken bij een feit tot filosofische gesprekken, …)
  • de verwachtingscriteria die je hanteert over het verwoorden van standpunten, het dialogeren, reflecteren en genereren van creatieve ideeën
  • … 
Dit voorbeeld geeft inspiratie om met alle graden en alle finaliteiten aan de slag te gaan. Op basis van de leerlijn die je hanteert voor het realiseren van de doelen, kan je keuzes maken uit de geboden suggesties.

Leerplandoelen en leerdoelen

sla link op in klembord

Kopieer

We realiseren de volgende leerplandoelen:

  • LPD 7 De leerlingen verwoorden hun eigen standpunt over maatschappelijke thema’s vanuit aangereikte informatie
  • LPD 8 De leerlingen dialogeren geïnformeerd en beargumenteerd over maatschappelijke thema’s.
  • LPD 9+ De leerlingen reflecteren over hun engagement op school en in de samenleving.
  • LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.

Afhankelijk van de keuze voor het organiseren van een projectdag, workshop, een lessenreeks, enz. en de tijd maak je keuzes. Voor dit thema 'duurzaamheid', zetten we hier in op de volgende concretisering van leerdoelen:

  1. De leerlingen informeren zich over het maatschappelijke thema ‘(afval)verspilling’ (LPD 7 + 8)
  2. De leerlingen verwoorden standpunten over verspilling aan elkaar vanuit aangereikte informatie (LPD 7 + 8)
  3. De leerlingen reflecteren over engagement mbt een actie op school of in de omgeving (LPD 9+)
  4. De leerlingen bedenken creatieve acties om verspilling tegen te gaan en bespreken de uitvoerbaarheid hiervan (LPD 10)

Concrete voorbeelden van mogelijke thema's

sla link op in klembord

Kopieer

Kleding als wegwerpproduct, je gsm, plastic afval, voedselverspilling, waterverspilling, omgaan met energie, vervuiling via artificiële intelligentie, enz. In functie van een opgestelde leerlijn kan je thema’s kiezen, in functie van differentiëren kan je leerlingen ook zelf het thema laten kiezen.

Inspirerende informatie en lespakketten

sla link op in klembord

Kopieer

Werk je met educatieve pakketten, bewaak de aansluiting met wetenschappelijke onderbouwing. Voor dit voorbeeld lieten wij ons inspireren door volgende bronnen:

Mogelijke werkvormen

sla link op in klembord

Kopieer

Leerdoel 1: De leerlingen informeren zich over het gekozen maatschappelijke thema

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan leerlingen informatie laten opzoeken over maatschappelijke thema’s over verspilling of vervuiling (vanuit aangereikte bronnen, universele kaders (bv SDG’s),vanuit recente actualiteit, …) Je kan hierbij leerlingen zich laten informeren over:

  • het soort afval of verspilling
  • de grondstoffen die ontgonnen worden (van waar moeten ze komen, het optimaal benutten van grondstoffen, enz.
  • de impact op mens en milieu)
  • afvalstrategieën : “recycle – repair - reuse- reduce- rethink”
  • circulaire economie, consumentengedrag, enz

Om leerlingen voor te bereiden op nepnieuws dat de ronde doet rond thema’s over bv. de klimaatopwarming, kan je stilstaan bij wat wetenschap kan bereiken en hoe wetenschap werkt ‘wanneer kunnen we iets zeker weten?’ Inspiratie vind je onder andere terug in het onderdeel ‘wetenschap’ bij het educatieve materiaal van Klimaatburgers. Hier liggen kansen om linken te leggen met LPD 22 De leerlingen beoordelen informatie op betrouwbaarheid, correctheid en bruikbaarheid bij het lezen en luisteren.

Leerdoel 2: De leerlingen verwoorden standpunten over verspilling/vervuiling aan elkaar vanuit aangereikte informatie

sla link op in klembord

Kopieer

Dit leerdoel houdt in dat leerlingen een standpunt kunnen innemen én dit aan elkaar kunnen verwoorden. Vanuit de opgestelde leerlijn voor de graad en/of finaliteit, kan je verschillende methodieken gebruiken om leerlingen geïnformeerd en beargumenteerd met elkaar in dialoog te laten gaan. Voor leerlingen die moeilijkheden ervaren bij het formuleren van een eigen mening zijn tussenstappen mogelijk. Laat leerlingen bv.

  • eerst verschillende meningen bij een feit vergelijken
  • uit de verschillende mogelijkheden een mening kiezen die het best past bij hun gevoel, gedachte, waarde, overtuiging

Stellingenmethodieken en casusmethodieken

sla link op in klembord

Kopieer

Aan de hand van stellingen nemen leerlingen een standpunt in. Aan de hand van een casus krijgen leerlingen een moeilijke situatie waarbij ze een keuze of beslissing moeten maken. Ze kunnen hierbij kiezen uit een aantal opties. Leerlingen moeten een keuze maken en deze keuze toelichten.

  • Laat leerlingen fysiek zichtbaar een standpunt (stellingenmethodiek) of een keuze (casusmethodiek) innemen: zich positioneren op een akkoord-koord, rode-groene kaartjes, enz. 
  • Laat leerlingen individueel hun standpunt/keuze geïnformeerd argumenteren via voorbeelden of informatie uit de aangereikte bron: bv. via een post-it met hun argument dat ze moeten plakken op de muur, dat ze op de akkoord-koord leggen 
  • ...

Methodieken waarbij leerlingen met elkaar in gesprek gaan en hun standpunten verwoorden

sla link op in klembord

Kopieer

Als vervolg op de stellingen- en casusmethodiek laat je leerlingen reageren op elkaars standpunten en kunnen leerlingen tijdens het gesprek van positie (en dus ook hun standpunt) veranderen

  • via methodiek worldcafé gaan leerlingen geïnformeerd met elkaar in groepjes in gesprek. Leerlingen hebben zich geïnformeerd over het thema. Aan de hand van voorafopgegeven vragen gaan leerlingen in groepjes van vijf aan een tafel met elkaar in dialoog. Na elke gespreksronde blijft een tafelhost achter om de essentie van het gesprek te delen met de volgende groep. Zo zet de nieuwe groep voor een stuk het gesprek van de voorgaande groep verder en ontstaat een fijnmazig conversatienetwerk. 
  • via 'filosofische vragen': elk van bovenstaande oefeningen kan leiden tot grote filosofische vragen waar leerlingen bij stil kunnen staan. 
    • Je kan leerlingen zelf filosofische vragen laten bedenken waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn. Ze onderbouwen zelf hun uitspraken en ontdekken wanneer hun uitspraak bv. op een foute aanname of vooroordeel gebaseerd is. 
    • Je kan met leerlingen over opgegeven ‘filosofische vragen’ in dialoog gaan: bv. Mag de opwarming van de aarde je koud laten? Kunnen twee mensen iets anders zeggen en allebei gelijk hebben? Is het klimaatprobleem belangrijker dan het behoud van de democratie? enz.

Methodieken die leerlingen stimuleren om verschillende standpunten te verkennen en te verwoorden, leerlingen leren om zich te verplaatsen in andere perspectieven en opinies

sla link op in klembord

Kopieer

Deze methodieken helpen leerlingen om empathie te ontwikkelen en hun eigen mening beter te onderbouwen:

  • door het vergelijken van verschillende nieuwsbronnen 
  • via methodieken waarbij de leerlingen een ‘rol/standpunt’ toebedeeld krijgen. Je vraagt de leerling zich te identificeren met één of andere overtuiging. Je vraagt om argumenten te formuleren die de eigen overtuiging tegenspreken. Leerlingen worden geconfronteerd met fictieve personen die elkaar tegenspreken. 
    • Voorbeelden van methodieken: de brillen van Wanda, de hoeden van De Bono, de lege- stoel- methodiek, rollenspelen … 

Leerdoel 3 De leerlingen reflecteren over engagement over een actie op school of in de omgeving

sla link op in klembord

Kopieer

Leerdoel 4 De leerlingen bedenken creatieve acties om verspilling/vervuiling tegen te gaan en bespreken de uitvoerbaarheid hiervan

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan leerlingen creatieve acties laten bedenken (leerdoel 4) en hieraan een engagement koppelen. Je kan na het uitvoeren van de actie leerlingen laten reflecteren over hun engagement. Je kan ook leerlingen eerst laten reflecteren over hun engagement 'wat doen zijn nu concreet op school/in de samenleving rond verspilling/vervuiling?' (leerdoel 4) en vanuit deze reflectie mogelijke acties laten bedenken en eventueel kiezen tot uitvoering.
 Leerdoel 3 Reflecteren via verschillende reflectiemethodieken
 Leerdoel 4 leerlingen bedenken creatieve ideeën om verspilling/vervuiling tegen te gaan, om voorbeeld:

  • om hun GSM gebruik te verminderen of de gebruiksduur ervan te verlengen 
  • om kleding tijdlozer te maken
  • enz.

Methodieken om acties te bedenken

sla link op in klembord

Kopieer

  • De situatie bekijken vanuit een andere rol, tijd, enz. Stel dat je burgemeester bent van je dorp of stad en je hebt een onbeperkt budget? Welke drie veranderingen zou je voorstellen? Stel dat je zou kunnen tijdreizen. Werk met superhelden: kies een superheld die je aanspreekt en waar jij voldoende over weet. Bedenk hoe de superheld jouw probleem zou aanpakken vanuit de belangrijkste kenmerken van de superheld. Deze acties vertalen leerlingen dan naar nieuwe ideeën waar ze een oplossing voor zoeken. Ontdek de superheldenkaarten. 
  • Onhaalbare ideeën toch haalbaar maken. 
  • Voor het thema wegwerpplastic kunnen leerlingen zich laten inspireren door de personages in het stripboek ‘Plastica’s. Deze methodiek besteedt ook aandacht om het idee af te toetsen vanuit uitvoerbaarheid/de criteria, voorbeeld Plastica's revenge.
  • Lespakket gsm stap 3 ideeën voor actie: in deze stap bedenken de leerlingen acties en kiezen ze een actie om uit te werken en uit te voeren.
  • Methodieken om criteria te onderzoeken en je ideeën eraan af te toetsen: In de Roos.
  • Edubox burgerschap van kleine acties tot politiek engagement. In deel 2 “van idee naar impact” wordt stapsgewijs het proces met de leerlingen doorlopen hoe je van een idee naar verandering kan komen. Leerlingen kunnen vervolgens zelf een voorstel uitwerken 

Suggesties voor evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Bewaak steeds de afstemming van je leerdoelen en je evaluatiecriteria. Wat verwacht je van de leerlingen per leerdoel?

  1. Bepaal concrete zichtbare verwachtingen (evaluatiecriteria)
  2. Bepaal de criteria ten aanzien van de graden en/of de finaliteiten

Inspiratie voor criteria bij de leerplandoelen/leerdoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel 1: De leerlingen verwoorden hun eigen standpunt over maatschappelijke thema’s vanuit aangereikte bronnen.Leerplandoel 2: De leerlingen dialogeren geïnformeerd en beargumenteerd over maatschappelijke thema’s(leerdoel 1 en 2)

sla link op in klembord

Kopieer

Evaluatie of de leerling de informatie begrijpt
Mogelijke evaluatiecriteria:
  • Je geef juiste info weer
  • Je verwijst naar minstens twee betrouwbare bronnen
  • Je verwijst naar minstens twee verschillende bronnen
  • ...
Evaluatie of de leerling zijn/haar standpunt kan weergeven met een onderbouwd argument
Mogelijke voorbeelden van criteria:
  • Je maakt je standpunt duidelijk
  • Je ondersteunt je standpunt (met correcte informatie, met een voorbeeld, met gegevens uit de bron, …) 
  • Je reageert op de beargumenteerde standpunten van iemand anders door je eigen standpunt verder te verduidelijken of aan te passen
  • ...
Evaluatie of de leerling in dialoog gaat met de anderen
Mogelijke voorbeelden van criteria:
  • Je laat de ander uitspreken 
  • Je laat je niet uit over het standpunt van de ander (bv lachen, ontkennen, non-verbale reacties,…) 
  • Je stelt een verduidelijkende vraag om het standpunt van de ander te begrijpen 
  • ...
Dit laatste criterium staat nauw in verband met de leerplandoel 4 en leerplandoel 6 uit de krachtlijn 'Uniek en verbonden'. In de lessen Nederlands leren leerlingen ook argumenteren, overleg met de leraren in functie van het ontwikkelingen van de leerlijn.

Leerplandoel 9+ De leerlingen reflecteren over hun engagement op school en in de samenleving (leerdoel 4)

sla link op in klembord

Kopieer

Evaluatie of de leerling reflecteert over zijn/haar engagement 
Mogelijke voorbeelden van criteria
  • Je beschrijft je acties
  • Je formuleert bedenkingen bij je acties (sterke punten, verbeterpunten,…) 
  • Je toont aan de hand van concrete voorbeelden jouw sterke punten aan, jouw verbeterpunten aan, … 
  • Je formuleert een concreet actiepunt voor jouw engagement op school/in de samenleving 
  • ...
Wat je voor dit leerplandoel verwacht van de leerlingen met betrekking tot reflectievaardigheden, staat in verband met andere doelen waarbij leerlingen reflecteren op hun eigen handelen. 

LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria (leerdoel 3)

sla link op in klembord

Kopieer

Evaluatie of het idee van de leerling creatief is
Mogelijke voorbeelden van criteria:
  • het idee draagt bij tot een goede oplossing voor het probleem 
  • het is een nieuw idee, nog niet eerder voorgesteld 
  • het is een flexibel idee (het kan makkelijk aangepast worden aan nieuwe omstandgheden 
  • ...
Evaluatie of de leerling de uitvoerbaarheid van zijn/haar idee bespreekt
Mogelijke voorbeelden van criteria:
  • Je verduidelijkt waarom jouw idee haalbaar/niet haalbaar is ten opzicht van criterium 1 (bv voorzien budget) 
  • Je verduidelijkt waarom jouw idee haalbaar/niet haalbaar is ten opzicht van criterium 2 (bv voorzien tijdsplanning - deadline) 
  • ...

×
Kijkt als...
Niveau
Regio