- Hoe kunnen digitalisering en AI een kwaliteitsvolle evaluatie ondersteunen?In de snel veranderende digitale leeromgeving staan leerkrachten steeds vaker voor de uitdaging om digitale toetsen en AI‑ondersteunde evaluaties op een verantwoorde manier te integreren. Terwijl technologie enorme kansen biedt – van gepersonaliseerde feedback tot efficiëntere beoordelingsprocessen – brengt ze ook risico’s met zich mee, zoals bias, privacy‑kwesties en een mogelijke afname van kritische denkvaardigheden. Het Europese referentiekader DigCompEdu onderstreept dat elke docent moet beschikken over de competenties om digitale middelen pedagogisch verantwoord in te zetten. Ook het Digiplan verwoordt expliciet deze verwachting.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk kritische vrienden 'leren leren'-beleidNood aan kritische vrienden om uit te wisselen over je 'leren leren'-beleid? Sluit je aan bij dit netwerk!Inspireer elkaar, suggereer verbeteringen voor elkaars initiatieven en werk samen om een duurzaam beleid uit te bouwen.Meerdere dataOp locatie
- Leerplandoel Analyseren van de impact van digitale systemen op de maatschappij ….: aanpak en uitwisseling praktijkvoorbeelden in de klasVeel leraren en scholen hebben vragen bij het leerplandoel over het analyseren van de impact van digitale systemen op de maatschappij vanuit de principes van computationeel denken. In deze nascholing krijg je handvaten en concrete voorbeelden aangereikt om dit leerplandoel te realiseren in de klas. In een tweede fase wissel je ervaringen met collega’s uit over de realisatie van dit doel.Meerdere dataOp locatie
- Dagen beginnende leraren - regio AntwerpenGeef je startende collega een sterke basis in het onderwijs.De Dagen Beginnende Leraren bieden een vakgebonden aanvulling op de aanvangsbegeleiding op school. Tijdens twee groepssessies en één individuele sessie gaan starters in gesprek met vakbegeleiders en collega’s. Ze verkennen samen hoe ze de lessen nog meer leerplangericht vorm kunnen geven. Op deze manier krijgen de starters toegang tot het grotere netwerk van vakcollega’s. Een kans om zelfvertrouwen te versterken, contacten uit te breiden en gericht te groeien in het vak.Moedig je starter aan om in te schrijven en zo sterker aan de slag te gaan.5 november 2025Antwerpen
- Pas voor de klas als zij-instromer secundair onderwijsSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.Meerdere dataAntwerpen
- Basisvaardigheden: Word – Van basis tot net iets verder (level 1)Ontdek hoe je met Microsoft Word documenten efficiënt kunt beheren en bewerken. In deze cursus leer je niet alleen de basisfunctionaliteiten van Word, maar ook hoe je deze optimaal kunt benutten om je productiviteit te verhogen en stress te verminderen. Je ontdekt dat Word heel wat meer mogelijkheden in zijn mars heeft dan jij initieel dacht! In deze sessie behandelen we alle inhoud die je onder de knie moet hebben om het MO-110 examen af te leggen (examen geen deel van deze opleiding).Meerdere dataMechelen
- Basisvaardigheden: PowerPoint – Van basis tot net iets verder (level 1)Ontdek hoe je met Microsoft PowerPoint indrukwekkende presentaties kunt maken en beheren. In deze cursus leer je niet alleen de basisfunctionaliteiten van PowerPoint, maar ook hoe je deze optimaal kunt benutten om je presentaties naar een hoger niveau te tillen. Je leert niet alleen hoe je dia's kunt invoegen en opmaken, maar ook hoe je grafische elementen kunt toevoegen en bewerken. Werk met, en hoe je animaties en overgangen kunt toepassen. Schrijf je in en ervaar de voordelen van professionele presentaties en een verhoogde impact!Meerdere dataOp locatie
- AI: AI in de praktijk: Copilot als jouw co-leerkrachtOntdek hoe generatieve AI jouw werk kan verlichten met M365 Copilot Chat, jouw nieuwe digitale assistent! In deze sessie verkennen we de mogelijkheden van AI voor educatieve doeleinden, inclusief de basisprincipes van AI, Large Language Models (LLM) en generatieve AI. We bespreken de impact van deze technologie op het onderwijs en hoe we er verantwoord mee om kunnen gaan. Vervolgens laten we zien hoe je effectief prompts kunt gebruiken en bouwen we samen generieke prompts die je steeds opnieuw kunt aanpassen.Meerdere dataOp locatie
- Multimedia: Krachtige kennisclips zelf makenWil je boeiende, beklijvende en effectieve kennisclips maken die écht het verschil maken in je onderwijs? Tijdens deze nascholing ontdek je hoe je met eenvoudige tools professionele leervideo’s creëert die zowel inspireren, informeren als leren. Van scenario tot montage: leer hoe je krachtige video’s maakt die aansluiten bij de behoeften van jouw leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online
- Excel - BasisOmwille van efficiëntie is het belangrijk dat administratieve medewerkers vlot kunnen werken met Excel. Door middel van deze cursus proberen we het niveau van de kennis van Excel te verhogen.Meerdere dataOp locatie
- Automatisatie: Microsoft Power Platform – Power Automate en Power Apps - BasisHet Microsoft Power Platform is een low-code ontwikkelplatform dat organisaties in staat stelt om zelf apps, websites, werkstromen en agents te bouwen. Het biedt verschillende tools om een breed scala aan behoeften te dekken. We bieden een nascholingen aan die elk van deze tools behandelen, met een groeipad van basis- tot expertniveau: Power Automate en Power Apps – Basis Power Automate, Power Apps en Power Pages – Gevorderden Power Automate en Power Apps– Expert Power BI Microsoft Copilot In een tijd waarin digitale transformatie, automatisering en AI steeds belangrijker worden, biedt het Power Platform van Microsoft een toegankelijke manier om werkprocessen slimmer, sneller en efficiënter te maken – zonder dat er diepgaande programmeerkennis nodig is. In deze nascholing ontdek je hoe je repetitieve taken kan automatiseren en gebruiksvriendelijke apps kan bouwen – zonder één regel code te schrijven. Je leert de basisprincipes van: Power Automate: repetitieve taken automatiseren waardoor je tijd bespaart en menselijke fouten voorkomt. Power Apps: eenvoudige mobiele app ontwikkelen waarmee je gegevens kan invoeren, zonder dat daar een complexe IT-oplossing voor nodig is. De aanpak is praktijkgericht en zorgt ervoor dat je de opgedane kennis direct kan toepassen.Meerdere dataOp locatie en online
- Mediawijsheid: Clicksafe - Online veiligheid voor kinderen en jongerenKinderen en jongeren groeien op in een digitale wereld vol mogelijkheden én risico’s. Denk aan sexting, sextortion of grooming. Als professional speel jij een sleutelrol in het versterken van hun weerbaarheid online.Meerdere dataOp locatie
- Goede studiekeuzes maken in het secundair onderwijsBen je bezorgd over de toekomst van je leerlingen? Vind je het uitdagend om hen te begeleiden bij het maken van de juiste studiekeuze? Onderwijsloopbaanbegeleiding is een complexe taak, maar met de juiste tools en inzichten kun je een groot verschil maken.In deze nascholing bieden we je praktische houvast om je leerlingen effectief te ondersteunen en tot een gedragen advies te komen. We baseren ons op het Gemeenschappelijk funderend leerplan en helpen je om vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvolle onderwijsloopbaanbegeleiding te bieden.We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen voor jouw school.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (aulasessie)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen naar een sterke B-stroom met B-inspired- geïntegreerd begeleidingstrajectWil je als schoolteam sterker staan in het bieden van kwaliteitsvol onderwijs in de B-stroom? Met dit begeleidingstraject richten we ons op een beleidsmatige benadering én ondersteunen concrete stappen op de klasvloer. Zo zorgen we voor een geïntegreerde aanpak die zowel het beleid als de praktijk versterkt.We vertrekken vanuit de specifieke vragen en de complexe uitdagingen die jij in jouw schoolcontext ervaart. Samen ontwerpen we een traject op maat, afgestemd op de noden van je team, je leerlingen en je schoolwerking. Tijdens het volledige traject begeleiden en ondersteunen we je school met als doel een duurzame impact te realiseren tot in de klaspraktijk.We houden daarbij steeds rekening met de draagkracht van het schoolteam, de eigenheid van de leerlingenpopulatie en de specifieke context van jouw school. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften schakelen we de juiste expertise in vanuit verschillende diensten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ook ouders en externe partners die actief zijn in de school kunnen betrokken worden als waardevolle schakels in het traject.Samen maken we het verschil voor leerlingen in de B-stroom.Op aanvraag
- Lerend Netwerk - Samen naar een sterke B-stroom met B-inspired - 1e graad SO B-stroomBen jij op zoek naar inspiratie en effectieve praktijken om het onderwijs in de B-stroom te versterken? Neem deel aan ons lerend netwerk. Laat je inspireren door de aanpak van collega’s, ontdek wat werkt in andere scholen en deel ook jouw eigen succesvolle praktijken. Samen bouwen we aan krachtig en toekomstgericht onderwijs waarin elke leerling telt.Te bepalenTe bepalen
- Voorstelling jaarthema Leeftocht 2026-2027In deze online sessie stellen we je het nieuwe jaarthema van Leeftocht voor: Bezinnend moment binnen het nieuwe jaarthema Eerste blik op de maandelijkse uitwerking van het jaarthema in beeld en woord Overzicht van de eerste beschikbare en te verwachten materialen Overzicht van de regionale initiatieven rond pastoraal en identiteit6 mei 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Veertigdagentijd en PasenIn deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor de Veertigdagentijd en Pasen. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.28 januari 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Advent en Kerst 2025In deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor Advent en Kerst. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.5 november 2025Online
- Dagen beginnende leraren secundair onderwijs regio Mechelen-BrusselTijdens onze dagen van Beginnende Leraren ontmoet je je je vakbegeleider van je eigen vak en andere startende leraren die hetzelfde vak geven. Samen gaan we aan de slag met jullie uitdagingen als startende leraren. Daarnaast krijg je ook de kans je verder te professionaliseren in vakoverschrijdende topics.Meerdere dataMechelen
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 19 november 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 19 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.19 november 2025Gent
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.14 januari 2026Gent
- Dagen voor Beginnende Leraren Secundair Onderwijs regio LimburgTijdens dit initiatief: maak je kennis met de pedagogische begeleidingsdienst; maak je kennis met je vakbegeleider; maak je kennis met je startende collega's; krijg je informatie rond actuele thema's.Meerdere dataHasselt
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Bootcamp effectieve feedbackVertrekkend van de noden van je school, geven we vorm aan een bootcamp dat je evaluatiebeleid optimaliseert vanuit de focus effectieve feedback.Op aanvraag
- Bootcamp effectieve feedbackIn dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te optimaliseren.Meerdere dataGent
- Bootcamp evalueren en rapporterenIn dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van evalueren en rapporteren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatiebeleid te optimaliseren.Meerdere dataGent
- Kwaliteitsvol leerplangericht evalueren - effectieve feedback (aulasessie)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en effectieve feedback. In deze teamgerichte vorming stellen we op maat van de school een aulasessie samen dat aansluit bij de noden van de school.Op aanvraag
30 van 35