- Kritische vrienden rond een 'leren leren'-beleid secundair onderwijsTijdens dit initiatief:- maak je kennis met voorbeelden van good practice over hoe scholen omgaan met 'leren leren'-beleid;- leg je contacten en wissel je uit;- werk je samen bepaalde aspecten van 'leren leren'-beleid uit, bruikbaar voor de eigen schoolcontext, met elkaar als kritische vriend.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk rubriek Mediawijsheid en digitaal vaardig uit het GFL of het complementair leerplan ICT 1ste, 2de en 3de graadTijdens dit initiatief zetten we in op:- het bepalen van basisvaardigheden en standaardvaardigheden voor jouw school- het maken rond afspraken rond aanleren, inoefenen en evalueren- het uitzetten van een leerlijn- ict-vademecum als het ondersteunen van de realisatie- basisgeletterdheid en hoe remediëren?- hoe wordt computationeel denken in de 1ste graad gerealiseerd?- hoe wordt er intern geprofessionaliseerd in functie van het realiseren van de leerplandoelen?Meerdere dataOp locatie
- Impulsdag: ‘krachtig kwetsbaar’Als leraar maak jij mee de maatschappij van morgen. Je biedt leerlingen de kans om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen waarbij je ze wil voorbereiden op betekenisvolle maatschappelijke participatie. Maar hoe pak je dat aan in een steeds complexer wordende maatschappij? Hedendaagse kunstenaars zijn sterk in het opzetten van sociaal-artistieke en participatieve processen tussen leerlingen en de maatschappij. In deze vorming focussen we op het potentieel van leerlingen om met kunst en educatie complexe structuren en situaties te doorgronden. Tijdens deze vorming:- krijg je praktische tips: hoe bedenk je een projectplan? waar vind je een geschikte partner? hoe vraag je een subsidie aan?- bieden we een theoretisch kader rond participatief werken met leerlingen;- komen inspirerende voorbeelden uit de praktijk aan het woord;- zijn er netwerkkansen met kunstenaars, socio-culturele organisaties en mededocenten.25 april 2025Gent
- Dagen Beginnende Leraren regio Mechelen-Brussel Secundair onderwijs - 1ste jaarsDe ‘Dagen Beginnende Leraren’ ondersteunen je als startende of herstartende leraar bij je instap in het onderwijs en geven je een professionele boost. Ze zijn een aanvulling op het traject aanvangsbegeleiding in je school en leggen de focus op de inhoud van de vakken die je geeft.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Gemeenschappelijk funderend leerplan B II-GFL-ddaaProfessionaliseringstraject voor de implementatie van het leerplan tweede graad. Via deze leeromgeving ondersteunen wij jou bij de realisatie van jouw leerplan.Op aanvraag
- VAKGROEPWERKING 2.0: de leraar als teamspeler binnen en buiten de vakgroep (aulasessie)Je krijgt verschillende inzichten om je leraren op school in/over de vakken heen kwaliteitsvol te laten samenwerken en concrete handvaten om deze inzichten naar je eigen schoolpraktijk te vertalen. Ik wil op mijn school het vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van mijn leraren versterken. Hoe pak ik dit aan? Je wil de leraren op je school vakgebonden/-overschrijdend kwaliteitsvoller laten samenwerken maar mist een aantal handvaten om hiermee doelgericht en efficiënt aan de slag te gaan? Je wil een scherper en tegelijk verruimend beeld krijgen van wat vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van leraren allemaal kan inhouden? We bepalen in een intakegesprek waar de school inhoudelijk de focus op leggen (bv. vooral kaders leren kennen en opfrissen of meer de nadruk op het verwerken van de input van de nascholing). De ondersteuning van de reflectie op je schoolpraktijk en de opvolging van je schooleigen proces kan –afhankelijk van de gekozen inhoudelijke focus(sen)- door een collega pedagogisch begeleider ondersteund worden.Op aanvraag
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Dag van de vakcoördinatorTijdens dit initiatief leer je hoe je naast het maken van praktische afspraken tijdens vakvergaderingen ook de kans kan grijpen om als vakgroep écht samen te werken en om van elkaar te leren. Samen met andere vakcoördinatoren leer je hoe je een boost kunt geven aan je vakgroepwerking.Meerdere dataOp locatie
- Kennismaken met het gemeenschappelijk funderend leerplan (aulasessie)Tijdens deze nascholing maak je als team kennis met het vernieuwde Gemeenschappelijk funderend leerplan. start je met de opmaak van een duurzame schooleigen aanpak.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Help, mijn leerlingen kunnen niet leren en doen niets met mijn tips! Hoe zet ik hen op de goede weg?Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Meerdere dataOnline
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Bootcamp feedback en breed evaluerenHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op (breed) evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we een schoolteam mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat de school voldoende inzichten heeft om het beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Op aanvraag
- Bootcamp evalueren en rapporteren in een gemoderniseerde contextHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In deze teamgerichte vorming stellen we op maat van de school een bootcamp samen dat aansluit bij de noden van de school.Op aanvraag
- VAKGROEPWERKING 2.0: de leraar als teamspeler binnen en buiten de vakgroep (teamgericht)Ik wil op mijn school het vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van mijn leraren versterken. Hoe pak ik dit aan? Je wil de leraren op je school of op de scholen van je scholengemeenschap vakgebonden/-overschrijdend kwaliteitsvoller laten samenwerken maar mist een aantal handvaten om hiermee doelgericht en efficiënt aan de slag te gaan? Je wil een scherper en tegelijk verruimend beeld krijgen van wat vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van leraren allemaal kan inhouden? We bepalen in een intakegesprek waar de school of de scholengemeenschap inhoudelijk de focus op leggen (bv. vooral kaders leren kennen en opfrissen of meer de nadruk op het verwerken van de input van de nascholing en het uitwerken van concreet materiaal op jouw school). De ondersteuning van de reflectie op je schoolpraktijk en de opvolging van je schooleigen proces kan –afhankelijk van de gekozen inhoudelijke focus(sen)- door een collega pedagogisch begeleider ondersteund worden.Op aanvraag
- Diversiteit - Trajecten. Omgaan met uiteenlopende visies en standpunten over seksualiteit in een diverse klasOmgaan met relaties en seksualiteit is op zich geen eenvoudige materie. Bovendien neemt de diversiteit in de maatschappij en op school toe. Hoe pak je Relationele en Seksuele Vorming aan vanuit deze diversiteit en hoe zorg je ook hierin voor gelijke onderwijskansen? Gevoelige thema’s kunnen ook voor controverse in de klas zorgen. Leerlingen, en hun ouders, kunnen heel uiteenlopende meningen hebben over of heftig reageren op bijvoorbeeld holebiseksualiteit, maagdelijkheid, abortus of andere hete hangijzers en morele thema’s.Meerdere dataMechelen
- Goede studiekeuzes maken in het gemoderniseerde secundair onderwijs (teamgericht)Ben jij bezorgd om de toekomst van je leerlingen? Daagt de modernisering jou uit om de keuzebegeleiding en advisering in jouw school onder de loep te nemen? Wil jij leerlingen sterker maken om hun keuzeproces zelf in handen te nemen? In het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je hefbomen om onderwijsloopbaanbegeleiding vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvol in te vullen. We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen voor jouw school.Op aanvraag