Reflecteren  via verschillende reflectiemodellen

Reflecteren is het bewust nadenken en terugblikken op een situatie, een ervaring, je gedrag. Je gaat als het ware jezelf een spiegel voorhouden om even stil te staan bij jezelf. Zo kun je nadenken over een ervaring, hoe je werkt, je sterke punten, je werkpunten, je gedrag en welk effect dit heeft op anderen. De bedoeling van reflecteren is iets te leren over jezelf zodat je je gedrag kunt bijsturen en zo steeds competenter kunt worden.

Je kunt reflecteren via reflectievragen of via een bestaand reflectiemodel zoals het de STARR-methodiek, de reflectiespiraal van Korthagen, de axenroos, de kernkwadranten van Offman ... Je kunt kiezen voor het gebruik van 1 of meer reflectiemodellen of een leerlijn steken in het reflecteren met daarbij het gebruik van ander reflectiemodel (bv. STARR-methodiek in 3de jaar en Korthagen in het 4de jaar) doorheen de graad. Hou bij de keuze van een reflectiemodel of van mogelijke richtvragen voor reflecteren rekening met de afbakening in het leerplandoel.

1. Reflectiespiraal van Korthagen

sla link op in klembord

Kopieer

De Reflectiespiraal van Korthagen is een model dat wordt gebruikt voor en bestaat uit vijf stappen:

  • Ervaring: terugblikken op een specifieke ervaring of situatie.
  • Terugblikken: beschrijven van de feiten en gebeurtenissen van de ervaring.
  • Bewustwording: reflecteren op de eigen gedachten, gevoelens en aannames tijdens de ervaring. 
  • Alternatieven genereren: nadenken over andere handelingsmogelijkheden en benaderingen. 
  • Uitproberen en evalueren: nieuwe handelingsmogelijkheden uitproberen en het effect ervan evalueren. 
Door de Reflectiespiraal van Korthagen te volgen, kun je bewuster worden van je handelen, inzichten verwerven en groeien als communicator, als persoon. Het model biedt een gestructureerde aanpak om te reflecteren en te leren van ervaringen.

2. STARR-methodiek zelfreflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Situatie

sla link op in klembord

Kopieer

Wat was de situatie?

  • Wanneer speelde de situatie zich af?
  • Wat speelde er?
  • Wie waren erbij betrokken?

Taak

sla link op in klembord

Kopieer

Wat was je taak?

  • Wat was je rol?
  • Wat wilde je bereiken?
  • Wat werd er van je verwacht/Wat verwachtte je van jezelf in deze situatie? 

Actie

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe heb je het aangepakt en waarom?

  • Hoe pakte je het aan?
  • Waarom heb je het zo aangepakt? Onderbouw dit antwoord met theoretische concepten die je opleiding heeft aangereikt of die je zelf hebt opgezocht.

Resultaat

sla link op in klembord

Kopieer

Heeft het gewerkt en waarom?

  • Heeft het gewerkt?
  • Waarom wel/waarom niet?

Reflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Wat heb je ervan geleerd?

  • Hoe vond je dat je het hebt gedaan?
  • Was je tevreden met de resultaten?
  • Wat is de essentie van wat je geleerd hebt?
  • Wat zou je de volgende keer eventueel anders of beter doen?
  • Kun je wat je hebt geleerd ook toepassen in andere situaties?

3. Kernkwadranten van Ofman

sla link op in klembord

Kopieer

De methodiek van Ofman pas je voornamelijk toe als je onder de loep wilt nemen hoe je op persoonlijk vlak functioneert. De methodiek brengt je kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën in kaart.

4. Axenroos

sla link op in klembord

Kopieer

De Axenroos kan gebruikt worden om gedrag en communicatie in verschillende situaties te bespreken en te begrijpen. Het kan helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, het vergroten van zelfinzicht en het bevorderen van effectieve communicatie en samenwerking. De axenroos bestaat uit zes 'axen'. Een 'ax' is een relatiewijzer, een manier om je tot jezelf, tot dingen (materie) of tot anderen te verhouden. Elke ax heeft een totemdier als symbool.

De 6 axen zijn:

  • de ax van het geven
  • de ax van het aannemen
  • de ax van het lossen
  • de ax van het weerstaan
  • de ax van het aanvechten
  • de ax van het houden

5. Roos van Leary

sla link op in klembord

Kopieer

De Roos van Leary is een model dat gedrag en interactie tussen mensen in kaart brengt. Het is ontwikkeld door Timothy Leary en zijn team van Amerikaanse psychologen. Het model bestaat uit een schematische weergave van gedragsmogelijkheden en het effect daarvan op anderen.

Het model is opgebouwd uit twee assen: de verticale as geeft de mate van dominantie aan, waarbij dominant gedrag bovenaan staat en niet-dominant gedrag onderaan. De horizontale as geeft de mate van relatie aan, waarbij samen-gedrag aan de rechterkant staat en tegen-gedrag aan de linkerkant. De Roos van Leary laat zien dat gedrag een bepaalde reactie oproept. Gedrag dat in hetzelfde kwadrant zit, houdt hetzelfde gedrag in stand. Gedrag dat verticaal tegenovergesteld is, roept een complementaire reactie op. Gedrag dat horizontaal naast elkaar staat, heeft een constructieve invloed.

Het model kan gebruikt worden om gedrag te analyseren, anderen beter te begrijpen en de interactie te verbeteren. Het kan bijvoorbeeld helpen bij het verbeteren van communicatie tussen leraren en leerlingen of bij het oplossen van conflicten tussen collega's.

6. Kompas, met vier windrichtingen

sla link op in klembord

Kopieer

Om te reflecteren over samenwerken kan ook het kompas met de vier windrichtingen gebruikt worden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio