Laat je via voorbeelden en bronnen inspireren om met het leerplandoel uit deze krachtlijn aan de slag te gaan.
Leerlingen groeien als kwetsbare jonge persoon met zorg voor het eigen lichaam, de eigen gezondheid en veiligheid. In hun persoonsvorming zijn gezond en veilig leren en leven van groot belang. Leerlingen durven vanuit de wegwijzer kwetsbaarheid en belofte integer en weerbaar de eigen grenzen bewaken en respecteren ook de gezondheid en veiligheid van anderen. Een verantwoordelijke en positieve omgang met gezondheid houdt tegelijk in dat er geen obsessie met gezondheid ontstaat. Een gezonde levensstijl is belangrijk, maar mag geen dogmatisch stappenplan veronderstellen waarbij leerlingen zich strikt aan een welbepaald voedings- of bewegingspatroon moeten houden. Bij het werken rond gezondheidsbevordering kunnen zowel persoonlijke als omgevingsfactoren (determinanten van gezondheidsgedrag) aan bod komen.
LPD 15: De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen verschillende thema’s
De fysieke en mentale gezondheid van leerlingen vormt een cruciaal aspect in hun vorming tot persoon. Het ontwikkelen van een gezonde levensstijl is een levenslange opdracht en veronderstelt enerzijds de kennis van gezondheidsthema’s en een kritische omgang met wetenschappelijke literatuur, anderzijds de toepassing van vaardigheden in functie van een gezonde en veilige levensstijl. De gezondheidsvaardigheden veronderstellen niet alleen aandacht voor het lichaam, maar ook voor de geest.
Het doel kadert in het gezondheidsbeleid, veiligheidsbeleid en preventiebeleid van de school. Het houdt verband met thema’s uit het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs, bouwstenen gezondheid en welbevinden.
Laat je inspireren met suggesties voor een schoolbrede aanpak bij het ontwikkelen van gezondheidsvaardigheden vanuit het thema 'roken' in de tweede graad:
Hieronder vind je extra inspiratie om aan de slag te gaan met deze krachtlijn. Eerst vanuit algemene informatie en ondersteunende organisaties, daarna ingedeeld per thema. Via de download krijg je hiervan een makkelijk afdrukbaar overzicht.
Per thema is er aandacht voor het ontwikkelen van een gezondheidsbeleid en verwijzen ze naar educatief materiaal en informatie van de eigen organisatie en verwijzen ze door naar informatie van samenwerkende partners m.b.t. gezondheid.
VRT ontwikkelde twee EDUboxen die in de diepte gaan over het thema gezondheid: gezondheidszorgsystemen en de invloed van klimaatverandering, verstedelijking, globalisering en ontbossing op de volksgezondheid:
Vlaams Instituut Gezond Leven: themapagina voeding. Ben je op zoek naar materialen om met leerlingen aan de slag te gaan, dan vind je op deze pagina heel wat inspiratie. Je vindt inspiratiebundels met achtergrondinformatie voor leraren, aandachtspunten en lessuggesties, PowerPointpresentaties, affiches en gezondheidstestjes (als instap voor een workshop, les of project …)
(Deel)thema’s waarvoor materiaal is uitgewerkt: de voedingsdriehoek, reclame voor voeding, suiker, energiedranken, (on)gezonde voedselverleidingen, dranken en tussendoortjes …
Op de website van voedingsinformatiecentrum Nice vind je wetenschappelijk onderbouwde informatie over de voedings- en gezondheidsaspecten van de producten van onze land- en tuinbouw en visserij (zoals groenten, fruit, aardappelen, zuivel, eieren, vlees, gevogelte en vis) en duiding bij actuele trends en inzichten rond voeding en gezondheid.
Je vindt ook praktische materialen die voedingsvoorlichters kunnen gebruiken om consumenten te helpen gezonde voedselkeuzes te maken op basis van producten van bij ons. Voor adolescenten vind je bv. een folder over Gezond eten en lekker puberen – Tips en tricks voor jongeren van 12 tot 18, een snelle onlinetest waar jongeren kunnen nagaan welk food type ze zijn, een praktische leidraad en fiches om met jongeren in de keuken aan de slag te gaan …
Vlaams Instituut Gezond Leven: op de themapagina ‘beweging’ vind je suggesties voor een bewegingsbeleid op school en linken naar interessante materialen op beweging op school te stimuleren. Zo vind je materialen over de bewegingsdriehoek. Een informatiedossier over (te) lang stilzitten en voldoende bewegen, een informatiedossier beweegvriendelijke school en linken naar de materialen van MOEV: SWEEP (inspiratie om swung en beweging te brengen in de lessen, de pauzes, de verplaatsingen en voor en na de schooluren), inspiratieboxen …
Samenhang met krachtlijn Uniek en verbonden
Vlaams Instituut Gezond Leven: op de themapagina ‘relaties en seksualiteit’ vind je inspiratie om vanuit een beleid rond relaties en seksualiteit op school in te zetten op acties en projecten. Je vindt linken naar de leerlijn rond relaties en seksualiteit van Sensoa. Je kunt doorklikken naar het educatief materiaal dat Sensoa ontwikkelde vanuit een focus op lichamelijke ontwikkeling en puberteit of op seksuele gezondheid. Zo vind je materialen over SOA’s en anticonceptie.
Samenhang met krachtlijn Uniek en verbonden
Op de website Verkeer op School Secundair (VSV) vind je inspiratie om in te zetten op veilige verplaatsingen en een veilige verkeersomgeving, bv. het pakket ‘Opvallr’ om leerlingen te sensibiliseren rond het belang van fietsverlichting.