Hoe kun je aan de slag gaan met de leerplandoelen van deze krachtlijn?
Zorg ervoor dat je school kunst en cultuur ademt. Kunst en cultuur brengen leven op school, geven kleur aan je gebouwen en zorgen voor het welzijn van een grote groep leerlingen. Zorg voor kansen om beeld, muziek, dans, woordkunst/drama of audiovisuele kunst in te zetten. Gebruik je gangen als tentoonstellingsruimte: wissel geregeld van kunstwerken of van inspirerende affiches. Geef leerlingen de kans om hun artistieke talenten te ontwikkelen en te tonen.
Om te werken aan sleutelcompetentie 16 (cultureel bewustzijn en culturele expressie) zijn er minimumdoelen geformuleerd. De inhoud hiervan vinden we terug in 4 leerplandoelen van het gemeenschappelijk funderend leerplan. Het lerarenteam moet deze doelen realiseren en evalueren in de A- en B-stroom (eerste graad) en in elke finaliteit (tweede en derde graad).
Je vindt hier in een document een aantal voorbeelden ter inspiratie rond het evalueren van deze leerplandoelen in grote groepen.
Je kunt er als team onder andere voor kiezen om deze doelen te realiseren binnen een extra vak (in de complementaire ruimte). Daarvoor kun je aan de slag met het leerplan artistieke vorming zowel in de eerste graad als in de tweede en/of derde graad. Je vindt handige informatie op de respectievelijke leerplanpagina’s:
Je kunt hiermee als school je eigen accenten leggen. Voor de derde graad in de doorstroomfinaliteit kun je de doelen van de krachtlijn ‘Cultureel en artistiek’ eveneens realiseren in het vak esthetica. Hiervoor bestaat een afzonderlijk leerplan esthetica in de derde graad waarin de relatie met het gemeenschappelijk funderend leerplan wordt aangegeven.
Als team kun je ook beslissen om de culturele en artistieke leerplandoelen te realiseren geïntegreerd in de vakken van de algemene vorming of via de organisatie van projectdagen of een projectweek. De keuzes die je binnen je school maakt kunnen verschillend zijn per graad en per finaliteit. Het is wel belangrijk dat de leerplandoelen voor alle leerlingen aan bod komen én geëvalueerd worden. Om op een kwaliteitsvolle manier aan de krachtlijn ‘Cultureel en artistiek’ te werken, breng je best de leraren met een passie voor kunst (beeld, muziek, drama, dans, audiovisuele media) samen. Vanuit een gezamenlijke brainstorm kunnen er leuke ideeën ontstaan om projecten uit te werken. Welke leraren kunnen samen een denktank of werkgroep vormen om aan dit luik van het gemeenschappelijk funderend leerplan te werken? Welke leraar kan bijvoorbeeld een aantal BPT-uren krijgen om projecten uit te werken?
Als illustratie zie je hier een uitgewerkt voorbeeld voor een project waar gewerkt wordt aan de leerplandoelen van de krachtlijn ‘Cultureel en artistiek’ en aan een leerplandoel van de krachtlijn ‘Uniek en verbonden’ omdat het centrale thema van dit project diversiteit is. Er wordt bij de concrete invulling en organisatie van dit project aandacht besteed zowel aan het beschouwen als aan het creëren en reflecteren.