De faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven ontwikkelde deze fiche. Dankzij de goede samenwerking met Thomas kunnen we dit materiaal nu ook langs deze weg ter beschikking stellen.
Een school leeft in het heden, werkt aan haar toekomst, maar draagt ook steeds een verleden met zich mee. Dit verleden krijgt de school ongevraagd ‘cadeau’ en bepaalt (vaak onbewust) mee hoe de school er vandaag uitziet. Om te werken aan de identiteit van je school is het belangrijk dat je je als school bewust bent van je wortels en hun voedende functie voor vandaag. Zonder aandacht voor de wortels kan een boom immers niet groeien!
In een katholieke dialoogschool gaan verleden, heden en toekomst hand in hand. Door oog te hebben voor de historische wortels van de school, kan een school bewust omgaan met de actuele context en werken aan een toekomst zonder de eigen roots te verloochenen. De katholieke traditie maakt steeds een deel uit van de geschiedenis van een katholieke school.
Een katholieke dialoogschool is steeds een ‘erfgenaam’ en een ‘erflater’. Ze ontvangt de katholieke traditie van de vorige generatie (traditie-ontvanger) en ze geeft deze door aan de volgende generatie (traditiestichter). Het is vanuit de traditie waarin de school staat dat ze in dialoog moet treden met haar omgeving en werken aan een nieuwe toekomst voor onze maatschappij, met bijzondere aandacht voor diegenen die zich in de marge bevinden.
Haal met het schoolteam of met een kernteam de kennis van de geschiedenis van jullie katholieke dialoogschool op. Je kan daarvoor onderstaand stroomdiagram als ondersteuning gebruiken.
Wij dagen je uit om je te verdiepen in de geschiedenis van je school. Je kan dit doen met het ganse team of met een kernteam. Maar je kan ook voor de gelegenheid enkele specifieke personen uitnodigen (bijvoorbeeld leraren die als leerling naar deze school zijn geweest, leraren met een lange staat van dienst in de school, leraren geschiedenis, leraren/directie op pensioen, oud-leerlingen …) om samen in de geschiedenis van de school te graven en met deze geschiedenis aan de slag te gaan. We geven hieronder een mogelijk stappenplan ter inspiratie
In deze fiche maken we gebruik van achtergrondinformatie over katholieke dialoogschool. Die kan je hieronder downloaden.
Je kan op de Thomas-website ook meer lezen over de geschiedenis van kerk en theologie. Dat kan je misschien helpen om de geschiedenis van je school in een breder perspectief te plaatsen. En kijk zeker ook eens naar het materiaal om rond een schoollogo te werken.