Herkenning is belangrijk, maar ondersteuning maakt echt het verschil. Een school kan de zorgen niet wegnemen, maar wel de druk verlichten en afleiding bieden.
Zonder erkenning kan er geen ondersteuning volgen. Het is een cruciale eerste stap om ervoor te zorgen dat jongeren zich niet meer alleen voelen en de weg weten naar ondersteuning. Dit kan door een sessie te organiseren over jonge mantelzorg op een overleg en op regelmatige basis de thematiek aanhalen. De Week van de Jonge Mantelzorger is hier bijvoorbeeld een goed momentum voor. Leerlingen informeren kan via lessen, op Smartschool en op sociale media. Een goed voorbeeld is de #WeCareForYou-campagne.
Een tweede stap voor het ondersteunen van jonge mantelzorgers, is het integreren van ondersteuning – specifiek voor hen - in het beleid van de school. Dit zorgt ervoor dat (zorg)leraren een duidelijk kader hebben waarop ze beroep kunnen doen. Enkele maatregelen die ondersteunend zijn en de gelijke onderwijskansen vergroten zijn onder meer extra tijd voor taken en toetsen indien nodig, flexibiliteit in het examenrooster en een begripvolle houding bij te laat komen of afwezigheid.
Een derde stap in het ondersteunen van jonge mantelzorgers, is zorgen voor een vertrouwenspersoon die bekend is met de thematiek. Dit kan iemand zijn die zich inleest in de thematiek, waardoor jongeren die zorgdragen voor iemand zich meer begrepen kunnen voelen. Zorg er daarnaast voor dat leerlingen weten bij wie ze terechtkunnen.
In een schoolomgeving is het niet altijd mogelijk om ondersteuningsmaatregelen te integreren of jonge mantelzorgers te ondersteunen (meer info vind je op de tegel omgaan met zorg en stigma). Daarom kan het al een goede stap zijn om op de hoogte te zijn van ondersteunend aanbod. Dit vind je onder meer bij de organisatie voor jonge mantelzorgers ‘ZoJong!’ vinden. Zij ondersteunen via individuele begeleiding, praatgroepen, creatieve workshops en een online platform. De website www.jongemantelzorgers.be geeft ook een overzicht van het aanbod.