Herkenning

Veel jonge mantelzorgers blijven onzichtbaar op school. Ze herkennen zichzelf vaak niet in de term ‘jonge mantelzorger’, en als ze dat wel doen, praten ze er niet over:

  • ze zwijgen uit angst voor stigma
  • ze willen niet ‘anders’ zijn dan hun klasgenoten
  • ze denken dat hun situatie ‘normaal’ is en geen hulp nodig heeft.

Dit betekent dat leerkrachten en andere schoolmedewerkers een cruciale rol spelen in het herkennen van jonge mantelzorgers.

Hoe kan je als leraar jonge mantelzorgers herkennen?

sla link op in klembord

Kopieer

Let op signalen zoals:

  • moeheid en concentratieproblemen: een leerling die vaak slaperig of afwezig is
  • veel verantwoordelijkheidsgevoel: jongeren die volwassen overkomen of zich altijd verantwoordelijk voelen
  • veel (onverklaarbare) afwezigheden: regelmatig te laat komen of afwezig zijn zonder duidelijke reden
  • weinig tijd voor huiswerk of groepswerken: omdat hun zorgsituatie hen weinig ruimte geeft
  • gesloten of teruggetrokken gedrag: niet praten over thuis, vermijden van sociale activiteiten
  • regelmatig boos of gefrustreerd zijn.

Let op: Deze signalen kunnen ook andere oorzaken hebben. Daarom is luisteren zonder te oordelen essentieel.

Wat kan je doen als leraar?

sla link op in klembord

Kopieer

Een one-size-fits-all oplossing is er niet, elke school, leraar en leerling is anders. Er zijn wel enkele handvaten die kunnen helpen.

  • Bespreek jonge mantelzorg in lessen op een niet-stigmatiserende manier. Neem contact op met ZoJong! of Samana als je hulp nodig hebt om lessen vorm te geven.
    Meer info vind je op de tegel Omgaan met zorg en stigma.
  • Stel open vragen die als gesprekstarters kunnen functioneren: ‘Is het soms moeilijk om school met thuis te combineren?’, ‘Maak je je soms zorgen in de les?’, ‘Lig je wel eens wakker? Zo ja, waar denk je aan als je wakker ligt?’, ‘Heb je het idee dat er iemand is die echt naar jou luistert?’ of ‘Vind je dat je genoeg vrije tijd hebt?’.
  • Zorg dat jonge mantelzorg bespreekbaar is in de school. Bijvoorbeeld via affiches, flyermoment op school, bekendmaking op sociale media of de website van de school, actie tijdens de Week van de Jonge Mantelzorger, et cetera.

Jonge mantelzorgers herkennen is de eerste stap naar ondersteuning. Hoe je dat als school of leerkracht concreet kan doen? Meer info vind je op de tegel De rol van school en leerkracht in ondersteuning van jonge mantelzorgers.

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      Bert De Jonghe
      stafmedewerker
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio
          Kan ik je helpen?