Inspiratie bij het vertalen van leerplandoelen Mechanica - 3de graad - D-finaliteit, domein STEM

Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.

De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze zelf te vertalen in een uitdagend aanbod voor de leerlingen.

Op deze pagina geven we suggesties om de leerplandoelen te vertalen naar een schooleigen invulling van het curriculum. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplandoel' te behandelen terwijl je in de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' een aantal mogelijkheden krijgt om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.

Zo’n aantrekkelijk en uitdagend aanbod samenstellen uit basisleerinhoud en extra’s, binnen de leefwereld van de jongeren en de context van hun studierichting, is een hele klus. Er wordt gerekend op de professionaliteit van het team van vakleraren om die klus te klaren.

Je kan de ondersteuning op deze pagina gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studierichting of om nieuwe leermiddelen uit te werken.

Dit document is van toepassing op de derde graad D-finaliteit Informatica- en communicatiewetenschappen, Mechatronica, Technologische wetenschappen en engineering.

Hieronder worden een aantal werkwoorden die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt 

  • Analyseren: verbanden zoeken tussen gegeven data en een (eigen) besluit trekken
  • Kwantificeren: beredeneren door gebruik te maken van verbanden, formules, vergelijkingen …
  • Verklaren: motiveren, uitleggen waarom

De leerlingen analyseren en kwantificeren het verband tussen kracht, positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij de horizontale worp.

sla link op in klembord

Kopieer

  • Ogenblikkelijke en gemiddelde waarde

Leerplandoel: III-TWE-d LPD 24, III-Mec-d LPD 27

De leerlingen analyseren en kwantificeren het verband tussen kracht, positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij de samengestelde beweging

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-TWE-d LPD 25+, III-Mec-d LPD 28+

Aanbevolen vanuit het leerplandoel: 

  • Samenstellen en ontbinden van bewegingen; relatieve, sleep- en absolute verplaatsing/snelheid
  • Algemene vergelijkingen eenparig veranderlijke beweging
  • Krachtwerking op een voorwerp in horizontale worp
  • Horizontale worp: baanvergelijking, worpafstand
  • Berekeningen maken op ogenblikkelijke en gemiddelde waarde van snelheid, versnelling, afstanden (positie), met aandacht voor notatie van tijdsafhankelijke grootheden
  • Scalaire en vectoriële oplossingsmethode
  • Schuine worp als samengestelde beweging (+) 

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:

  • Animaties en experimenten op het onafhankelijkheidsbeginsel 

De leerlingen analyseren en kwantificeren het verband tussen kracht, positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij de eenparig cirkelvormige beweging.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-TWE-d LPD 26, III-Mec-d LPD 29

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:

  • Algemene begrippen en formules ECB
  • Omtreksnelheid, hoeksnelheid
  • Rekenen in radialen
  • Vectoriële benadering
  • Normale (of radiale) versnelling
  • Centripetale en centrifugale krachten
  • Verbanden tussen toerental en koppel in overbrengingsmechanismen
  • Arbeid en vermogen bij een ECB

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:

  • EVCB: tangentiële versnelling, hoekversnelling
  • Verband tussen moment, massatraagheidsmoment en hoekversnelling
  • Massatraagheidsmoment van een star lichaam (i.s.m. wiskunde)

De leerlingen verklaren het effect van inwerkende krachten op de bewegingsverandering van een systeem in één en twee dimensies aan de hand van de drie wetten van Newton.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-TWE-d LPD 27, III-Mec-d LPD 30

Aanbevolen vanuit het leerplandoel: 

  • Inwerkende krachten op een star lichaam, statische en dynamische krachten
  • Wetten van Newton
  • Evenwichtsvergelijking van d’Alembert in één en twee dimensies 

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:  

  • Berekeningen uitvoeren op technische systemen 

De leerlingen stellen de evenwichtsvergelijkingen op bij statisch evenwicht (in het vlak en driedimensionaal) en voeren berekeningen uit.

sla link op in klembord

Kopieer

  • Samenstellen en ontbinden van vectoren
  • Krachten- en krachtmomentenbalans
  • Wrijvingskracht met inbegrip van de statische wrijvingscoëfficiënt

Leerplandoel: III-TWE-d LPD 28, III-Mec-d LPD 31

Aanbevolen vanuit het leerplandoel: 

  • Samenstellen en ontbinden van krachten (in de ruimte): grafisch en analytische (vectoriële) oplossingsmethode
  • Vrij maken van een lichaam
  • Evenwichtsvoorwaarden: krachten en momentenbalans
  • Evenwicht door wrijving
  • Berekenen reactiekrachten (afstemmen met wiskunde ifv matrix- rekenen) 

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:

  • Opmaken van een rekenblad/algoritme om krachten samen te stellen/ontbinden in de ruimte 

De leerlingen analyseren en kwantificeren de dynamica van systemen bij translatie en rotatie.

sla link op in klembord

Kopieer

  • Wrijvingskracht met inbegrip van de dynamische wrijvingscoëfficiënt

Leerplandoel: III-TWE-d LPD 29, III-Mec-d LPD 32

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:  

  • Rotatiebeweging en translatiebeweging van een star lichaam
  • Dynamische wrijving
  • Splitsen van bewegingen in het vlak in translatie- en rotatiebewegingen
  • Samenstellen van translatie- en rotatiebewegingen in het vlak
  • Grafisch en analytische oplossingsmethoden

Overzicht

sla link op in klembord

Kopieer

Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Mechanica in 3de graad D- en D/A-finaliteit.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio