De 7 criteria voor een kwaliteitsvolle evaluatie bieden een handvat om te reflecteren over het kwaliteitsvol evalueren van stages. Vanuit dit perspectief, nemen we je mee in een inspiratiedocument dat het gesprek over de mate waarin de evaluatie van jullie stage in Gezondheidszorg kwaliteitsvol is, kan ondersteunen.
Kwaliteitsvol evalueren betekent dat je rekening houdt met 7 criteria. Toch, als we nadenken over het evalueren van stage, dan is het overleg vaak gericht op de zoektocht naar objectieve evaluatiecriteria. Objectief evalueren is een criterium van een kwaliteitsvolle evaluatie, maar een stage kwaliteitsvol evalueren is natuurlijk veel meer dan dat. Ook andere criteria helpen onze evaluatie kwaliteitsvol of kwaliteitsvoller te maken.
In wat volgt gaan we na wat elk criterium van een kwaliteitsvolle evaluatie kan betekenen voor stage. Dit doen we door:
7 criteria voor kwaliteitsvol evalueren toegepast op de evaluatie van de stage
Wil je samen met de pedagogisch begeleider nadenken over het kwaliteitsvol evalueren van je stage, vanuit het perspectief van de 7 criteria voor kwaliteitsvol evalueren? Dat kan! Contacteer ons om dit met jou/je team verder op te nemen.
In aanvulling op het 3de criterium, betrouwbaar en objectief evalueren, hebben we ook inspirerende suggesties voor evaluatiecriteria of kwaliteitsverwachtingen voor leerplandoelen die je zou kunnen meenemen naar de stage. Waar nodig kan dit een bijkomende input zijn die we in het overleg kunnen inbrengen.
Visual: kwaliteitsvol evalueren van de stage vanuit de 7 criteria voor kwaliteitsvol evalueren
De informatie over hoe je de criteria voor kwaliteitsvol evalueren zou kunnen toepassen in het groeien naar een kwaliteitsvolle of kwaliteitsvollere evaluatie van de stage, brengen we in volgende visual samen.
