Een beroep in de elektrosector uitvoeren is bij wet niet verboden als er geen kleurenherkenning mogelijk is. Kleurenherkenning is echter essentieel om veilig en goed te kunnen werken aan elektrische installaties. Zo zullen er maatregelen vanuit de preventie opgenomen worden voor het herkennen van kleuren. Denk hierbij aan applicaties voor het herkennen van kleur, brillen welke kleur correct weergeven, software ter ondersteuning...
Meer info in dit document: Kleurherkenning om veilig te werken.
Meer info in dit document: Kleurherkenning om veilig te werken.
Dit materiaal en gereedschap moet beschikbaar zijn in functie van de uit te voeren opdracht. Een beperkte hoeveelheid kan volstaan afhankelijk van het aantal leerlingen dat op dit moment een opdracht uitvoert. Dit kan door de school ter beschikking gesteld worden of door de leerling zelf worden aangeschaft.
GIP9is niet langer verplicht. Toch is een groter project, waarbij meerdere leerplandoelen gecombineerd worden, al dan niet in samenwerking met externen, mogelijk. Dit kan door maatschappelijke uitdagingen (LPD6) te onderzoeken (LPD5), ontwikkelen (LPD6), ontwerpen (LPD8) en eventueel te realiseren met aandacht voor de wisselwerking tussen de STEM disciplines.
Wat in het leerplan staat is wat minimaal aangeboden moet worden, waarbij je de leerplandoelen ook minimaal mag lezen. Afhankelijk van jouw uitrusting, jouw leerlingengroep, jouw voorkeur, de bedrijven waarmee je samenwerkt … kun je bepaalde doelen of onderwerpen verdiepen of verbreden. Vertrek wel telkens van goed omschreven leerdoelen als uitgangspunt voor je aanbod en evaluatie.
Alles wat aangeboden wordt, mag je evalueren (hoeft niet noodzakelijk met cijfers). Probeer als leraar wel zicht te houden op wat de leerling als basis moet kennen/kunnen (leerplandoelen) en wat je extra aanbiedt, zodat hiermee rekening kan gehouden worden bij de deliberatievraag.
Alles wat aangeboden wordt, mag je evalueren (hoeft niet noodzakelijk met cijfers). Probeer als leraar wel zicht te houden op wat de leerling als basis moet kennen/kunnen (leerplandoelen) en wat je extra aanbiedt, zodat hiermee rekening kan gehouden worden bij de deliberatievraag.