Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Lesfiche 'De stillewanddiscussie' (schrijven, schriftelijke interactie en - eventueel - literatuur)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin leerlingen een 'stillewanddiscussie' houden. Ze formuleren individueel een antwoord op een aantal gerichte reflectievragen en reageren op elkaars antwoorden.

Lesfiche 'Beeldig verslag' (schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een schrijfopdracht waarin de leerlingen een verslag schrijven op basis van foto's die ze namen tijdens een museumbezoek.

Lesfiche 'Main character syndrome' (creatief schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een creatieve schrijfopdracht waarin de leerlingen zichzelf moeten bekijken als een personage.

Lesfiche 'De materiaalonafhankelijke opdracht' (lezen, luisteren en kijken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een materiaalonafhankelijke opdracht waarin de leerlingen zelf vragen mogen opstellen over een bepaald thema. Daarna leren ze strategisch lezen, luisteren en kijken om die vragen snel en efficiënt te kunnen beantwoorden.

Lesfiche 'De meeste mensen deugen' (lezen en spreken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een vakoverschrijdende opdracht. De leerlingen werken toe naar een betoog over de stelling 'De meeste mensen deugen' dat geëvalueerd wordt door de leerkrachten Nederlands en godsdienst.

Lesfiche 'De explainer op Instagram' (lezen en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen een explainer op Instagram leren schrijven.

Lesfiche 'De e-mail' (literatuur en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin de leerlingen een formele e-mail leren schrijven.

Lesfiche 'De recensie' (literatuur, lezen en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht die de leerlingen hun beleving en interpretatie van een roman leert verwoorden.

Lesfiche 'In poëzie zeggen we ...' (literatuur, schrijven en spreken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les die de leerlingen laat stilstaan bij poëtische manieren om alledaagse ervaringen te formuleren.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio