Inspirerend materiaal

Filter

Filter

Nieuws uit de begeleidende klassenraad

Als leraar Maatschappelijke Vorming / Maatschappelijke Oriëntatie sta je dicht bij de leefwereld van jongeren. Je helpt hen niet alleen kennis op te bouwen, maar ook om hun plaats in de samenleving te vinden. De begeleidende klassenraad is daarbij jouw partner: samen zorgen we voor een warme, doelgerichte begeleiding die elke leerling kansen geeft om te groeien.

Brede basiszorg - 'Insluitende Lezer' als gamechanger in het vak Maatschappelijke Vorming

Lezen is cruciaal om de leerplandoelstellingen van het leerplan Maatschappelijke Vorming te behalen, maar niet vanzelfsprekend voor elke leerling.

LPD 1 - Doorbreek stereotypen in de klas: een creatieve les rond historische betekenissen

De leerlingen lichten betekenissen toe van historische fenomenen uit westerse en niet-westerse samenlevingen.

Effectieve didactiek: maak je lesdoelen bekend aan de leerlingen

Om doelgericht te werken in de klas is het belangrijk om het lesdoel met de leerlingen te delen tijdens de beginfase van de les. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden om lesdoelen te formuleren aan je leerlingen.

Extern initiatief: FAAM-tastisch leren: hoe FAAM Vlaanderen jouw lessen maatschappelijke vorming verrijkt

Ben je op zoek naar inspirerende, actuele en betekenisvolle bronnen voor je lessen maatschappelijke vorming? Dan is FAAM Vlaanderen jouw digitale schatkist! FAAM (Flanders All Around Museum) is een online platform dat erfgoedverhalen verzamelt en toegankelijk maakt voor jongeren en leraren. En het mooiste? De verhalen sluiten naadloos aan bij de krachtlijnen en leerplandoelen van het leerplan Maatschappelijke vorming.

Cyberveilig én financieel slim: een spel met impact

Wat hebben een bordspel en je spaargeld met elkaar te maken? Meer dan je denkt!
Met Hacker Hotline 2.0 kruipt de leerling in de huid van een cyberdetective en leert de leerling op een speelse manier hoe zij zichzelf én hun centen beschermen tegen online gevaren.
Van phishing tot fake investeringen: dit spel laat je nadenken over risico’s – net zoals bij sparen en beleggen.

Geloof niet alles wat je leest

In dit inspirerend materiaal richten we de schijnwerpers op leerplandoel 4: “De leerlingen lichten mythevorming van een historisch fenomeen toe.” Dit doel nodigt uit tot een kritische blik op hoe historische gebeurtenissen en figuren worden voorgesteld – in media, in populaire cultuur, en zelfs in wetenschappelijke publicaties.

Extern initiatief: feiten, filters en fabels: kritisch denken in de Klas met VRT NWS Check

De VRT NWS Check is een journalistiek initiatief dat zich richt op factchecking, mediawijsheid, en kritisch denken. Deze thema’s sluiten perfect aan bij verschillende leerplandoelen en enkele krachtlijnen van het leerplan voor MaVo.

Aan de slag met de leerfiches 'controleren en bijsturen' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)

Als leerkracht Maatschappelijke vorming zijn we dagelijks bezig met de vraag hoe we de leerlingen uit de arbeidsmarktfinaliteit tot leren kunnen brengen. Even belangrijk hierbij is de vraag hoe de leerlingen de reeds verworven inzichten beter, efficiënter en zinvoller kunnen verankeren in het geheugen, en later weer uit het geheugen kunnen oproepen. Als leerkracht kiezen om je leerlingen te begeleiden bij het actief aan de slag gaan met het geheugen is effectiever dan de leerlingen bijvoorbeeld iets te laten nalezen.

Aan de slag met de leerfiches 'verklaren' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)

Leerlingen uit de B-stroom of arbeidsfinaliteit gaan graag actief aan de slag. Met de werkvorm 'fouten zoeken' uit de leerfiches 'verklaren' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en verwerken ze de aangereikte leerinhoud dieper.

Aan de slag met de leerfiches 'structureren' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)

Leerlingen uit de B-stroom of A-finaliteit gaan graag actief aan de slag. Met de werkvorm 'vragen bedenken' uit de leerfiches 'structureren' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en maken ze een nieuw bijproduct waarbij de leerling de leerstof verwerkt in mogelijke toetsvragen.

Klaar voor een kwaliteitsvolle deliberatie?

De evaluatie in maatschappelijke vorming speelt een sleutelrol in de klassenraad in de A-finaliteit. Zorg voor evenwicht, transparantie en sterke onderbouwing.
Hoe maak jij het verschil in de klassenraad? Ontdek onze tips en aandachtpunten in dit nieuwsbericht. Lees het volledige bericht nu en bereid je optimaal voor op een sterke deliberatie!

Verwonder je leerlingen en neem ze mee in een virtuele simulatie

Dit bericht biedt inspiratie om het LPD 19 voor de derde graad MaVo te realiseren waarbij de inzichten van (leer)motivatie zijn opgenomen. Hierbij kan een virtuele simulatie de leerlingen uitnodigen om tot leren te komen en eventueel, als leren moeilijk gaat, hen te helpen doorzetten tijdens het leren.

Neem je leerlingen mee op digitale leerwandeling in 'heden, verleden en geschiedenis' in MaVo!

Creëer je eigen speurrally of begeleide wandeling met behulp van de gratis app Actionbound en neem je leerlingen mee op digitale leerwandeling.

AI-ideetje voor de les MAVO

Leuke tekst of mooi beeldfragment gevonden voor de les? Met dit lesidee kun je er met behulp van AI actief mee aan de slag in de les.

Aan de slag met de leerfiches 'oriënteren en plannen' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)

Leerlingen uit de B-stroom of arbeidsfinaliteit gaan graag actief aan de slag. Aan de hand van de werkvorm 'braindump' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en maken ze een nieuw bijproduct waarbij de leerling de kennis die reeds aanwezig is zichtbaar maakt. Aan de hand van dit bijproduct geef je de leerlingen een kapstok om de nieuwe leerstof te verbinden met wat ze al kennen.

Schrijfonderwijs als hefboom voor maatschappelijke vorming of maatschappelijke oriëntatie

De Universiteit van Antwerpen (UA) ontwikkelde een praktijkgids Lezen en een praktijkgids Schrijven waar je zo mee aan de slag kunt in je klas. Beide documenten staan vol concrete tips waar je mee aan de slag kunt om ook met laaggeletterde jongeren stappen te zetten naar beter lezen en schrijven toe.

Extern initiatief: Wakosta?!

"Budget in zicht" ontwikkelde de app Wakosta?! waarmee je een fictief budget kan opstellen, inclusief inkomsten en uitgaven. De app is gratis en zeer laagdrempelig. Wil je op een innovatieve en leuke manier aan de slag gaan met financieel economische vorming, dan is deze app zeker een aanrader! De werkwijzer toont je hoe je ermee aan de slag kan gaan.

Hoe leerlingen motiveren voor mavo in het secundair onderwijs?

Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan mavo voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor mavo te versterken.

Brede basiszorg - Leesondersteuning met AI: de app ‘Leessimpel’

Met deze handige AI-app scan je een complexe tekst en krijg je automatisch een samenvatting in enkele duidelijke kernzinnen. Ideaal als hulpmiddel in de klas, om differentiatie mogelijk te maken en leerlingen op hun eigen niveau te begeleiden.

Extern initiatief: lesgeven over de menstruatiecyclus, vruchtbaarheid en soa’s in een diverse context

Op zoek naar duidelijke informatie over lichaam, relaties en seksuele gezondheid in eenvoudige taal en meerdere talen?

Aan de slag met de natuurwetenschappelijke doelen rond hefboom en druk

Hefboom en druk zijn natuurkundige principes die we dagelijks tegenkomen, van het openen van een fles tot het oppompen van een band. In deze verduidelijking ontdek je hoe deze begrippen werken aan de hand van praktische voorbeelden en experimenten. Zo kan je als leraar de leerlingen inzicht verschaffen in de wetenschappelijke concepten én hun toepassing in de echte wereld.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?