10
FAAM-tastisch leren: hoe FAAM Vlaanderen jouw lessen maatschappelijke vorming verrijkt
Ben je op zoek naar inspirerende, actuele en betekenisvolle bronnen voor je lessen maatschappelijke vorming? Dan is FAAM Vlaanderen jouw digitale schatkist! FAAM (Flanders All Around Museum) is een online platform dat erfgoedverhalen verzamelt en toegankelijk maakt voor jongeren en leraren. En het mooiste? De verhalen sluiten naadloos aan bij de krachtlijnen en leerplandoelen van het leerplan Maatschappelijke vorming.
Aan de slag met de leerfiches 'controleren en bijsturen' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)
Als leerkracht Maatschappelijke vorming zijn we dagelijks bezig met de vraag hoe we de leerlingen uit de arbeidsmarktfinaliteit tot leren kunnen brengen. Even belangrijk hierbij is de vraag hoe de leerlingen de reeds verworven inzichten beter, efficiënter en zinvoller kunnen verankeren in het geheugen, en later weer uit het geheugen kunnen oproepen. Als leerkracht kiezen om je leerlingen te begeleiden bij het actief aan de slag gaan met het geheugen is effectiever dan de leerlingen bijvoorbeeld iets te laten nalezen.
Aan de slag met de leerfiches 'verklaren' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)
Leerlingen uit de B-stroom of arbeidsfinaliteit gaan graag actief aan de slag. Met de werkvorm 'fouten zoeken' uit de leerfiches 'verklaren' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en verwerken ze de aangereikte leerinhoud dieper.
Klaar voor een kwaliteitsvolle deliberatie?
De evaluatie in maatschappelijke vorming speelt een sleutelrol in de klassenraad in de A-finaliteit. Zorg voor evenwicht, transparantie en sterke onderbouwing.
Hoe maak jij het verschil in de klassenraad? Ontdek onze tips en aandachtpunten in dit nieuwsbericht. Lees het volledige bericht nu en bereid je optimaal voor op een sterke deliberatie!
Hoe maak jij het verschil in de klassenraad? Ontdek onze tips en aandachtpunten in dit nieuwsbericht. Lees het volledige bericht nu en bereid je optimaal voor op een sterke deliberatie!
Verwonder je leerlingen en neem ze mee in een virtuele simulatie
Dit bericht biedt inspiratie om het LPD 19 voor de derde graad MaVo te realiseren waarbij de inzichten van (leer)motivatie zijn opgenomen. Hierbij kan een virtuele simulatie de leerlingen uitnodigen om tot leren te komen en eventueel, als leren moeilijk gaat, hen te helpen doorzetten tijdens het leren.
AI-ideetje voor de les MAVO
Leuke tekst of mooi beeldfragment gevonden voor de les? Met dit lesidee kun je er met behulp van AI actief mee aan de slag in de les.
Aan de slag met de leerfiches 'oriënteren en plannen' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)
Leerlingen uit de B-stroom of arbeidsfinaliteit gaan graag actief aan de slag. Aan de hand van de werkvorm 'braindump' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en maken ze een nieuw bijproduct waarbij de leerling de kennis die reeds aanwezig is zichtbaar maakt. Aan de hand van dit bijproduct geef je de leerlingen een kapstok om de nieuwe leerstof te verbinden met wat ze al kennen.
Wakosta?!
"Budget in zicht" ontwikkelde de app Wakosta?! waarmee je een fictief budget kan opstellen, inclusief inkomsten en uitgaven. De app is gratis en zeer laagdrempelig. Wil je op een innovatieve en leuke manier aan de slag gaan met financieel economische vorming, dan is deze app zeker een aanrader! De werkwijzer toont je hoe je ermee aan de slag kan gaan.
Hoe leerlingen motiveren voor mavo in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan mavo voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor mavo te versterken.