Aan de slag met de leerfiches 'structureren' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)

Leerlingen uit de B-stroom of A-finaliteit gaan graag actief aan de slag. Met de werkvorm 'vragen bedenken' uit de leerfiches 'structureren' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en maken ze een nieuw bijproduct waarbij de leerling de leerstof verwerkt in mogelijke toetsvragen.

Aangereikte leerplandoelstellingen

sla link op in klembord

Kopieer

Aandachtspunten bij het realiseren van leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Een klas in de B-stroom en A-finaliteit is meestal geen homogene groep. De leerlingen hebben allemaal een verschillend startpunt wat betreft de reeds verworven voorkennis. Om als leerkracht MaVo de leerlingen voor te bereiden op een overhoring, controletoets of tussentijdse formatieve check-in is het nodig dat je hen op weg zet om de leerstof te verwerken. Door de leerlingen te begeleiden tijdens het structureren van inhoud geef je hen de kans om deze inhoud dieper en actiever eigen te maken.

Structureren

sla link op in klembord

Kopieer

Bij de categorie ‘structureren’ ligt de nadruk op het voorbereiden van het eigenlijke leren. Daarbij zou je bijvoorbeeld kunnen inzetten op de leerlingen een toetsvraag te laten formuleren bij ieder afgewerkt lesdoel of een leerdoel uit het leerstofoverzicht. Je kan dit als leraar MaVo zelfs gericht gaan inoefenen door de leerlingen bij iedere alinea bijvoorbeeld één of twee leervragen te laten formuleren. Je kan deze toetsvragen dan inzetten tijdens de volgende les bij wijze van het activeren van de voorkennis. Maar je kan hen ook uitdagen om na een groter hoofdstuk, tijdens een kijk- en luisterfragment of een voorbereidende tekst hen een begeleidend formulier aan te bieden. In dat kader moeten ze dan bijvoorbeeld drie vragen bedenken. Je kan hen deze drie vragen laten behouden tot de volgende les. Maar je kan deze ook laten indienen en hen garanderen dat er minstens één vraag in de toekomstige overhoring zal opgenomen worden. Of, bij wijze van het ophalen van de voorkennis, kan je hen de vragen ook laten afscheuren en deze verzamelen in een “vragenpot”.

Concretisering leerplandoel 17

sla link op in klembord

Kopieer

In dit voorbeeld wordt er gestart vanuit het illustrerend filmpje ‘EDUbox Energie: Hoeveel vermogen kan Bavo trappen op de fiets? Dit filmpje zou ingezet kunnen worden om een thema af te sluiten, te illustreren of in te leiden. Er worden alvast enkele begrippen verduidelijkt die aansluiten bij leerplandoel 17.

Wat heb je nodig?

  • Begeleidend kader
  • Eventueel vragenpot

Aan de slag?

sla link op in klembord

Kopieer

Is het de eerste keer? Neem de leerlingen bij de hand. Een leerling leert niet uit zichzelf om kwaliteitsvol aan de slag te gaan met een structuur of zelf toetsvragen te bedenken. Toon de leerlingen eerst hoe een voltooid schema er uit zou kunnen zien. Zo krijgen ze een idee wat het precies kan worden. Soms is het ook werkbaarder om een kader mee te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een blanco schema te gebruiken als kapstok. Vertrek aanvankelijk misschien van de topische vragen.
 
Deze zijn:

Enkele praktische tips voor de leerlingen:

  • Wissel de vragen uit met klasgenoten, zo krijg je nog meer mogelijke vragen.
  • Vorm titels en tussentitels om tot vragen.
  • Toets jezelf aan de start van je volgende studeermoment met die vragen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?