16
Ontwerp-opdracht: voortstuwing via elektrische en magnetische velden
Bij deze ontwerp-opdracht gebruiken leerlingen krachtwerking in elektrische en magnetische velden om een magnetohydrodynamisch propulsiesysteem te analyseren, met heel eenvoudig materiaal op te bouwen en uit te testen. Daarna bedenken en testen ze aanpassingen aan het ontwerp om het propulsiesysteem krachtiger te maken. De volledige ontwerp-opdracht kan gerealiseerd worden in één lesuur.
Het gebruik van AI als copiloot in je lessen wetenschappen:”Prompting”
In het hedendaagse onderwijslandschap wordt technologie steeds meer een onmisbare partner in de klas. Kunstmatige intelligentie (AI) heeft de kracht om leerkrachten bij te staan in tal van taken, van het voorbereiden van lessen tot het ondersteunen van leerlingen bij complexere vraagstukken. Een van de meest geavanceerde en toegankelijke AI-tools zijn de chatbots zoals ChatGPT, Bing Copilot, Claude of Perplexity,… Dit zijn modellen die tekst kunnen genereren en complexe concepten kunnen uitleggen op maat.
Cellen en celorganellen: inspiratie voor een gestructureerde aanpak
In de leerplanonderdelen Biologie wordt de systemische samenstelling en werking van de cel behandeld. Er kunnen verschillende leerstrategieën worden ingezet en gecombineerd om dat leerplandoel te realiseren. Er worden een aantal suggesties geformuleerd ter inspiratie.
Inspiratie over duurzame chemie
Elementen ter inspiratie bij het realiseren van het leerplandoel
Inspiratie bij biomoleculen
Elementen ter inspiratie bij het realiseren van het leerplandoel
Inspiratie onderzoekscompetentie
Deze pagina bevat eerste inspirerende voorbeelden voor de onderzoekscompetentie binnen de leerplannen natuurwetenschappen en aanverwanten.