Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Ijkingstoetsen voor hoger onderwijs - focus wetenschappen

De eerste lichting leerlingen die het gemoderniseerde curriculum secundair onderwijs heeft doorlopen studeert af. In de aanloop naar verdere studies zullen sommige leerlingen deelnemen aan al dan niet verplichte ijkingstoetsen. We reiken elementen aan om de leerplanrealisatie op jouw school af te toetsen aan de bevraagde inhouden.

Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'

We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.

Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school

Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.

Ontwerpopdracht: voortstuwing via elektrische en magnetische velden

Bij deze ontwerpopdracht gebruiken leerlingen krachtwerking in elektrische en magnetische velden om een magnetohydrodynamisch propulsiesysteem te analyseren, met heel eenvoudig materiaal op te bouwen en uit te testen. Daarna bedenken en testen ze aanpassingen aan het ontwerp om het propulsiesysteem krachtiger te maken. De volledige ontwerpopdracht kan gerealiseerd worden in één lesuur.

Cellen en celorganellen: inspiratie voor een gestructureerde aanpak

In de leerplanonderdelen biologie wordt de systemische samenstelling en werking van de cel behandeld. Er kunnen verschillende leerstrategieën worden ingezet en gecombineerd om dat leerplandoel (LPD) te realiseren. Er worden een aantal suggesties geformuleerd ter inspiratie.

Inspiratie over duurzame chemie

Elementen ter inspiratie bij het realiseren van het leerplandoel

Inspiratie bij biomoleculen

Elementen ter inspiratie bij het realiseren van het leerplandoel

Standaardomstandigheden (STP) voor gassen - IUPAC

De International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) hanteerde of hanteert niet de begrippen ‘normomstandigheden’ of ‘normaalomstandigheden’ voor gassen. Andere instanties bv. het National Institute of Standards and Technology (NIST) doen dat wel en gebruiken zowel andere benamingen als andere omstandigheden voor temperatuur en/of druk.

Inspiratie onderzoekscompetentie

Deze pagina bevat eerste inspirerende voorbeelden voor de onderzoekscompetentie binnen de leerplannen natuurwetenschappen en aanverwanten.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio