Motivatie:
Lichtpuntjes tegen kanker, Kom op tegen Kanker, Het Plantjesweekend … het zijn voorbeelden van organisaties of initiatieven in de strijd van de mens tegen kanker.
Kankercellen ontstaan uit normale lichaamscellen. Dat maakt het moeilijk om hen te bestrijden, want het onderscheid tussen een normale cel en een kankercel is niet altijd eenduidig. Kankercellen staan niet op zichzelf, maar zijn ingebed in een netwerk van gezonde 'buren'. Zo kunnen bijvoorbeeld bloedvaten de ziekte ondersteunen door efficiënte levering van voedingsstoffen en cel-cel communicatie, terwijl immuuncellen de kwaadaardige cellen net kunnen vernietigen. Anderzijds geven zieke cellen signalen af aan hun omgeving om hun eigen overleving te bevorderen. De heterogeniteit van kankercellen maakt dat sommige cellen beter in staat zijn om te overleven onder stressvolle omstandigheden, zoals gebrek aan voedingsstoffen, aanvallen door het immuunsysteem, of blootstelling aan chemotherapie. Recente technologische ontwikkelingen hebben het mogelijk gemaakt om met single cell technology de activiteit van cellen individueel te meten.
Oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag
Onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse
Je kunt aandacht besteden aan selectie van bronnen bv. op basis van de belangrijkste concepten.
Je kunt op basis van de bronnen de ontwikkeling van de belangrijkste theorieën en de gebruikte methoden om die op te bouwen of te toetsen, beschrijven.
Je kunt aandacht besteden aan het vermelden van cruciale publicaties of gebeurtenissen.
Je kunt aandacht besteden aan wetenschappelijke reviews van methodologiëen en technologieën met een verdiepte focus op de belangrijkste concepten uit hun onderzoeksvraag.
Hoe verhouden die bronnen zich tot elkaar en tot de onderzoeksvraag?
Je kunt het onderzoek opsplitsen in meerdere deelopdrachten en toewijzen aan individuele leerlingen of groepjes van leerlingen.
Je kunt deelresultaten tussentijds laten terugkoppelen naar de groep en van daaruit het onderzoek bijsturen.
Je kunt binnen de klas verschillende onderzoeken laten uitvoeren door de individuele leerling of in groepjes.
Je kunt kiezen voor een jaaronderzoek, een trimesteronderzoek …
Je kunt binnen het jaaronderzoek een aantal onderzoekscycli doorlopen en binnen hetzelfde onderzoek itereren waarbij de focus ligt op het bijsturen van het onderzoeksproces eerder dan het resultaat. Dat kan door binnen een cyclus de focus te leggen op bepaalde deelaspecten van de onderzoeksmethodiek.
Conclusie, rapportering