Biotechnologische en chemische wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Biologie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
In het leerplan vinden we bij de STEM-doelen een leerplandoel over het ‘voeren van onderzoek’ en een leerplandoel over het ‘ontwerpen/ontwikkelen van een oplossing.’ Daarnaast is er een leerplandoel over het doorlopen van een onderzoekscyclus. Onderstaande elementen beschrijven mogelijkheden om bij het leerplandoel over de ‘onderzoekscompetentie’ andere accenten te leggen in verhouding tot de STEM-doelen over onderzoeken en ontwerpen. Deze mogelijkheden hoeven niet allen gecombineerd te worden in de pedagogische praktijk.
Op de leerplanpagina kun je voor de onderzoekscompetentie voorbeelden van onderzoeksopdrachten terugvinden waarbij deze accenten bij het ‘doorlopen van een onderzoekscyclus’ via wenken worden geconcretiseerd.