13
Samen naar de meet met differentiatie
Effectieve differentiatie is geen toeval, maar het resultaat van doordachte keuzes, samenwerking en voortdurende afstemming op je leerlingen.
Op deze PRO.-site van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je een pagina rond Differentiatie met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en een kijkwijzer. Op de site van Leerpunt verscheen onlangs het document “Differentiatie: samen naar de meet” met zeven aanbevelingen die elke leraar houvast bieden om leerdoelen, instructie en ondersteuning op maat te realiseren.
Niets nieuws want in feite komen deze aanbevelingen quasi volledig overeen met de kijkwijzer die reeds op de PRO.-site stond, met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en tools. Deze site is een aanrader voor iedereen die werk wil maken van kwaliteitsvolle differentiatie, gedragen door een hele schoolwerking.
Om dit duidelijk te maken vind je hier een tabel die de vergelijking toont tussen de kijkwijzer enerzijds en het document van Leerpunt anderzijds. Ook vind je hier de kijkwijzer terug + een samenvatting van het document van Leerpunt.
Op deze PRO.-site van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je een pagina rond Differentiatie met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en een kijkwijzer. Op de site van Leerpunt verscheen onlangs het document “Differentiatie: samen naar de meet” met zeven aanbevelingen die elke leraar houvast bieden om leerdoelen, instructie en ondersteuning op maat te realiseren.
Niets nieuws want in feite komen deze aanbevelingen quasi volledig overeen met de kijkwijzer die reeds op de PRO.-site stond, met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en tools. Deze site is een aanrader voor iedereen die werk wil maken van kwaliteitsvolle differentiatie, gedragen door een hele schoolwerking.
Om dit duidelijk te maken vind je hier een tabel die de vergelijking toont tussen de kijkwijzer enerzijds en het document van Leerpunt anderzijds. Ook vind je hier de kijkwijzer terug + een samenvatting van het document van Leerpunt.
Differentiatie toegepast op het leerplan aardrijkskunde voor de 1ste graad A-stroom
Effectieve differentiatie is geen toeval, maar het resultaat van doordachte keuzes, samenwerking en voortdurende afstemming op je leerlingen. Op deze PRO.-site van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je een pagina rond Differentiatie met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en kijkwijzer. De stappen in de kijkwijzer zijn toegepast op het leerplan.
Leerplandoel inspiratie
Ideeën om met een leerplandoel aan de slag te gaan
Veldwerk 1ste graad: overzicht van technieken
Ondersteuning bij LPD 12: 'De leerlingen zetten terreintechnieken functioneel in'
Geoproeven
Hoe met eenvoudige middelen geografische processen duidelijk maken.
Organisatiemodellen ‘natuur, ruimte en techniek’ in de eerste graad
De leerplannen aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken. Ze bieden daartoe heel wat inspiratie-elementen.
Het vaklokaal
Een aangepast en goed ingericht vaklokaal is niet alleen aangenamer werken voor de leraar en de leerlingen, het is ook een must volgens de leerplannen.
Excursies aardrijkskunde
De leerplannen voorzien in elke graad de verplichting om een excursie in te richten. Je vindt het woord ‘excursie’ niet terug in het leerplan, we spreken over ‘inzetten van terreintechnieken’.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
Vakgroepwerking
Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit zet verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs uit. Het kader stimuleert scholen om een eigen (kwaliteits)beleid te maken en een eigen weg uit te tekenen. Binnen dit referentiekader neemt de vakgroep een prominente plaats in.
Ruimtelijk denken en ruimtelijk bewustzijn
Uniek aan aardrijkskunde is het ruimtelijk inzicht dat op allerlei manieren en onderzoeken aan bod komt.
Het vaklokaal
Een aangepast en goed ingericht vaklokaal is niet alleen aangenamer werken voor de leraar en de leerlingen, het is ook een must volgens de leerplannen.
De atlas: een must!
Vaak terugkomende vraag van scholen: "Moeten we nog een atlas aankopen voor leerlingen?", "we gaan de digitale weg op: kunnen we de atlas vervangen door Google Earth of ander (gratis) programma?".
Binnenklasdifferentiatie, ook in aardrijkskunde
Ook binnen het vak aardrijkskunde is binnenklasdifferentiatie mogelijk.