8
De atlas
De atlas is opgenomen in de leerplannen als essentieel hulpmiddel om de leerplandoelen de realiseren. Maar welke atlas kies je? Ga je voor de gedrukte versie of de digitale versie? En wat met GIS-kaarten?
Differentiatie toegepast op het leerplan aardrijkskunde voor de 1ste graad A-stroom
Effectieve differentiatie is geen toeval, maar het resultaat van doordachte keuzes, samenwerking en voortdurende afstemming op je leerlingen. Op deze PRO.-site van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je een pagina rond Differentiatie met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en kijkwijzer. De stappen in de kijkwijzer zijn toegepast op het leerplan.
Leerplandoel inspiratie
Ideeën om met een leerplandoel aan de slag te gaan
LPD 12 Terreintechnieken 1ste graad: een overzicht
Ondersteuning bij LPD 12: 'De leerlingen zetten terreintechnieken functioneel in'
Geoproeven
Hoe met eenvoudige middelen geografische processen duidelijk maken.
Organisatiemodellen ‘natuur, ruimte en techniek’ in de eerste graad
De leerplannen aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken. Ze bieden daartoe heel wat inspiratie-elementen.
Een lokaal voor aardrijkskunde
Een aangepast en goed ingericht lokaal is niet alleen aangenamer werken voor de leraar en de leerlingen, het is ook een must volgens de leerplannen.
Excursies aardrijkskunde
De leerplannen voorzien in elke graad de verplichting om een excursie in te richten. Je vindt het woord ‘excursie’ niet terug in het leerplan, we spreken over ‘inzetten van terreintechnieken’.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.