Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Samen naar de meet met differentiatie

Effectieve differentiatie is geen toeval, maar het resultaat van doordachte keuzes, samenwerking en voortdurende afstemming op je leerlingen.
 
Op deze PRO.-site van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je een pagina rond Differentiatie met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en een kijkwijzer. Op de site van Leerpunt verscheen onlangs het document “Differentiatie: samen naar de meet” met zeven aanbevelingen die elke leraar houvast bieden om leerdoelen, instructie en ondersteuning op maat te realiseren.
Niets nieuws want in feite komen deze aanbevelingen quasi volledig overeen met de kijkwijzer die reeds op de PRO.-site stond, met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en tools. Deze site is een aanrader voor iedereen die werk wil maken van kwaliteitsvolle differentiatie, gedragen door een hele schoolwerking.

Om dit duidelijk te maken vind je hier een tabel die de vergelijking toont tussen de kijkwijzer enerzijds en het document van Leerpunt anderzijds. Ook vind je hier de kijkwijzer terug + een samenvatting van het document van Leerpunt.

Differentiatie  toegepast op het leerplan aardrijkskunde voor de 1ste graad A-stroom

Effectieve differentiatie is geen toeval, maar het resultaat van doordachte keuzes, samenwerking en voortdurende afstemming op je leerlingen. Op deze PRO.-site van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je een pagina rond Differentiatie met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en kijkwijzer. De stappen in de kijkwijzer zijn toegepast op het leerplan.

Leerplandoel inspiratie

Ideeën om met een leerplandoel aan de slag te gaan

LPD 12 Terreintechnieken 1ste graad: een overzicht

Ondersteuning bij LPD 12: 'De leerlingen zetten terreintechnieken functioneel in'

Geoproeven

Hoe met eenvoudige middelen geografische processen duidelijk maken.

Organisatiemodellen ‘natuur, ruimte en techniek’ in de eerste graad

De leerplannen aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken.  Ze bieden daartoe heel wat inspiratie-elementen.

Een lokaal voor aardrijkskunde

Een aangepast en goed ingericht lokaal is niet alleen aangenamer werken voor de leraar en de leerlingen, het is ook een must volgens de leerplannen.

Excursies aardrijkskunde

De leerplannen voorzien in elke graad de verplichting om een excursie in te richten. Je vindt het woord ‘excursie’ niet terug in het leerplan, we spreken over ‘inzetten van terreintechnieken’.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?