8
Organisatiemodellen ‘Natuur, ruimte & techniek’ in de eerste graad
De leerplannen Aardrijkskunde, Natuurwetenschappen en Techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken.
Het vaklokaal
Een aangepast en goed ingericht vaklokaal is niet alleen aangenamer werken voor de leraar en de leerlingen, het is ook een must volgens de leerplannen.
Excursies aardrijkskunde
De leerplannen voorzien in elke graad de verplichting om een excursie in te richten. Je vindt het woord ‘excursie’ niet terug in het leerplan, we spreken over ‘inzetten van terreintechnieken’.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
Vakgroepwerking
Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit zet verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs uit. Het kader stimuleert scholen om een eigen (kwaliteits)beleid te maken en een eigen weg uit te tekenen. Binnen dit referentiekader neemt de vakgroep een prominente plaats in.
Ruimtelijk denken en ruimtelijk bewustzijn
Uniek aan aardrijkskunde is het ruimtelijk inzicht dat op allerlei manieren en onderzoeken aan bod komt.
Het vaklokaal
Een aangepast en goed ingericht vaklokaal is niet alleen aangenamer werken voor de leraar en de leerlingen, het is ook een must volgens de leerplannen.
De atlas: een must!
Vaak terugkomende vraag van scholen: "Moeten we nog een atlas aankopen voor leerlingen?", "we gaan de digitale weg op: kunnen we de atlas vervangen door Google Earth of ander (gratis) programma?".
Binnenklasdifferentiatie, ook in aardrijkskunde
Ook binnen het vak aardrijkskunde is binnenklasdifferentiatie mogelijk.