Het vaklokaal

Een aangepast en goed ingericht vaklokaal is niet alleen aangenamer werken voor de leraar en de leerlingen, het is ook een must volgens de leerplannen.

In de leerplannen aardrijkskunde, staat onder ‘Basisuitrusting’:

Om de leerplandoelen te realiseren dient de school minimaal de hierna beschreven infrastructuur en materiële en didactische uitrusting ter beschikking te stellen

Veel scholen hebben zgn. ‘multifunctionele lokalen’ met beamer en/of smartboard, maar dit is niet voldoende voor de aardrijkskundeles.

Belangrijk: een vaklokaal kan makkelijk en zelfs met beperkte financiële middelen worden ingericht.

De uitrusting

sla link op in klembord

Kopieer

Volgens het leerplan omvat de minimale uitrusting:

  • Orohydrografische wandkaarten van België, Europa en de wereld.
  • Een globe.
  • Mogelijkheid om atlassen te raadplegen.
Het aanwezige materiaal is voldoende voor de grootte van de klasgroep.

Maar beter is om ook volgende te voorzien:

  • Fysische wandkaarten van de werelddelen - die moeten niet op een railsysteem, kan ook gewoon op statief als je die nodig hebt;
  • Topografische kaarten uit de verschillende geografische streken van België en de excursiegebieden, uittreksels uit de gewestplannen, een geologische kaart en een bodemkaart van de eigen streek;
  • Drie wandklokken (met bijvoorbeeld de tijd in New York, Londen en Tokyo) - kun je goedkoop aankopen in verschillende winkels zoals Action, Ikea ...
  • Meerdere wereldbollen zodat die voor onderzoek kunnen gebruikt worden
    (kunnen ook opblaasbare wereldbollen zijn), en ook een wereldbol die beschrijfbaar is met een stift;
  • Een tellurium;
  • Prikborden voor actuele berichten over het eigen leefmilieu, België, Europa en de wereld in functie van de leerstof
  • Voldoende gesteentemonsters en materiaal om ze te onderzoeken.
  • Een aantal kompassen en eventueel een gps-toestel (maar dat laatste kan ook op de smartphones van leerlingen en tablets via apps);
  • 3D-modellen van reliëf, geologie … - die zijn ook te vinden via internet en kun je zelf in elkaar steken, bv.:
  • Set van atlassen voor gebruik tijdens de les;
  • Best losse tafels zodat de klasschikking kan aangepast worden in functie van een gekozen werkvorm.

Wandkaart: een must

sla link op in klembord

Kopieer

Veel scholen opteren er tegenwoordig voor om vaklokalen te vervangen door ‘gestandaardiseerde’ lokalen, met beamer en internet. De inspectie gaat daar niet mee akkoord, dit is hun antwoord op een vraag hierover:

De projectie van een kaart is te vluchtig versus een kaart die er hangt en waar veel gebruik van gemaakt wordt. Het doel “leerlingen bouwen referentiekaart op” zal meestal niet gehaald worden met enkel de vluchtige projecties. Dit geldt ook voor een filmpje van een proef tonen versus een proef (als leerkracht) demonstreren.

Een vaklokaal moet voldoende uitgerust zijn om leerlingen te kunnen onderdompelen in het vak, dit omdat niet alle leerlingen voldoende inzicht krijgen in een ‘steriel’ lokaal.

Indien een school daar niet aan voldoet krijgt het bij een doorlichting een onvoldoende.

Multifunctionele lokalen kunnen natuurlijk ook, mits voldoende uitgerust voor alle betrokken vakken.

Conclusie: een wandkaart is een must!

Voor wandkaarten zijn verschillende opties mogelijk:

Belangrijk:

  • Zorg dat de kaart ‘leesbaar’ is, liefst in het Nederlands.
  • Bij voorkeur een kaart met de fysische informatie en staatkundige grenzen.
  • Let bij een wereldkaart ook op de projectie: liever geen Mercatorprojectie, maar een Robinson- of Cantersprojectie.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio