13
Voorbeeld - Het berekenen van hoeken
In het leerplan wiskunde van de A-stroom komen de eigenschappen van de som van de hoeken van een driehoek en van het verband tussen hoeken gevormd door twee evenwijdige rechten en een snijlijn aan bod. In dit voorbeeld maken we van deze eigenschappen gebruik. Je kunt met deze opdracht ook werken aan het doel over het oplossen van problemen.
Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde
Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.
Voorbeeld - Regelmaat in patronen: V- en W-patronen
In het leerplan wiskunde van de A-stroom staat een leerplandoel over regelmaat in eenvoudige patronen. Je vindt hier enkele opdrachten over V- en W-patronen.
Reflectiedocument voor de vakgroep
Dit inspiratiedocument kun je gebruiken om met de vakgroep te komen tot een gelijkgerichte visie over de onderwijsleerpraktijk.
Oplossen van problemen - wiskunde in de A-stroom, D- en DA-finaliteit
In de nieuwe leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoelstelling over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden.
Taalgericht vakonderwijs
"Wiskundetaal" in de klaspraktijk
Schema binnenklasdifferentiatie
Hoe omgaan met binnenklasdifferentiatie
Opstellen van een jaarplan
Aandachtspunten bij het opstellen van een jaarplan
Heuristieken Wallaroe & Wallabie ...
Aan de slag met de Kangoeroewedstrijd ...
Curriculum wiskunde basisonderwijs versus A-stroom
In dit document vind je een overzicht van alle leerplandoelen wiskunde van het basisonderwijs en van de A-stroom. Je kan telkens doorklikken naar de leerplantool om verdere duiding bij elke doelstelling te bekomen.
Basisgeletterdheid wiskunde
Basisgeletterdheid wiskunde 1ste graad – een leidraad voor vakgroepen
Assen van verdieping
Toelichting bij “verdieping” in een observerende en oriënterende eerste graad.