Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Computationeel denken en techniek: inspirerende voorbeelden

Het computationeel denken is opgenomen in het leerplan techniek A-stroom (LPD 13) en B-stroom (LPD 11). Hier vind je bruikbare linken naar duiding en voorbeelden rond principes van het computationeel denken.

Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school

Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.

Organisatiemodellen ‘Natuur, ruimte & techniek’ in de eerste graad

De leerplannen Aardrijkskunde, Natuurwetenschappen en Techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken.

Luchtkwaliteit in de klas, inspiratie om hiermee aan de slag te gaan in alle graden van het SO

Het project Air@school biedt heel wat mogelijkheden om met de leerlingen aan de slag te gaan rond het thema luchtkwaliteit in de klas. Hieronder vind je niet alleen inspiratie vanuit Air@school, maar ook extra inhoudelijke informatie, linken met de leerplannen en mogelijkheden om hiermee met de leerlingen aan de slag te gaan rond het thema "luchtkwaliteit in de klas".
Dit thema is bruikbaar over de verschillende graden heen, je kunt zelf een leerlijn afspreken binnen de school.

Effectieve didactiek, lessen met effect binnen het STEM-domein

Verken op deze leerplanpagina hoe je in jouw STEM-lessen meer effect kunt generen bij de leerlingen.

Het techniek/STEM-lokaal

Zit je met vragen over de inrichting van het techniek /STEM-lokaal, hoe berg je alles op, wat zijn aandachtspunten …? We geven je meer informatie.

Voedselveiligheid in het technieklokaal

Het is belangrijk dat je als leraar de regels voor goede hygiëne praktijken (GHP) nastreeft in een les waar je met voedingsmiddelen werkt. Daarbij is het belangrijk dat je je leerlingen sensibiliseert voor het hygiënisch omgaan met voeding: scheiding van warm/koud, van vuil/proper en van nat/droog zijn daarbij basisprincipes van hygiënisch handelen

Onderzoekend leren aanpakken in de lessen techniek

Op welke manier kun je de leerplandoelen in functie van onderzoekend leren aanpakken tijdens de lessen techniek in de a- en b-stroom?
×
Kijkt als...
Niveau
Regio