Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Toelichting bij LPD 11 techniek A-stroom en LPD 9 techniek B-stroom, leerinhoud constructiesysteem

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek A- of B-stroom of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel? Dan geven we hier wat extra informatie. Hieronder bespreken we LPD 10 A-stroom en LPD 8 B-stroom.

Toelichting bij LPD 10 techniek A stroom en LPD 8 techniek B stroom

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek A of B stroom of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel dan geven we hier wat extra informatie. Hieronder bespreken we LPD 10 A stroom en LPD 8B stroom.

Hacking STEM-projecten

'Hacking STEM' bevat inspiratie voor uitdagende STEM-projecten ontwikkeld door Microsoft. In elk project staan levensechte situaties centraal waarbij computationeel denken en ontwerpend leren aan bod komen.

Ontwerpen in het vak techniek en basisoptie STEM

We geven duiding bij wat bedoeld wordt onder "ontwerpen" binnen het vak techniek en basisoptie STEM. We gaan na wat de plaats is van “Ontwerpen” binnen het geheel van een technisch proces,  wat zijn de te ondernemen stappen voor een geslaagd ontwerpproces en we belichten ontwerpen in functie van duurzaamheid en in functie van het ontwerpproces.

Toelichting leerplandoel 6 (A-stroom) en leerplandoel 5 (B-stroom)

Ben je nog niet thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel? Dan geven we hier wat inspiratie. Hieronder bespreken we leerplandoel 6 (A-stroom) en leerplandoel 5 (B-stroom)

Toelichting bij leerplandoel 5 (A-stroom) en leerplandoel 4 (B-stroom)

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie. Hieronder bespreken we leerplandoel 5 (A-stroom) = leerplandoel 4 (B-stroom).

Computationeel denken en techniek: inspirerende voorbeelden

Het computationeel denken is opgenomen in het leerplan techniek A-stroom (LPD 13) en B-stroom (LPD 11). Hier vind je bruikbare linken naar duiding en voorbeelden rond principes van het computationeel denken.

Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school

Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.

Organisatiemodellen ‘natuur, ruimte en techniek’ in de eerste graad

De leerplannen aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken.  Ze bieden daartoe heel wat inspiratie-elementen.

Toelichting bij LPD 2 Techniek B-stroom

Hieronder wordt toelichting gegeven bij doelstelling 2 van het leerplan techniek B-stroom.

Voorstelling van het leerplan Techniek B-stroom

Via deze korte filmfragmenten krijg je zicht op de onderdelen van het leerplan Techniek.

Tabel STEM-doelen eerste graad B-stroom

In dit document vind je een overzicht van de gelijkenissen en verschilpunten van de  STEM-doelen uit de leerplannen techniek-natuurwetenschappen en wiskunde eerste graad B-stroom.

Voedselveiligheid in het technieklokaal

Het is belangrijk dat je als leraar de regels voor goede hygiëne praktijken (GHP) nastreeft in een les waar je met voedingsmiddelen werkt. Daarbij is het belangrijk dat je je leerlingen sensibiliseert voor het hygiënisch omgaan met voeding: scheiding van warm/koud, van vuil/proper en van nat/droog zijn daarbij basisprincipes van hygiënisch handelen
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?