Het project Air@school biedt heel wat mogelijkheden om met de leerlingen aan de slag te gaan rond het thema luchtkwaliteit in de klas. Hieronder vind je niet alleen inspiratie vanuit Air@school, maar ook extra inhoudelijke informatie, linken met de leerplannen en mogelijkheden om hiermee met de leerlingen aan de slag te gaan rond het thema "luchtkwaliteit in de klas".
Dit thema is bruikbaar over de verschillende graden heen, je kunt zelf een leerlijn afspreken binnen de school.
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Basisoptie STEM-technieken - 1ste graad- B-stroom
Basisoptie STEM-technieken en STEM-wetenschappen - 1ste graad - A-stroom
Bouwwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Bouw- en houtwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Bouwtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Bouwtechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Elektronicatechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Informatica- en communicatiewetenschappen B + S - 3de graad - D-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Houttechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Houttechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Mechanische technieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Mechatronica B+S - 3de graad - D-finaliteit
Mechanische vormgevingstechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Techniek 1ste graad - A-stroom
Voertuigtechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Technologische wetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
Techniek 1ste graad - B-stroom
Motivatie: sinds de coronacrisis zijn we de luchtkwaliteit in lokalen beter gaan monitoren. Via de concentratie CO2 werd bepaald of het lokaal voldoende verlucht is om zo een mogelijke besmetting met het virus tot een minimum te beperken. Het meten van de luchtkwaliteit brengt ook een aantal andere zaken in kaart. Zo is bewezen dat de hoeveelheid fijn stof directe gezondheidsrisico's impliceert, dat de CO2-concentratie een invloed heeft op het leervermogen ...
Doelen: door met leerlingen te werken rond het thema luchtkwaliteit geef je hen inzicht in de noodzaak van een gezond binnenklimaat. Je zet hen aan tot spontaan verluchten van ruimtes, je geeft aan wat het belang is van ventilatiesystemen in nieuwbouwwoningen, je toont hen wat de directe en indirecte effecten zijn van de luchtkwaliteit op de gezondheid en de leef- en leeromgeving.
Link met leerplandoelen:
1ste graad
2de
graad
3de
graad
GFL
I, II, II
Insprirend materiaal:
- Air@school handleiding voor de leerkracht3MB pdf
- E- learning binnenluchtkwaliteit1020KB word
- Achtergrond informatie ventilatie en energie461KB pdf
- Checklist ventilatie en energie76KB pdf
- Handleiding CO2 meten356KB pdf
- Artikel formaldehyde54KB word
- Artikel vluchtige organische stoffen56KB word
- Labels202KB pdf
- Registratieformulier_excell_CO2117KB excel
- Sjabloon registratie CO2 meting38KB image
Onderzoek volgens een wetenschappelijke methode
Mogelijke onderzoeksvragen:
1ste graadAls je het klaslokaal binnenkomt dan ruikt het niet fris? Wat kan je hieraan doen en hoe te voorkomen?
Ik voel me na een tijdje in de klas heel moe. Ik kan niet meer goed nadenken. Wat is het verband met de luchtkwaliteit?
Hoe beïnvloedt de CO₂-concentratie in een klaslokaal de luchtkwaliteit wanneer de ramen open worden gezet?
Wat is de invloed van de CO₂-concentratie op de luchtkwaliteit in een klaslokaal met en zonder planten?
2de
graadHoe beïnvloedt de verluchting de luchtkwaliteit in de klas?
Wat is de invloed van de klasgrootte en het aantal leerlingen in de klas op de luchtkwaliteit gemeten in de tijd?
Welke bouwmaterialen in het klaslokaal bevatten een zuiver lage-emissielabel?
Welke bouwmaterialen in het klaslokaal bevatten een breed eco- of duurzaamheidslabel?
Wat is de invloed van 10 min verluchten van een klaslokaal op de CO2 concentratie in de klas?
3de
graadWat zijn naast de CO₂-concentratie nog invloedsfactoren op de luchtkwaliteit?
Wat is het benodigde luchtdebiet om de CO₂-concentratie aanvaardbaar te houden in een klaslokaal bij gebruik van een automatisch verluchtingssysteem?
In een goed geïsoleerde ruimte moet de lucht voldoende ververst worden met zo weinig mogelijk verlies aan energie. Onderzoek de mogelijkheden.
Onderzoekscompetentie (3de graad d/a- en d-fin)
Je kunt dit in de 3de graad als voorbeeld gebruiken om de leerplandoelstellingen "Onderzoekscompetentie" te realiseren. Meer informatie over het werken volgens de onderzoekcyclus vind je hier.
Probleem(stelling)
of
onderzoeksvraagKennen we de luchtkwaliteit van het klaslokaal?
Wat zijn de invloedsfactoren van de luchtkwaliteit?
Wat is de invloed van meubilair op de luchtkwaliteit in een klaslokaal?
Wat is de invloed van de luchtkwaliteit op de concentratie van leerlingen?
Welke geautomatiseerde systemen bestaan er om de luchtkwaliteit te verbeteren?
Wat zijn de ethisch (duurzaamheid, energieverbruik), economische, technische en niet- technische (levensstijl, comfort) afwegingen voor de keuze in een automatisch verluchtingssysteem?
Hoe zorgen we ervoor dat het klasmeubilair of bouwmateriaal minder formaldehyde bevatten?
Hoe zorgen we voor minder VOS (vluchtige organische stoffen) in de klas?
Onderzoeksmethodes
verkennen
en
onderzoeksplan opstellenJe kunt aandacht hebben voor het betrouwbaar verzamelen van gegevens:
Je kunt met de leerlingen de verzamelde gegevens analyseren:
Je kunt de leerlingen de resultaten tussentijds aan elkaar laten voorstellen
Conclusie
en
rapportering
De leerlingen vatten samen, selecteren of prioriteren de belangrijkste argumenten.
De leerlingen geven een antwoord op de probleemstelling of onderzoeksvraag.
Ze geven aan hoe de geraadpleegde bronnen zich tegenover elkaar verhouden en identificeren eventuele patronen, thema’s, conflicten en hiaten.
Als conclusie kun je de belangrijkste bevindingen laten samenvatten.
Je kunt leerlingen laten reflecteren over het verloop van het onderzoek in relatie tot de verkregen inzichten en mogelijkheden voor verder onderzoek.
Problemen oplossen / praktische realisaties
1ste
graadNatuurlijke luchtzuivering:
Affiche campagne: leerlingen en leraren bewust maken van gezondere binnenlucht op school.
Met Arduino of Microbit een ventilator op basis van een eenvoudige meting laten draaien.
Een niet- digitaal (flowchart, beslissingsboom, ...) algoritme opstellen om te beslissen of er geventileerd dient te worden.
2de
graadAutomatisering van luiken om een natuurlijke ventilatie te creëren.
Aanbrengen van ventilatie- openingen in een klaslokaal.
3de
graadEen oplossing ontwikkelen door STEM-disciplines geïntegreerd toe te passen om een gezonde leef- en werkomgeving te creëren.
Door het meten van fysische grootheden en deze te koppelen aan actuatoren kan men de leef- en werkomstandigheden te verbeteren.
Smart-homesysteem: koppeling tussen binnenklimaatsensoren en ventilatiesysteem.
Een geheel van bouwknopen ontwerpen die toelaten dat een geautomatiseerd systeem optimaal kan werken.