Historisch redeneren en schrijven: met PEE naar dieper historisch bewustzijn

di 23 september 2025

De leerplannen geschiedenis benadrukken de ontwikkeling van historisch denken. Dat betekent dat we onze leerlingen moeten leren redeneren als historici. Een geschiedenisles is geen quiz vol weetjes, maar een oefenterrein voor historisch bewustzijn, kritische analyse en argumentatie. Een krachtige en toegankelijke didactische aanpak hiervoor is de PEE-methode: Point – Evidence – Explain.

Wat is PEE? 

sla link op in klembord

Kopieer

De PEE-structuur helpt leerlingen hun gedachten helder te ordenen: 

  • Point: formuleer een duidelijk standpunt of antwoord op een historische vraag.
  • Evidence: onderbouw dat punt met concreet historisch bewijs via bronnen. Citeer de bronnen of breng markeringen aan.
  • Explain: leg uit hoe het bewijs het antwoord ondersteunt. 

Door deze structuur stelselmatig aan te leren, ontwikkelen leerlingen een diepgaander historisch bewustzijn én betere schrijfvaardigheid. Werk dit uit op vakgroepniveau, en maak bijvoorbeeld schrijfkaders die stelselmatig afgebouwd worden.

Concreet: Explicit teaching in de klas 

sla link op in klembord

Kopieer

  • Modelleer het denkproces hardop. Laat zien hoe jij als leraar een redenering opbouwt volgens PEE.
  • Analyseer voorbeelden samen. Wat is het Point? Wat is de Evidence? Wat is Explain?
  • Voorzie oefentijd in de les. Laat leerlingen korte PEE-paragrafen schrijven over kleine historische vragen. 
  • Gebruik peer-feedback. Laat leerlingen elkaars redeneringen evalueren op volledigheid en helderheid. 
  • Evalueer pas wanneer het geoefend is. Kwalitatieve schrijfopdrachten vragen tijd. 

Nog enkele didactische tips 

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat leerlingen in duo’s PEE-zinnen afwerken nadat jij een voorbeeld hebt gemodelleerd. 
  • Laat de leerlingen meerdere historische bronnen gebruiken
  • Laat leerlingen in groepjes de standpunten van verschillende betrokkenen verwoorden en daarna één PEE-paragraaf schrijven vanuit dat perspectief (link standplaatsgebondenheid)  

De overgang van “leren over” naar “leren denken als” historicus vraagt om tijd, oefening en geduld. Door leerlingen consequent te leren redeneren via PEE, versterk je zowel hun historisch inzicht als hun vaardigheid om onderbouwde standpunten te formuleren 

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?