Een onderwijsaanbod voor kinderen en jongeren met Ernstig Meervoudige Beperkingen (EMB) vraagt naast warme zorg een doorgedreven geïndividualiseerd programma op maat van de betrokken persoon en zijn/haar context.
Een onderwijsaanbod voor kinderen en jongeren met Ernstig Meervoudige Beperkingen (EMB) vraagt naast warme zorg een doorgedreven geïndividualiseerd programma op maat van de betrokken persoon en zijn/haar context.
Belangrijke pijlers bij het concretiseren van kwaliteitsvol onderwijs aan leerlingen met EMB zijn:
Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen kunnen leerlingen met EMB terecht in scholen met expertise omtrent deze doelgroep. Verschillende scholen type 2, 4, 6 en 7 hebben specifieke expertise opgebouwd en bieden onderwijs aan deze leerlingen aan. Zij doen dit al dan niet in samenwerking met een multifunctioneel centrum (MFC). Er bestaat ook de mogelijkheid tot inclusie binnen het gewoon onderwijs.
Om een optimaal aanbod te voorzien aan kinderen en jongeren met EMB dat aansluit bij hun specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften moet zorgvuldig worden afgewogen welke organisatievorm het best aansluit. Er wordt nergens uitspraak gedaan over de plaats waar dit onderwijs best geboden wordt: thuis, in een voorziening, in het gewone of in het buitengewone onderwijs. Deelnemen aan onderwijs is het recht van ieder individu. Mogelijke organisatievormen zijn:
In heel wat scholen worden leerlingen met ernstig/meervoudige verstandelijke beperkingen op basis van hun specifieke opvoedings- en ondersteuningsbehoeften gegroepeerd in een pedagogische eenheid of klas. Het onderwijs en de zorg voor deze leerlingen wordt dan volledig gedragen vanuit de school.
Binnen Vlaanderen werken scholen geregeld nauw samen met een Multi Functioneel Centrum (MFC). Welzijn en onderwijs slaan dan de handen in mekaar om een aanbod op maat te voorzien voor de leerlingen met ernstig/meervoudige beperkingen waarbij een voortdurend evenwicht tussen zorg en onderwijs wordt nagestreefd. De leerlingen worden tijdens de schooluren interdisciplinair begeleid door personeel vanuit onderwijs (leerkrachten, paramedici, ...) en het MFC (begeleiders, paramedici, medisch personeel, ...).
TOAH is een voorwaardelijk leerlingenrecht. Het recht op tijdelijk onderwijs aan huis is er voor leerlingen voor wie het door ziekte of ongeval gedurende een relatief lange periode of herhaaldelijk onmogelijk is om onderwijs te volgen in hun school. Voor sommige leerlingen met EMB kan omwille van medische of andere redenen schoolgaan in een schoolcontext tijdelijk niet haalbaar zijn. TOAH kan dan een passend antwoord bieden op de ontwikkelnoden van deze leerlingen. De school bekijkt dit in overleg met alle partners en de ouders.
Het recht op permanent onderwijs aan huis geldt voor leerlingen die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden tot het buitengewoon onderwijs, maar voor wie het wegens een handicap permanent onmogelijk is onderwijs te volgen op school. Sommige leerlingen verblijven bijvoorbeeld omwille van hun zeer specifieke zorgnoden in een voorziening. Wanneer de leerling vandaaruit niet kan deelnemen aan onderwijs, is permanent onderwijs een goede keuze.
Voor kinderen die door de aard en de impact van hun beperking niet in staat zijn om onderwijs te volgen, ook niet onder de vorm van POAH, kan de inspectie beslissen om de leerling tijdelijk of permanent vrij te stellen van de leerplicht. Deze vrijstelling kan worden aangevraagd door de ouders bij de onderwijsinspectie.
Binnen onderwijs en zorg aan kinderen en jongeren met EMB is de samenwerking met ouders of de belangrijke anderen een belangrijke schakel. Onderwijs- en zorgprofessionals hebben inhoudelijke en praktische kennis en expertise. Ouders of de belangrijke anderen kennen het kind bovendien als ervaringsdeskundige. Een goede samenwerking met ouders of belangrijke anderen, waarbij zij erkend worden in hun specifieke kennis en deskundigheid is een belangrijke voorwaarde om hen als gezin te versterken. Binnen een interdisciplinaire samenwerking zijn zij partner in het uitdenken, plannen en realiseren van de nodige zorg én onderwijs voor hun kind.
Vanuit de verschillende verenigingen van onderwijsinstellingen, welzijnsorganisaties en centra voor leerlingenbegeleiding kiezen we volop voor een gecoördineerde, integrale ondersteuning van alle minderjarigen en hun gezin/context (leefomgeving) op basis van de individuele ondersteuningsnoden en verwachtingen.